هیچ کدام از شهرهای کردستان ترکیه جاده کمربندی ندارند/مسئول فاجعه حکومت ترکیه است

سرویس ترکیه - مدحت سنجر رئیس مشترک HDP حکومت ترکیه را مسئول فاجعه رخ داده در دریک دانست و خواستار استعفای وزرای مربوطه شد.

به گزارش کردپرس، مدحت سنجر رئیس مشترک حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) که برای بازدید از محل فاجعه دریک ماردین به این شهر سفر کرده بود، از سیاست های حکومت ترکیه مبنی بر محروم نگه داشتن مناطق کردنشین انتقاد کرد و گفت که با تمام اعتراض های انجام شده هنوز هیچ کدام از شهرهای کردستان ترکیه دارای جاده کمربندی نیستند.

مدحت سنجر با جنایت خواندن این فاجعه گفت: «زنجیره ای از بی توجهی ها این فاجعه را به بار آورده است. اول این که اجازه عبور خودروی های سنگین با بارهای خطرناک از مرکز شهر داده شده است. خودروهایی با تناژ بالا که به هیچ وجه نباید از داخل شهر عبور کنند.»

سنجر با بیان این که در مسیر موسوم به جاده ابریشم تا خابور، یعنی در کل شهرهای کردنشین حتی یک شهر دارای کمربندی نداریم، گفت: «به ویژه دریک شهری است که در آن مس تولید می شود و حمل و نقل مس بسیار خطرناک است. در این تصادف نیز، در حالی که از تصادف اول بیست دقیقه گذشته است، جاده مسدود نشده است، فسفات ریخته شده روی جاده همه جا پراکنده شده است و خودروی دوم می آید و با مردمی که تجمع کرده اند تصادف می کند.»

سنجر افزود: «نمایندگان ما بارها پیشنهاد ساخت جاده کمربندی را در دریک دادند، ما سال ها است که به عنوان نمایندگان مردم هم در مجلس و هم در دیگر نهادها این موضوع را بیان کردیم اما به هیچ کدام از درخواست های ما توجهی نشد.»

رئیس مشترک HDP اظهارات محمت چنگیز رئیس شرکت چنگیز یکی از شرکت های پنجگانه نزدیک به حکومت ترکیه را مبنی بر بی گناهی در حادثه مذکور «ساختگی» توصیف کرد و گفت همانگونه که این شرکت اغلب مناقصه های مربوط به حمل و نقل مس از دریک را برده است، همانگونه نیز یکی از مسئولان این اتفاق است.

سنجر حکومت ترکیه را مسئول اصلی این فاجعه توصیف کرد و خواستار استعفای همه وزرای مربوطه شد.

او در آخر با حمایت از آزادی بیان برای اطلاع رسانی درباره حادثه گفت که حزبش تا آخر برای روشن کردن ابعاد این فاجعه در کنار مردم ایستاده است.

لازم به ذکر است که چند ساعت پس از فاجعه رخ داده در دریک، دادسرای دریک دستور ممنوعیت انتشار هر گونه خبر درباره این فاجعه را صادر کرده است. به این ترتیب هرگونه مصاحبه، پخش فیلم، انتقاد و نظایر آن در رسانه های نوشتاری، تصویری، اینترنتی و مجازی ممنوع اعلام شده است و کسانی که از این حکم تمرد کنند، مشمول مجازات خواهند شد.

کد خبر 37273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha