عادل آذر، برخاسته از دهلران و دانشمند ساخت ایران / غلامحسین کریمی دوستان

سرویس ایلام - دکتر غلامحسین کریمی دوستان در خصوص مرگ نابهنگام دکتر عادل آذر یادداشتی منتشر کرد و ضمن ارج به مدارج علمی و اجرایی این نخبه دهلرانی، او را دانشمندی ساخت ایران دانست.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، در این یادداشت می‌خوانیم:

يك چند به كودكى به استاد شديم،

يك چند به استادى خود شاد شديم،

پايان سخن شنو كه ما را چه رسيد،

از خاك در آمديم و بر خاك شديم.

امروز استاد عادل آذر كه از خاك دهلران محروم و نشسته بر گنج نفت و گاز سر برآورد بعد از استاد شدن در تهران به دهلران بر گشت تا در همان خاكى از آن روييده بود بيارامد و در خاك شود. او در سر از خاك دهلران برآورن خود هيچ نقش و اختيارى نداشت. اما در استاد شدن و در دهلران گمنام در خاك شدن خود نقش و اراده اصلى و راسخ داشت. بى شك اگر نبود هوش و استعداد سرشار و تلاش و زحمات شبانه روزى كم نظيرش نميتوانست مدارج علمى مختلف را با درجه ممتاز سپرى كند و بر قله دانش و علم در رشته خود و كرسى استادى در كلان شهر برخوردار و پايتخت و مركز قدرت سياسى ايران جاى خوش كند. غير قابل تصور بود كه دكتر آذر در دل خاكى غير از خاك نفت آلود دهلران بيارامد چون گر به دهلران و استان محرومش ايلام دل بسته نبود رنج و ملالت نشتن بر كرسى نمايندگى اين ديار حاشيه تر از حاشيه بر خود هموار نميكرد. نيك ميدانم و نيك ميدانست كه قبول مسؤليت نمايندگى از استان ايلام با بسيارى از جاهاى ديگر متفاوت است و با رنج، زحمت، خطر پذيرى و خون دل خوردن و در چاه گريستن هم نشينى دارد. پذيرفت و بر تن كرد لباس وكالت مردمى ستم ديده را كه به استشمام سوختن پوست و موى دختران و زنانشان در آتش شهرت ملى و جهانى دارند ولى تحمل بر تن داشتن اين لباس را نداشت و دردها و مشكلات و شرايط خاص استان و كشور چنان اراده پولادينش را در هم شكست كه ديگر بار اراده و عزم پوشيدن اين لباس و اين خطر پذيرى و عبور دوباره از مخاطرات خاص اين مسؤليت در او ايجاد نگرديد.

دكتر آذر از لحاظ شخصى و خلق و خوى ساخت دهلران بود و به همين خاطر مثل مردمان ديارش خون گرم، خوش مشرب و اهل رفاقت و دوستى بود و مصاحبت و همنشينى با او دلچسب و شيرين بود.

دكتر آذر از لحاظ علمى دانش آموخته دانشگاه هاى وطن و ساخت ايران بود. به همين سبب نسبت به برخى از همكارانش مسايل و مشكلات بومى جامعه را بهتر مى شناخت و همين بسيار ياريش داد تا دانش به خوبى اندوخته رشته خود را هم به لحاظ نظرى و هم كاربردى به علم و دانش نافع و مثمر ثمر مبدل نمايد. ايشان توانست از دانش و تجربه علمى خود به خوبى در كار دانشگاهى و مسؤليتهاى اجرايى اش بهره ببرد.

قضاوت و داورى در مورد فعاليتها و مواضع سياسى دكتر آذر در صورتى منصفانه خواهد بود كه بافت و موقيت تاريخى و جغرافى ديار او و شرايط محيط اطراف او عميقاً درك شود.

در پايان بايد اعتراف كنم كه خبر درگذشت نا به هنگام اين استاد بزرگوار و مدير اجرايى توانمند تنم را چنان لرزاند كه مثل بسيارى از هم استانى هايم تا اين لحظه در غم، اندوه و ماتمى بى سابقه غرق شده ام.

روحش شاد، يادش گرامى و راهش پر رهرو باد.

کد خبر 36376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha