همایش بین المللی "زکریای رازی" در کرمانشاه برگزار می شود

سرویس کرمانشاه- به مناسبت سال جهانی رازی، همایش بین المللی زکریای رازی 21 و 22 آذرماه به میزبانی دانشگاه رازی کرمانشاه برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، به مناسبت سال جهانی رازی، همایش بین المللی زکریای رازی 21 و 22 آذرماه به میزبانی دانشگاه رازی کرمانشاه برگزار می شود. در این باره در راستای تشریح برنامه های این همایش، پیش از ظهر امروزچهارشنبه (29 شهریور ماه) یک نشست خبری با حضور معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه رازی، دبیر اجرایی و نیز دبیر کمیته شیمی و کیمیا گری همایش برگزارشد.

✔️معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه رازی: 21 آذرماه کرمانشاه میزبان همایش بین المللی زکریای رازی است

علی اکبر محسنی در این نشست، با بیان اینکه امروزه با توجه به حمله ها، هجوم ها و سرریز شدن اطلاعات فراوان، گوناگون و غالبا کذب به سوی جوانان کشور، اظهارداشت: پدید آمدن نوعی بحران هویت تاریخی، فرهنگی و خودباوری در نسل جوان، مجموعه مدیران کشور را متوجه کرده است که باید در برابر این هجوم های سیل آسا و تحمیل یک فرهنگ خاص که به عنوان فرهنگ عام جهانی مطرح می شود، به فکر چاره، اندیشه و تدبیر باشند.

وی ادامه داد: جوانان را باید به داشته هایمان باورمند کنیم تا اینگونه آنها را در مقابل این هجمه ها تقویت کنیم.

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه رازی تصریح داشت: یکی از بسترهای بازترمیم هویت فرهنگی و اعتماد ملی که بشدت مورد تهدید واقع شده، تمرکز بر روی شخصیت های تاریخی، دینی و علمی کشور است.

وی با تاکید بر این مطلب که، ملتی که با تاریخ خود آشنایی نداشته باشد، ملت بی شناسنامه ای است، افزود: ایرانیان دارای میراث های بلند، گرانقدر، تمدن ساز و انسان ساز هستند و از فرهنگی بسیار بالنده، پویا، پاسخگو و جذاب برخوردار می باشند که همواره در روند تمدن و فرهنگ جهانی تاثیرگذار بوده اند کما اینکه تاکنون نیز نقش خود را در پیشبرد تمدن جهانی ایفا کرده اند.

محسنی برگزاری همایش محمدبن زکریای رازی را گامی بزرگ و اساسی در راستای تقویت هویت ملی، دینی، انسانی و تاریخی جوانان عنوان کرد و گفت: با وجود اینهمه هجمه ها، هرچقدر این آگاهی و همایش ها را به ذهن جوانان منعکس کنیم باز جای کار دارد.

وی از رسانه های استان خواست به جای بازتاب و گسترش اخبار منفی، به اخباری بپردازند که نسل کنونی به آن نیازمند است. خبرهایی که به جوانان کشور بگوید که میراث دار چه تاریخ بزرگی هستند و به معرفی چهره های برجسته تاریخ کشور بپردازند.

به گفته این مسئول، پیشنهاد برگزاری همایش از سوی سازمان یونسکو و درخواست برگزاری آن در کرمانشاه از سوی ستاد ابلاغ فرهنگی کشور بوده است.

وی با بیان اینکه تمام برنامه ریزی ها برای برگزاری این همایش آماده شده است، خاطرنشان ساخت: فراخوان این همایش از سال 95 آغاز شد که به دلیل برخی از مشکلات کار برای مدتی متوقف شد. نهایتا با اقدام صورت گرفته و فراخوان مجدد از اردیبهشت ماه سالجاری، مقرر شد همایش در تاریخ 21 و 22 آذرماه برگزار شود.

محسنی یادآورشد: متاسفانه رازی را به عنوان ضد دین معرفی کرده اند درحالی که دلایل متقن و مستند وجود دارد که ایشان به ائمه اعتقادات بسیاری داشته اند. در این همایش به برخی از شبهات پاسخ داده می شود.

✔️دبیرکمیته علوم انسانی همایش زکریای رازی: تاکنون 160 چکیده مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده است

روح الله بهرامی به شخصیت جهانی محمدبن زکریای رازی اشاره کرد و تاکید کرد: محمدبن زکریای رازی به خاطر ویژگی های منحصربفردی که دارد یک شخصیت جهانی است که متعلق به همه بشریت است، از این جهت در مجامع جهانی برای این شخصیت ایرانی، جایگاه والایی قائل هستند.

وی ادامه داد: این دانشمند ایرانی، یک شخصیت ذوالفنون در ابعاد مختلف علم بشری است. شخصبت وی می تواند باعث هویت سازی، ترویج علم و فرهنگ برای جهان اسلام و بازسازی فرهنگی می شود.

دبیرکمیته علوم انسانی همایش زکریای رازی عنوان کرد: بزرگترین مورخان جهان، قرون 8 و 9 را قرون رازی می نامند چرا که در عرصه های مختلف دانایی درخشیده و باعث شکوفایی و تولید علم شده است.

وی با بیان اینکه برای برگزاری همایش سه کمیته تعریف شده است، گفت: کمیته علوم انسانی و فلسفه، کمیته کیمیاگری و شیمی و نیز کمیته علمی طب، پزشکی و دارو سازی سه کمیته این همایش می باشند.

بهرامی از انجام 4 فراخوان برای برگزاری این همایش خبرداد و متذکرشد: فراخوان ها به زبان های فارسی، لاتین و عربی هستند.

وی به ارسال 150 تا 160 چکیده مقاله توسط اندیشمندان، متفکران، شیمیدانان، متکلمین، اطباء و فیلسوفان اشاره کرد و افزود: فرآیند داوری بین این مقالات در طی دو روز صورت می گیرد تا مقالات برجسته انتخاب و برای ارائه سخنرانی معرفی شوند.

به گفته این مسئول در حاشیه برگزاری این همایش، برنامه های جانبی نیز مانند کارگاه ها ونمایشگاه ها راه اندازی می شود.
وی تاکید کرد: برجسته ترین انجمن های علمی کشور برای برگزاری هرچه بهتر این همایش کمک خواهند کرد.

بهرامی در پایان از راه اندازی انجمن تاریخ اسلام در راستای شناسایی مفاخر استانی، ملی و کشوری در دانشگاه رازی خبرداد و یادآورشد: تاکنون در بحث پرداختن پیشینه استان و مفاخر بزرگ کشور غفلت کرده ایم.

✔️دبیرکمیته شیمی و کیمیاگری همایش: نمایشگاه ابزار و آثار کیمیایی زکریای رازی به نمایش درخواهد آمد

خانم دکتر رضایی نیز در ادامه، با بیان اینکه یک هیئت علمی متشکل از چهره های بزرگ کشور در راستای برگزاری هرچه بهتر همایش تشکیل شده است، گفت: با کمک موزه علوم و فناوری ایران، یک نمایشگاه از ابزار و آثار کیمیایی زکریای رازی به نمایش در خواهد آمد.

وی با اشاره به اینکه گوشه ای از زندگی این دانشمند بزرگ بصورت نمایش تئاتر توسط یکی ار کارگردانان بزرگ اجرا خواهد شد، اعلام کرد: از شرکت های تولید کننده اتانول در استان خواسته ایم تا سیر تحول اتانول را از زمان رازی تاکنون در اختیار ما قرار دهند.

دبیرکمیته شیمی و کیمیاگری همایش زکریای رازی افزود: از شرکت های پتروشیمی استان نیز دعوت کرده ایم، کالاهایی که بصورت شیمی هستمد را به شکل غرفه نمایش دهند.

برگزاری نمایشگاه کتاب های رازی به شکل تصویری و راه اندازی کمیته کارآفرینی در حاشیه همایش از دیگر برنامه هایی است که رضایی از آنها نام برد.

کد خبر 45048

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha