سامانه سردسیری، سد داریان و مطالبات مردم اورامانات / دکتر محمدآشنا عباس منش

سرویس کرمانشاه- " امید می رود اجرای سامانه سردسیری از مسیر پاوه محقق شده و امیدهای زیادی را در استان کرمانشاه به واقعیت تبدیل نموده و باغات پاوه و دشت های روانسر، کوزران، ماهیدشت و کرمانشاه را سیراب نماید. "

در استان کرمانشاه، رودخانه سیروان در حوزه استحفاظی منطقه اورامانات و شهرستان پاوه قرار دارد، طبیعی است مردم اورامانات از این منبع آبی عظیم در دو سوی رودخانه سیروان مطالباتی داشته و سهم خواهی کنند. خوشبختانه سامانه گرمسیری این طرح ملی به سرانجام رسیده و توانسته نقطه عطفی در زندگی مردم استان های کرمانشاه و ایلام باشد. اما سامانه سردسیری به دلیل نداشتن توجیه اقتصادی و البته از مسیر کارشناسی شده مورد نظر وزارت نیرو ( مسیر پالنگان ) فعلا راکد مانده است. اما با طرح های پیشنهادی مدیران استان کرمانشاه امید می رود که سامانه سردسیری از ( مسیر پاوه ) محقق شده و امیدهای زیادی را در استان کرمانشاه به واقعیت تبدیل نموده و باغات پاوه و دشت های روانسر، کوزران، ماهیدشت و کرمانشاه را سیراب نماید.

بخش عمده‌ی طرح‌های توسعه‌ای در نواحی مرزی غرب کشور شامل بسته سدهای داریان، هیروی، تونل نوسود و سامانه انتقال گرمسیری در استان کرمانشاه واقع است که بخشی از آب رودخانه سیروان و قسمتی از آب مابقی رودخانه‌های مرزی این حوزه را به دشت‌های گرمسیری واقع در غرب استان‌های کرمانشاه و ایلام منتقل می‌کند.

وزیر نیرو در مراسم افتتاح طرح گرمسیری گفت: 12 استان مرزی وجود دارد که استقرار و تثبیت جمعیت در این استان‌ها با تأمین آب، انرژی و اشتغال مولد، می‌تواند موجب افزایش سطح امنیت آن مناطق شود.

رضا اردکانیان افزود: هرچقدر مرزنشینان شاداب و خوشحال‌تری داشته باشیم، به معنای بالا رفتن تاب‌آوری جامعه است و البته در بخش آب و برق، توسعه را در مناطق مرزی، محدود و محصور به سرزمین خود نمی‌دانیم. به خصوص در حوضه‌های آبریز مشترک این توسعه، یک مقوله به هم پیوسته بوده و آسایش و آرامش در دو سوی مرز مهم است.

یکی از مهمترین ظرفیت هایی که می تواند به رفع بیکاری منطقه اورامانات و استان کرمانشاه کمک کند، اجرای طرح سامانه سردسیری است.

مهندس بازوند استاندار كرمانشاه در نشست شورای برنامه ریزی استان که با حضور مجمع نمایندگان استان برگزار شد،گفت: اجرای طرح سردسیری به توسعه کرمانشاه شتاب می بخشد. استاندارکرمانشاه با تاکید بر اینکه سامانه سردسیری باید از مسیر پاوه اجرایی شود، گفت: سامانه سردسیری یک طرح توسعه‌آفرین است و در صورت اجرایی شدن می‌تواند وضعیت دشت‌های میانی‌تر استان را متحول کند

استاندار كرمانشاه گفت: حوزه آبریز سیروان ۶۰۰ میلیون مترمکعب در سال آب مازاد دارد و بر این اساس مدیریت ارشد استان به دنبال انتقال بخشی از این آب از مسیر پاوه، روانسر و کرمانشاه به منظور توسعه بخش های مختلف صنعتی و اقتصادی و همچنین تامین آب شرب است. برای تصویب این طرح بسیار مهم نیازمند همراهی همه جانبه نمایندگان استان هستيم.

گفتنی است تخصیص آب سامانه سردسیری می‌تواند مزارع مسیر روانسر، کوزران و ماهیدشت را آبیاری کند که وسعت آن به حدود ۱۵۰ هزار هکتار می‌رسد. اگر در هر هکتار این مزارع فقط یک نفر مشغول به کار شود در قالب سامانه سردسیری برای ۱۵۰ هزار نفر شغل ایجاد شده و مشکل بیکاری استان حل می‌شود.این طرح سامانه سردسیری توجیه اقتصادی هم دارد و طبق گفته ها و برآورد‌های انجام شده، قیمت تمام شده هر مترمکعب آب سامانه سردسیری هزار تومان است، در حالی که هزینه هر متر مکعب آب در سامانه گرمسیری سه هزار تومان است.

مطالبات مردم اورامانات از سامانه سردسیری و سد داریان پاوه:

  1. ایجاد راه های ارتباطی و اصلاح جاده های مسیر سد داریان : به دلیل احداث و راه اندازی سد داریان و زیرمجموعه آن راه های ارتباطی و جاده های روستایی و شهری زیر آب رفته و یا فرسوده و ایجاد بن بست نموده است.

با ایجاد سد داریان، محور ژریژه به اسپریز در شهرستان های پاوه ، سروآباد ،کامیاران و هورامان تخت عملا بسته شد. روستاهایی که اگر مانند دیگر مناطق در آنها سرمایه گذاری شود، بی شک به یکی از قطب های گردشگری منطقه تبدیل خواهند شد. روستاهایی که عملا در بن بست قرار گرفته اند و از نعمت راه های ارتباطی و امکانات دیگر محروم هستند پس باید روستاهای فوق را از بن بست در آورده تا منطقه اورامانات، سروآباد، ژریژه ، کامیاران، هورامان تخت و پاوه از بن بست در بیاید، در این خصوص باید جاده ی قدیمی روستای داریان پاوه را در بالادست روستا و در ارتفاع 1000 متری به طول کمتر از 6کیلومتر احداث نماید و نیز بخش زیادی از این جاده و راه ارتباطی موجود است که باید نوسازی شود، تا چند حوزه مهم اورامانات استان های کرمانشاه و کردستان به همدیگر متصل گردند. با این کار جاده ای همسوی جاده جدید احداث شده روستای هجیج ، ایجاد می شود که در حوزه گرمسیری قرار داشته و شهرهای پاوه و کامیاران و سروآباد و اورامان تخت و مریوان و نوسود و نودشه را به هم متصل و نزدیک می نماید.

  1. توجه به محیط زیست ، فراهم نمودن زمینه تولید و توسعه گردشگری منطقه
  2. حفظ منابع طبیعی و محیط زیست منطقه اورامانات که از بکرترین منطق طبیعی ایران است با سرمایه گذاری و همراهی با مردم و جوانان اورامانات امکان پذیر است وگرنه این منابع بدون مشارکت و همدلی و همراهی مردم روز به روز ویران و نابود شده و از بین می رود.

با احداث این جاده و راه ارتباطی جدید فی مابین روستاهای داریان پاوه و اسپریز سروآبادکه مسیر قدیمی آن هنوز موجود است، می توان دسترسی به دشت ها و زمین های حاصل خیز روستاهای ساحل سد داریان و در امتداد آن از جمله اسپریز ، روار، زوم ، دل ، دلمرز، داریان و ... را فراهم نموده و باتوجه به کوهستانی بودن منطقه و شرجی شدن آب و هوا بعد از ایجاد سد داریان، کشاورزی و دامداری منطقه را رونق داده و زمینه ی اشتغال جوانان منطقه را ایجاد کرده و فرصت تولید و بهره برداری از محصولات ارگانیک و مرکبات ارزشمندی مثل زیتون و پرتقال و انار و سیفی جات و سبزیجات و فرآورده های دامی و لبنی و گوشت قرمز و سفید را برای منطقه و کشور فراهم نماید.

منطقه اورامانات استان کرمانشاه و روستاهای اطراف سد داریان با ایجاد این فرصت ها به جرات می توان گفت جمعیتی زیادی را از نظر غذایی و محصولات استراتژیگ و ارگانیک تامین می کند. عدم توجه به این ظرفیت ها و عدم راه اندازی راه های ارتباطی باعث عدم توسعه یافتگی منطقه و در ادامه زمینه مهاجرت فراوان و تخلیه روستاها و حاشیه نشینی شهرها را فراهم می نماید. جاده ارتباطی زیرساخت توسعه و آبادانی این منطقه محروم است.توسعه متوازن و پایدار در منطقه اورامانات با نادیده انگاشتن و ندیدن پتانسیل های توسعه محور منطقه رها شده و زمینه را برای هجوم آسیب های اجتماعی مختلف فراهم نموده است. شکی نکنید که فردای قیامت باید پاسخگوی این جوانان و خانواده های نگران آنها باشیم.

  1. ایجاد اشتغال پایدار و جلوگیری از مهاجرت روستائیان منطقه

نماینده دولت در منطقه پس از احداث جاده قابل دسترسی که به آن اشاره شد، باید ادارات منابع طبیعی، محیط زیست، جنگلبانی، منابع آب، کشاورزی ، امور دام ، سازمان عشایر ، اداره شیلات و ... را بسیج کرده تا با طرح های توسعه محور در منطقه همراهی کرده و از بخشی نگری و نگاه صرف سازمانی دست برداشته و همه جانبه و توسعه محور به مسائل نگاه کنند و توسعه پایدار و رشد و آبادانی و حفظ و حراست از منابع خدادادی منطقه را با هم ببینند و گرنه این منابع در آتش فتنه ها و آه و حسرت مردم و جوانان منطقه می سوزد و آن وقت هیچ کس از این وضعیت منتفع نشده و همه ضرر می کنیم ، شک نکنید این آتش دامان ما را نیز که امروز در منطقه ، استان و کشور مسئولیت داریم، می گیرد. ما در برابر این مردم و جوانان و منابع خدادادی و بکر و ملی مسئولیم و بی تفاوتی ما و یا نادیده گرفتن این مردم نه اسمش توسعه ملی است و نه توسعه پایدار و متوازن و متشرع و قانونی.

منطقه اورامانات ظرفیت های گردشگری بسیار زیادی دارد ، با ایجاد این سد و نیز راه های دسترسی لازم و جاده هایی که پیشتر به آن اشاره شد، باتوجه به زیبایی های طبیعی و فرهنگ مهمان نوازی و صنایع دستی و ظرفیت های بالای گردشگری، نسبت به ایجاد زیرساخت های لازم اقدام عملی صورت گیرد که می طلبد و انتظار هم این است ادارات مختلف به ویژه اداره میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی در فراهم نمودن زیرساخت های لازم مشارکت کرده،کارشکنی نکرده، بروکراسی اداری معمول و آزاردهنده را حذف و در دادن مجوزهای لازم جهت توسعه گردشگری تسریع نموده که این کار باعث رونق فضای کسب و کار و اشتغال جوانان در منطقه می شود.

ضمنا با ایجاد این جاده جدید نه تنها دسترسی روستاها به شهرهای مختلف فراهم شده بلکه در ماندگاری گردشگران در دو استان کرمانشاه و کردستان تاثیر مضاعفی دارد و باعث ماندگاری بیشترگردشگران دو استان در منطقه می شود.

نگذارید مردم اورامانات بویژه مردم شهرستان پاوه از آب و برق این سد و نیروگاه بزرگ 210 مگاواتی بی بهره بمانند، ما مصداق ضرب المثل معروف " دست ما کوتاه و خرما بر نخیل " نباشیم.

کد خبر 319141

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha