کاهش سهم اقلیم کردستان از بودجه 2021 عراق بعید نیست

سرویس عراق و اقلیم کردستان – با وجود اینکه با هدف کاهش شکاف بین اربیل و بغداد توافقات و قراردادهای مختلفی در گذشته امضا شده است، اما پس از تصویب قانون استقراض برای جبران کسری بودجه دولت مصطفی کاظمی در مجلس عراق، اختلافات میان طرفین بار دیگر علنی شده است.

به گزارش کرد پرس به نقل از المستقله، "کاطع الرکابی" عضو فراکسیون دولت قانون در مجلس عراق در این باره گفت: عدم حضور کردها در مجلس و بایکوت جلسات از سوی آنها تأثیری بر حد نصاب مجلس ندارد و همگان بر ضرورت تحویل منابع مالی مورد توافق بین اربیل و بغداد از سوی دولت اقلیم کردستان به دولت مرکزی، تأکید دارند تا در مقابل آن، دولت مرکزی سهم بودجه اقلیم کردستان را واریز کند. این در حالی است که با توجه به وضعیت اقتصادی دشوار عراق، بعید نیست سهم اقلیم کردستان در بودجه سال 2021 کاهش یابد.

روزنامه رسمی الصباح در این باره نوشت: ادعای برخی از مسئولان کرد درباره اندک بودن مبالغ واریزی از سوی بغداد برای اقلیم کردستان و جبران این کسری از طریق فروش نفت، عاری از صحت است. زیرا براساس توافق با دولت عادل عبدالمهدی، قرار بود اقلیم کردستان مقادیر تعیین شده ای نفت به شرکت بازاریابی نفت عراق (سومو) وابسته به وزارت نفت عراق و همچنین نیمی از درآمد پایانه های مرزی را به دولت مرکزی تحویل دهند. اما مسئولان اقلیم کردستان مخالفت کردند.

الرکابی افزود: اقلیم کردستان از سال 2003 تاکنون، با دادن بودجه یا اعلام اسامی کارمندانش مخالفت می کند و از تعامل با کمیته شفافیت و مبارزه با فساد و نهادهای امنیتی و محاسباتی دولت فدرال خودداری می کند.

یادآور می شود نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان روز یکشنبه با ارسال نامه ای خطاب به دولت فدرال از آمادگی اقلیم کردستان برای توافق درباره واگذاری درآمدهای نفتی و پایانه های مرزی خبر داده بود.

کد خبر 513

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha