روابط محرمانه مصر با سوریه و ترکیه آشکار شد/روسیه به دنبال تسریع عادی‌سازی روابط ترکیه و سوریه است

سرویس سوریه - روزنامه‌های عربی به روابط محرمانه مصر با دولت سوریه و دولت ترکیه و همچنین سرعت بخشیدن به عادی‌سازی روابط ترکیه و سوریه توسط روسیه پرداختند.

به گزارش کردپرس، روزنامه‌های عربی روز گذشته به روابط محرمانه مصر با دولت سوریه و دولت ترکیه و قصد روسیه برای تسریع در عادی‌سازی روابط سوریه و ترکیه پرداختند.

به نوشته آژانس خبری هاوار، روزنامه العرب درباره اوضاع سوریه نوشت: «سفر سمیح شکری وزیر امور خارجه مصر نشان می‌دهد که فرایند جدیدی از سوی مصر برای سوریه و ترکیه در روابط با هر دو کشور آغاز شده است. این فرایند ممکن است منجر به بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و پایان درگیری قاهره و آنکارا شود. مصر از زلزله سوریه و ترکیه و حمایت‌های پس از آن استفاده کرد و ارتباطات پنهانی آنها را آشکار ساخت. همچنین جلسات امنیتی برگزار شده در سطوح مختلف به جلسات سیاسی تبدیل شد. سمیح شکری وزیر امور خارجه مصر روز دوشنبه از سوریه و ترکیه بازدید کرد. این بدان معناست که قاهره تصمیم به توسعه روابط سیاسی با دمشق و آنکارا گرفته است. ناظران اوضاع می‌گویند هدف از اولویت دادن به جنبه انسانی در سفر وزیر خارجه مصر این است که قبل از آماده‌سازی زمینه با شرکای منطقه‌ای و بین‌المللی، تحرکات جدید مصر تفسیر سیاسی نشود زیرا ممکن است بازگشت قاهره به رابطه با دمشق و آنکارا، برخی از طرف‌ها را ناراحت کند. تحلیلگران اشاره می‌کنند که قاهره خواهان توسعه روابط با هر دو کشور است و به وضوح حمایت خود را از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب اعلام می‌کند. قاهره همچنین بر برخی از درگیری‌های خود با ترکیه غلبه کرده و اکنون در تلاش است تا تعادل را در اقدامات خود ایجاد کند.»

در خصوص تلاش روسیه برای عادی‌سازی روابط سوریه و ترکیه، روزنامه شرق الاوسط نوشت: « پس از زلزله ویرانگر و حمایت‌های منطقه‌ای و جهانی از سوریه و ترکیه، مسکو اقدامات خود را برای تقویت عادی‌سازی روابط دمشق و آنکارا افزایش داده است.

از آخرین اظهارات بوگدانوف معون وزیر امور خارجه روسیه مشخص است که مسکو تلاش‌ها را برای برگزاری یک نشست چهارجانبه همزمان با افزایش تحرکات محلی و بین‌المللی برای حمایت از سوریه و ترکیه پس از زلزله، تسریع بخشیده است.»

کد خبر 43353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha