آثار مكشوفه از مسجد جامع ارومیه به نمایش گذاشته شود

سرویس آذربایجان غربی- مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی گفت: آثار مکشوفه از انجام مطالعات باستان‌شناسی در مسجد جامع ارومیه به صورت موزه ای در معرض دید عموم قرار بگیرد.

به ‌گزارش کردپرس، از میراث فرهنگی؛ سیدهادی احمدی روئینی، مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی، از روند احیای مسجد جامع ارومیه بازدید کرد.

مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی در این بازدید بر لزوم انجام مطالعات باستان شناسی تاکید و اظهار کرد: برای اینکه بازدیدکنندگان از مسجد با آثار و بقایای مکشوفه از آن آشنایی داشته باشند پیشنهاد می‌شود بخشی از این آثار در همان محل اکتشاف به صورت موزه‌ای در معرض نمایش گذاشته شود.

سیدهادی احمدی روئینی اضافه کرد: با توجه به گستردگی اقدامات در مسجد جامع ارومیه سعی می‌شود در سفر آتی رئیس‌جمهور و وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای تامین اعتبار لازم تکمیل مرمت‌های مسجد جامع ارومیه مساعدت شود.

جلیل جباری، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی، هم در این بازدید با اشاره به آخرین وضعیت مرمت و احیای مسجد جامع ارومیه اظهار کرد: عملیات مرمت و احیای این مسجد از سال 1398 آغاز شده و تاکنون نیز ادامه دارد.

او افزود: بخش‌هایی از گنبدخانه مسجد جامع ارومیه به دلیل بارش‌های انجام شده و نفوذ آب دچار رطوبت شده بود که برای این منظور مرمت‌های اضطراری در این مکان به زودی آغاز می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی ادامه داد: بخش‌هایی از زیر سقف گنبدخانه و گچ‌بری‌های پیرامون و بخش‌هایی از پایین دست دیواره ضلع شرقی گنبدخانه نیاز به تمیزکاری و مرمت‌های موضعی دارد که پیمان‌کار ذی‌صلاح برای اجرای این مرمت‌ها عقد قرارداد شده است.

او بیان کرد: در ادامه ساماندهی ساماندهی مسجد جامع ارومیه نحوه ورود و خروج به مسجد، احیای حجرات ضلع شمالی مسجد، انجام مطالعات باستان‌شناسی و ... نیز منظور خواهد شد.

جباری تصریح کرد: در طول چند سال گذشته برای حفاظت و نگهداری و مطالعات این مسجد بیش از ۵۰ میلیارد ریال هزینه شده و برای احیا حجرات ضلع شرقی مسجد جامع که از سال ۹۹ آغاز شده 30 میلیارد ریال هزینه انجام شده است و برای تکمیل اقدامات مرمتی و احیا در مسجد جامع ارومیه حداقل به ۱۵۰ میلیارد ریال مورد نیاز است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی افزود: مسجد جامع ارومیه مجموعه بزرگی است و اعتبارات تخصیصی سالانه پاسخگوی حفاظت، مرمت و رفع نواقص کامل این مجموعه در یک فصل کاری نیست.

او ادامه داد: برای این منظور مسئولان مربوطه توجه ویژه‌ای به تامین اعتبارات این مسجد داشته باشند تا پاسخ مطالبات مردم شریف ارومیه و علاقه‌مندان و دوست‌داران را بدهند.

کد خبر 31709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha