مراسم مذهبی باداراک در قره‌كلیسا چالدران برگزار می‌شود

سرویس آذربایجان غربی- مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی گفت: مراسم مذهبی باداراک روزهای 6 تا 8 مرداد در قره‌کلیسا چادران برگزار می‌شود.

جلیل جباری با اعلام این مطلب به کردپرس اظهار کرد: امسال شست و هشتمین مراسم سالانه بادراک به صورت باشکوه برگزار می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی افزود: این مراسم هم‌زمان با چهاردهمین سالگرد ثبت جهانی کلیساهای آذربایجان غربی و شرقی در ٦ مرداد با حضور ارامنه ایران و جهان اجرا می‌شود.

او ادامه داد: امسال همچنین دومین سالگرد ثبت ناملموس مراسم مذهبی قره‌کلیسا چالدران بوده که برنامه‌های خاصی برای آن در نظر گرفته شده است.

مراسم سالانه مذهبی ارامنه جهان تحت عنوان باداراک همه ساله در کلیسای تاریخی «قره کلیسا» در چالدران برگزار می‌شود؛ در این آیین ارامنه دیگر کشورهای جهان از جمله ارمنستان، سوریه، لبنان، هلند، فرانسه، اتریش، آلمان، کانادا و غیره نیز شرکت می‌کنند.

ارامنه ایران و جهان در این مراسم با اعمالی چون راز و نیاز به درگاه خداوند، قربانی کردن و غسل تعمید دادن به نوزدان خود در قالب مراسم باداراک یا عشای ربانی این روز را گرامی می‌دارند.

در طول این مدت زایران اعمال خاص این کلیسا را به جا می‌آورند و با انجام این اعمال از خداوند بزرگ طلب رحمت و مغفرت گناهانشان را می‌کنند.

قره کلیسا قدیمی‌ترین کلیسای عالم مسیحیت به شمار می رود و قدمت آن به قرن هفتم میلادی می‌رسد؛ قره کلیسا در بین ارامنه به «تاده مقدس» معروف است و در ۲۰ کیلومتری شمال شرق چالدران و بر روی مزار تاتائوس، حواری حضرت مسیح (ع) احداث شده است.

مراسم باداراک، سال ٩٩ به علت شیوع بیماری کووید ۱۹ و شرایط نامناسب در شمال استان برگزار نشد.

کد خبر 35463

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha