استانهای ایلام و واسط عراق همایش بین‌المللی مشترک برگزار می‌کنند

سرویس ایلام - پیش نشست علمی همایش بین‌المللی بین دانشگاه ایلام و دانشگاه واسط در دانشگاه ایلام برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کردپرس به نقل از روابط عمومی دانشگاه ایلام، حجت‌الاسلام‌و المسلین مهاجر مهدوی‌راد، مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه با بیان اینکه مردم ایلام و عراق مشترکات فراوان تاریخی، مذهبی و فرهنگی دارند، اظهار کرد: توسعه روابط بین دانشگاه ایلام و دانشگاه واسط، زمینه توسعه همکاری‌های علمی بین دو کشور و دو استان ایلام و واسط را فراهم کند.

دکتر مهدی ویسه، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ایلام نیز برگزاری این نشست را مقدمه توسعه همکاری‌های علمی بین دانشگاه ایلام و دانشگاه واسط دانست و تصریح کرد: پیشینه تاریخی و مشترکات فرهنگی، قومی و دینی مردم استان‌های واسط و ایلام زمینه مناسبی برای گسترش همکاری‌های دو جانبه است و در این راستا دانشگاه‌ها می‌توانند نقش محوری داشته باشند.

دکتر احمدی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه ایلام با بیان اینکه برگزاری این نشست در راستای انعقاد تفاهم مشترک مابین رؤسای دانشگاه ایلام و دانشگاه واسط در دی ماه 1400 است، گفت: اهتمام ما بر آن است که تمام مفاد این تفاهم‌نامه اجرایی شود.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌ها نقش محوری در توسعه روابط کشورها و مقابله با چالش‌های مشترک دارند، گفت: امیدواریم با برنامه‌ریزی و پیگیری مدیریت دو دانشگاه، بتوانیم سال آینده نشست‌های تخصصی در زمینه مقابله با پدیده گرد و غبار و بررسی پیشینه تاریخی دو کشور برگزار کنیم.

در ادامه این نشست دکتر مرتضی اکبری، مدیر گروه آموزشی تاریخ دانشگاه ایلام سخنرانی خود را با موضوع روابط ایران و عراق در استان‌های ایلام و واسط ارائه داد و به صورت مبسوط محورهای این روابط در زمینه اختلافات مرزی، تبادلات تجاری، مهاجرت، مناسبات سیاسی و فرهنگی در دوره عثمانی و استقلال عراق تا آغاز جنگ تحمیلی را تشریح کرد.

دکتر سیاوش یاری، عضو هیئت علمی دانشگاه ایلام نیز، موضوع پیشینه تاریخی مناسبات فرهنگی ایران و عراق را ارائه داد و به صورت مبسوط محورهای این بحث از عهد باستان تا دوران معاصر را تشریح و تأکید کرد: روابط دو کشور دارای چنان استحکامی است، که حتی قدرت‌های بزرگ جهانی هم با استفاده از شگردهای مختلف قادر تضعیف آن نیستند.

دکتر محمدحسن السویتی، مدیر گروه تاریخ دانشگاه واسط نیز پیام رئیس این دانشگاه را در زمینه لزوم توسعه همکاری‌های علمی و برگزاری نشست‌های تخصصی ارائه کرد.

دکتر سید نور الاعرجی، دکتر محمد فهد القیسی و دکتر شمحی اعضای گروه تاریخ دانشگاه واسط سخنرانی خود را با موضوع نقش قبایل در روابط استان‌های واسط و ایلام، جمعیت شناسی مشترک بین استان‌های واسط و ایلام و نقش اماکن دینی در مبادلات فرهنگی دو استان ارائه کردند.

کد خبر 39202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha