موتور شهر فروشی در مهاباد هنوز روشن است!

سرویس آذربایجان غربی- «صلاح الدین خدیو»، فعال مدنی در مطلبی انتقادی در خصوص وضعیت مدیریت شهری مهاباد می نویسد: «گرچە کسانی که نخستین بار استارت شهرفروشی را در مدیریت شهری زدند، اکنون در زندان به سر می برند، اما ظاهرا موتور شهرفروشی هنوز روشن است و از کار نیفتاده است!».

به گزارش خبرنگار کردپرس، «پتو بافی»، محله ایی توریستی اما اعیان نشین شده، در مهاباد است که به قول «کامران علیزاده آذر»، شهردار مستعفی این شهر، «جلوگیری از ساخت و ساز در آن قسمت از شهر دشوار است!».

اما چرا ساخت و سازها در محله پتوبافی مهاباد و به رغم رانش های خطرناک همچنان ادامه دارد و کسی یارای جلوگیری از ساخت و سازها در این قسمت از شهر نیست؟!

شورای شهر مهاباد که در زمان فعالیتشان مخالفتی با ساخت و ساز در این پهنه شهری علیرغم بارها رانش آن، نداشتند و اکنون که 5 تن از آنان به اتهام فساد مالی در بازداشت به سر می برند، باز هم خبری از جلوگیری از این روند نامیمون که فعالان مدنی از آن به نام «شهر فروشی» یاد می کنند، نیست.

صلاح الدین خدیو، فعال مدنی در یادداشتی انتقادی در خصوص وضعیت مدیریت شهری مهاباد در صفحه مجازی خود نوشته است؛ «به راستی اینجا چه خبر است؟ چرا پروانه ساختمانی در توریستی ترین نقطه شهر و جاییکه بالقوه فضای سبز است، صادر شده؟ چرا پی این مجتمع های مسکونی هریک با هزاران تن وزن را حفاری می کنید؟ تا فروبریزند و فجایع سیل پارسال تکرار شود؟

مگر در هر قطعه زمین مرغوب باید ساخت و ساز کرد؟ با این وضع فردا سراغ پارک ملت و زمین های دادگستری و سبزیخانه های روبروی محوطه عشایر هم می روید!».

خدیو ادامه می دهد: «می دانم در پاسخم به ردیف کردن قانون و آئین و تبصره می پردازید، اما این را بدانید کسانی که اکنون در بازداشتند، زمانی در " قانون فرسایی" بلامنازع بودند. قانون، ابزار حکمرانی شایسته است نه وسیله ای علیه فرودستان به قصد انتفاع و بهره برداری فرادستان».

اما انگار پتوبافی جذابیت هایی دارد که عده ایی به راحتی حاضر به چشم پوشی از قانونی کردن تخلفات نیستند.

بهار سال 98 بود که علیزاده آذر، شهردار سابق مهاباد در پاسخ به خبرنگار کردپرس در خصوص ساخت و سازها در این محله از شهر، از اشتباه مشاور در تعیین این محل به عنوان منطقه مسکونی پرده برداشت و گفت: «به هرحال طرح تفصیلی کاربری این اراضی مسکونی است از این رو به عقیده بنده جلوگیری از ساخت و ساز در این محله دشوار است».

او با اشاره به اینکه خاک این محله به دلیل سنگلاخی نبودن خاک سستی قلمداد می شود، ادامه داد: «اما محل مذکور، منطقه ای بسیار استراتژیک از لحاظ دید و منظر شهری برای کسانی است که در آن محل اقدام به ساخت و ساز می کنند. قطعاً ارزش افزوده هر ساختمان در آن محله بسیار بالاست همین روند باعث ساخت آپارتمان های چندین طبقه در این منطقه از شهر شده است».

علیزاده آذر، شهردار سابق مهاباد، اظهار داشت: «در بارش های اخیر ضلع جنوبی دامنه ارتفاعات این منطقه رانش داشت این محل که دارای شیب بالای ۷۰ درصد است و به عقیده من از لحاظ شهرسازی مشاور اشتباه بسیار عظیمی انجام داده است که این منطقه را به عنوان محله مسکونی معرفی کرده است، متاسفانه از لحاظ ساخت فنی مهندسی، این محل دارای مشکل است اما با بکارگیری تکنولوژی های روز می توان در این محل نیز ساخت و ساز انجام داد».

او همچنین سال گذشته، به مراحل صادر شدن 2 پروانه ساخت و ساز در این محل اشاره کرد و گفت: «تمام شرایط قانونی برای صدور پروانه در این محل فراهم است».

به گزارش کردپرس، هنوز هم این منطقه در حال ریزش و رانش است اما انگار کسی متوجه خطر کنونی نیست و سوای از آن هر روز بر تعداد آپارتمان های اعیانی در دل این نقطه توریستی شهر که زمانی محلی برای استراحت و فراغت مردم بود، افزوده می شود و فرادستان در دل سیاحتگاه های مردم خانه سازی می کنند و آب هم از آب تکان نمی خورد!

کد خبر 317605

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha