به گزارش خبرگزاری کردپرس، مزینانی که به بهانه حضور در کارگاه تخصصی رمان نویسی و موئلفه های رمان معاصر به ایلام سفر کرده بود قبل از اینکه به موضوع رمان نویسی و ادبیات داستانی بپردازد از زیبایی طبیعت بهاری ایلام ابراز شگفتی و شادمانی کرد.
وی در ابتدای سخنان خود با عنوان اینکه بخاطر جذابیت سفر به ایلام بجای هواپیما سفر کردن با خودرو را برای آمدن به این استان برگزیده است گفت: در این سفر از طبیعت زیبای ایلام شگفت زده شدم، چرا که فکر می کردم این استان بخاطر همجواری با کشور عراق و بیابانهای آن مثل عراق استانی خشک و خشن است اما با دیدن طبیعت زیبای این استان حیرت زده شدم.
طبیعت زیبای ایلام زمینه مناسبی برای خلاقیت های نویسندگی است
نویسنده رمان شاه بی شین افزود: طبیعت زیبای این استان بهترین زمینه برای پرورش استعدادهای ادبی و خلاقیت های هنری است که امیدوارم نویسندگان این استان قدر چنین ثروتهایی را بدانند.
مزینانی دنیای پیرامون ما را پر از سوژه های ناب برای نویسندگی دانسته و گفت: در دوران معاصر اینقدر سوژه در اطراف خود داریم که نه تنها برای ایران بلکه برای جهانیان هم می توانیم حرف داشته باشیم.
وی با عنوان اینکه عصر امروز عصر رمان و داستان است گفت: داستان و رمان امروزه می توانند نقش مهمی در زندگی ما داشته باشند و حتی سرنوشت ما را تغییر دهند بنابر این ما به ادبیات و رمان نیاز داریم.
بین نسل امروز و تاریخ کشور گسست ایجاد شده است
این نویسنده معاصر با عنوان اینکه بین نسل امروز و تاریخ اخیر کشورمان گسست ایجاد شده است گفت: این در حالی است که ما نسلی هستیم که می توانیم بیشترین بهره را از اینهمه اتفاقات و سوژه ها داشته باشیم.
مزینانی خطاب به نویسندگان ایلامی گفت: اگر به دنبال کسب مخاطب هستیم یا میخواهیم کتاب منتشر کنیم باید شعاع دید خود را بالا ببریم و توقع از خودمان را هم بالا ببریم و هر اثری که منتشر می کنیم سعی کنیم آنرا در حد جهانی شدن بنویسیم.
نویسنده کتاب ماه در گهواره، توجه به زیست بوم را زمینه جالبی برای نویسندگی عنوان کرد و با ذکر مثالهای از کتاب «شاه بی شین» گفت: در استفاده از زیست بوم سعی کنیم از جزئیات به خوبی استفاده کنیم البته همراه با در نظر گرفتن توصیفات و شخصیت پردازی ها.
نویسنده باید در متن داستانهایش نقش داشته باشد
وی واقع گرایی و حضور نویسنده در متن داستانهایش را یکی از عوامل موفقیت نویسندگان عنوان کرد و گفت: زیباترین داستانهای جهان آنهایی هستند که نویسنده در متن آنها حضور و نقش داشته و جای پای خودش هم در داستانهایش باشد.
مزینانی بزرگترین عنصر در داستان معاصر را این موضوع عنوان کرد که داستان به عنوان یک پدیده و اثر هنری نگریسته می شود و افزود:اگر داستان را یک پدیده ی هنری بدانیم می فهمیم که اینکار چقدر سخت است و چه میزان نیاز به خلاقیت دارد.
این نویسنده در ادامه با بیان اینکه تعلیق و گره افکنی در داستان معاصر بسیار مهم است تصریح کرد: متأسفانه بیشتر مواقع این مهم در اثار نویسندگان دیده نمی شود و تعلیق و گره افکنی نقشی در داستان این نویسندگان ندارد.
در ادامه این نشست تعدادی از داستان نویسان ایلامی داستانهای خود را خوانش کرده که توسط استاد مزینانی مورد نقد و بررسی قرار گرفتند.
نظر شما