۳۵۰ گونه گیاه دارویی در ایلام شناسایی شد

سرویس ایلام - مدیر باغات سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام گفت: بیش از هزار گونه در ایلام شناسایی شده که ۳۵۰ گونه آن کاربرد دارویی دارد.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، همایون مظاهری گفت: تخمین زده می‌شود که بالغ بر ۳۵۰ گونه دارویی در استان وجود داشته که به صورت سنتی از آن‌ها برای درمان دردها و بیماری‌ها استفاده می‌شود.

وی افزود: در عرصه طبیعی اعم از جنگل و مرتع استان ایلام رویش گاه‌های مختلف از گیاهان دارویی از جمله آویشن، ختمی، ریواس، شیرین بیان، مریم گلی، زوفا، گل گاو زبان، کاکوتی، بومادرانه، بابونه و... می‌توان اشاره کرد.

او گفت: این گونه‌ها بعنوان ذخایر ژنتیکی و طبیعی و نیز پتانسیل‌های بالقوه استان محسوب می‌شوند که در اثر بهره برداری‌های بی‌رویه و غیر متعارف طی سال‌های متمادی مشکلاتی برای بقا آن‌ها به وجود آمده به طوری که رویش گاه‌های این گونه‌ها تخریب و نسل آن‌ها در معرض انقراض قرار گرفته است.

مظاهری گفت: از مهم ترین گونه‌های اقتصادی و بازار پسند که امروز در سطح استان به صورت آبی کشت می‌شود می‌توان به گونه‌های به لیمو، مریم گلی، آویشن باغی، نعنا، بادرنجبویه، زعفران و اسطوخودوس و از سایر گونه‌های قابل کشت به صورت دیم می‌توان به بومادران، بابونه، کاسنی، پنیرک، نسترن، خار مریم، رازیانه و شیرین بیان اشاره کرد.

مدیر باغات سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی و از طرفی اقلیم متنوع استان که مناسب کاشت انواع گیاهان دارویی است، در صورت رعایت نکات فنی و حمایت همه جانبه می‌توان بسیاری از اراضی مستعد استان را به کاشت گیاهان دارویی اختصاص داد.

مظاهری ادامه داد: با وجود این که تا سال ۱۳۹۰ سطح زیر کشت گیاهان دارویی در استان تقریبا صفر بوده اما آمارها امروزه حکایت از کشت بیش از ۱۳۸ هکتار گیاهان دارویی گل محمدی و زعفران در سطح استان دارد؛ اما پتانسیل‌های استان برای این امر مهم خیلی بیشتر از این مقدار بوده و با توجه به اقتصادی بودن این کار نسبت به بسیاری از محصولات دیگر می‌تواند جایگزین خوبی برای سایر محصولات باشد.

کد خبر 32495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha