مناطق آزاد هفتگانه بودجه ندارد!

سرویس ایلام - راه اندازی مناطق آزاد هفتگانه جدید در کشور که سه استان کردنشین ایلام و کرمانشاه و کردستان نیز جزء آن هستند، این روزها به خاطر نداشتن بودجه در هاله ای از ابهام قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، سعید محمد رئیس دبیرخانه مناطق آزاد کشور در یک مصاحبه از نبود بودجه برای عمل به وظیفه قانونی دولت در راستای ایجاد زیرساخت های لازم برای مناطق آزاد تازه تصویب شده سخن گفته و افزود: برای توسعه و ایجاد زیرساختهای هفت منطقه آزاد تجاری مصوب شده، هیچگونه بودجه ای نداریم.

بنا به اظهارات وی، پیشنهاد تعیین ردیف بودجه ارزی برای ایجاد زیرساخت های این مناطق تازه تصویب شده در زمان تهیه بودجه 1401 داده شده است و قرار بر استفاده از تهاتر نفت در تامین این بودجه بوده است و با وجود موافقت اولیه، این ردیف در کمیسیون تلفیق بودجه 1401 به طور کلی حذف شده است.

دولت برای اینکه تا پایان سال 1401 این مناطق آزاد را راه اندازی کند، دست به ابتکار تازه ای می زند و از مناطق آزاد تجاری فعال، برای هر منطقه آزاد جدیدی به صورت معین تعیین کرده تا لااقل این روند در سال جاری متوقف نشود و در عین حال تلاش های لازم برای تعیین ردیف در بودجه 1402 برای مناطق آزاد جدید نیز صورت بگیرد که متاسفانه باز هم توسط مجلس و در قالب یک مصوبه جلوی این کار گرفته می شود!

بنا به شنیده ها قرار بوده برای هر منطقه آزاد جدید کمی بیش از هفت میلیارد تومان در این یکسال در نظر گرفته شود (جمعا 50 میلیارد تومان) که همین مقدار ناچیز نیز متوقف شده و به قول رئیس دبیرخانه مناطق آزاد کشور هیچگونه بودجه ای در حال حاضر برای توسعه مناطق آزاد تجاری تازه تصویب شده، وجود ندارد.

سعید محمد پیشنهاد می دهد که برای حل این مشکل یک لایحه اصلاح فوری بودجه در مجلس اعمال بشود و مبالغی برای این کار در نظر گرفته شود و هم اینکه مجلس شورای اسلامی محدودیت ها و ممانعتهایی که در همکاری مناطق آزاد معین وجود دارد را رفع کند.

حال جا دارد که نمایندگان استانهای ایلام، کرمانشاه و کردستان که سه منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان، قصر شیرین و مهران برایشان مصوب شده، در این خصوص تحرک و پویایی بیشتری داشته و دست مدیران اجرایی مناطق آزاد را پر کنند تا هر چه زودتر این مصوبه مهم به نتایج اولیه خود برسد.

نویسنده: یاسر بابایی

کد خبر 35510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha