به گزارش کردپرس؛ این پدیده در حال رشد به عنوان معضلی اجتماعی دامن گیر شهرها به ویژه شهرهای بزرگ و در حال رشد شده و طی آن متکدیان با شيوه هاي گوناگون از جمله: ادعای فقر و ورشکستگی، بیماری خود و اعضای خانواده، از کار افتادگی، معلولیت، نمایش زخم بدن خود و یا فرزندان و با سوء استفاده از احساسات و عواطف انساني، سعي در كسب ترحم سایرین و منافع شخصي را دارند.
در بسیاری از شهرهای استان کردستان به ویژه در شهرستان سقز نیز علیرغم اقدامات متعدد نهادهای حمایتی و خدماتی و انجمن های خیریه، شاهد استمرار و حتی گاهاً افزایش تکدی گری در خیابان های اصلی شهر همچون میدان آزادی تا میدان جمهوری و قدس، جلو مساجد و درمانگاه ها، ادارات، رفتن به درب منازل، ورودی های شهر، تقاطع و میادین سطح شهر و.... هستیم که این مساله به مثابه معضلی اجتماعی جدای از مشکلات ظاهری، تبعات و آثار ناخوشایند و منفی دیگری بدنبال دارد؛ برای بررسی موضوع گزارشی را تهیه نموده ایم که به شرح زیر از نظرتان می گذرد:
تقسیم بندی متکدیان در سقز
یکی از مغازه داران مسیر آزادی سقز با اشاره به حضور متکدیان با چهره های متفاوت در خیابان آزادی و امام می گوید: متکدیان بیشتر دو طیفند: یکی- پیرمردان و کسانی که درآمد ناچیزی دارند و از کار افتاده اند و مجبور به تکدی گری هستند و یا از طرف اعضای خانواده مجبور به این کار می شوند. دوم- کسانی هستند که مشکل مالی ندارند اما به خاطر درآمد بالای تکدی گری به آن عادت کرده اند، مثلاً خانمی 60 ساله وجود دارد که بنده می شناسم خانه و درآمد دیگر دارد اما بیش از 10 سال است به بهانه بیماری و نداشتن پول برای درمان بیماری تکدی گری می نماید.
عابدی سومین طیف را زنان و دختران جوان معرفی نمود و گفت: این قشر اهل سقز هم نیستند اما از سوی افراد به این کار ترغیب می شوند، اما آنطور که شنیده ام در پوشش تکدی گری به کارهای دیگری همچون دلالی، فال گیری، فروش برخی مواد مخدر و ممنوعه و... می پردازند و حتی شائبه موارد اخلاقی و سواستفاده از آنان مطرح است، که البته نیاز به بررسی بیشتر دارد.
ورود گاه و بی گاه متکدیان به محل های کسب شهروندان
اما یکی دیگر از شهروندان نسبت به افزایش متکدیان سیار در داخل شهر و ورود بی اجازه آنان به مغازه ها و منازل انتقاد می کند و می گوید: بنده مغازه خوار و بار فروشی دارم که از شیوه رفتار و برداشتن اجناس توسط متکدیان و معتادان مستاصل شده ام.
سد کردن مسیر نمازگزاران
کاک علی ادامه می دهد: یکی دیگر از صحنه های زجرآور تکدی گری در سقز جلو مسجد جامعه سقز، جامع قوخ، صالح آباد وتازآباد بعد از نماز جمعه است که صدها متکدی سقزی و غیرسقزی، جلو خروج نمازگزاران را سد می کنند و کسی نسبت به جمع آوری آنان اقدام نمی کند.
تکدی گری پوششی برای سایر جرایم و آسیب های اخلاقی و اجتماعی
یکی دیگر از مواردی که واکنش منفی شهروندان را نسبت به تکدی گری و عوامل پشت پرده آن را بدنبال داشته، بهره برداری از زنان یا کودکان و دختران کم سن و سال برای تکدی گری در داخل یا ورودی شهرهاست.
یکی از شهروندان سقزی در این رابطه به خبرنگار ما گفت: آنچه در سال های اخیر زیاد به چشم می خورد برخی باندها با سواستفاده از کودکان و دختران کم سن و سال و یا زنان، زخمی عمیق بر جامعه تحمیل میکنند، این باندها در مقابل دادن دستمزد ناچیزی به متکدیان، آنان را به ورودی شهر سقز همچون: ابتدای دوربرگردان آیچی در جاده بانه، پلیس راه سقز- دیواندره، ابتدای شهر صاحب و... می آورند تا به تکدی گری بپردازند که واقعاً جای تاسف دارد و شائبات زیادی به وجود می آورد.
حمید کریمی افزود: بیشترین متکدیان که مورد سواستفاده سرشبکه ها و باندها قرار می گیرند، زنان و کودکان هستند که ممکن است در این راه تاریک با خطرات جانی و ایجاد مشکل برای خود و خودروهای عبوری مواجه شوند، در پوشش تکدی گری مجبور به کارهای خلاف عرف همچون دلالی یا توزیع موادمخدر و اقلام ممنوعه بشوند و یا مورد سواستفاده اخلاقی و جنسی قرار بگیرند.
تکدی گری نماد بی مسئولیتی اجتماعی
وی افزود: جدای از آسیب های فردی و اجتماعی موضوع، فضا و چهره نامناسبی اجتماعی به وجود می آورد که نشان دهنده فقر و بی مسئولیتی اجتماعی نهادهای مردمی و دولتی است.
اقدامات دستگاه های اجرایی برای ساماندهی و جمع آوری متکدیان
تکدی گری معلول وضعیت جامعه است
یکی از اساتید روانشناسی در خصوص تبعات تکدی گری در جامعه گفت: افزایش و کاهش این پدیده اجتماعی به معنای وضعیت پایدار و ناپایدار جامعه از نظر اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است.
فواد بابایی افزود: عدهای از متکدیان افراد طرد شده از خانواده و جامعه هستند که به دام اعتیاد گرفتار شده و برای گذران زندگی خود به گدایی و حتی دزدی از مردم روی می آورند.
این کارشناس اداره بهزیستی گفت: عده ای هم از روی فقر و ناچاری، شکاف اجتماعی یا جاذبه درآمدی تکدی گری به این معضل روی آورده اند.
لزوم تقویت ساختارهایر حمایتی و تغییر فرهنگ صدقه در جامعه
وی خاطرنشان ساخت: راهکار این موضوع را باید در تقویت ساختارهای اجتماعی از یک سو، تغییر فرهنگ و نحوه کمک مردم به افراد فقیر و نیازمند جستجو نمود، این کمک ها باید از طریق نهادهای مدنی و یا سازمان ها و بصورت اصولی صورت بگیرد و برای افراد بی خانمان و متکدیان خیابانی پس از جمع آوری، سرپناه هایی برای بازپروری آنان درنظر گرفته شود و از حضورشان در خیابان ها جلوگیری شود.
بابایی گفت: در سال های اخیر بهزیستی سقز با همکاری ادارات دیگر از جمله شهرداری و کمیته امداد اقدام به جمع اوری متکدیان خیابانی نموده و افراد نیازمند را تحت پوشش قرار می دهند تا از تکدی گری خودداری نمایند.
تشکیل کارگروه ساماندهی متکدیان سقز
مدیر فرهنگی و اجتماعی شهرداری سقز با بیان اینکه کارگروهی برای ساماندهی متکدیان در سقز فعال است، گفت: در مرحله اول شناسایی، بازدید از خانه های متکدیان با همکاری نهادهای متولی و مرتبط صورت گرفته تا وضعیت و علت تکدی گری آنان مشخص شود.
اقدامات انجام شده برای جمع آوری متکدیان
اهون اردلان افزود: نشست با امامان جماعت جهت جلب مشارکت مردم برای کمک به جمع آوری متکدیان و شناسایی متکدیان نیازمند و معرفی آنان به نهادها و موسسات خیریه تاکنون صورت گرفته است.
وی افزود: همچنین جمع اوری متکدیان غیرواقعی و غیر بومی و معرفی آنان به نهادهای قضایی جهت تعیین تکلیف قانونی در دستور کار قرار گرفته و این مساله با جدیت دنبال می شود.
بهبود وضعیت اقتصادی و نقش آفرینی نهادهای مدنی راهکار حل معضل تکدی گری در جامعه
یک جامعه شناس گفت: تکدیگری علل و عوامل مختلفی دارد که بخشی از آن اقتصادی و بخشی از آن اجتماعی است. تغییر ساختار خانواده که منجر به کاهش نقش اخلاقی و حمایتی آن شده، فقدان نهادهای مدنی که از افراد آسیبپذیر حمایت کند و گسترش مسائلی چون اعتیاد، فحشا، حاشیهنشینی و ... در ایجاد تکدیگری در جامعه نقش دارند.
دکتر خالد توکلی افزود:همچنین باید به عوامل اقتصادی مانند فقر، بیکاری و تضاد طبقاتی نیز اشاره شود که تأثیر جدی بر گسترش این مسئله اجتماعی دارند.
وی با بیان اینکه یکی از پیامدهای آن از بین رفتن اعتماد به نفس و عزت نفس افراد جامعه است، خاطرنشان ساخت: علاوه بر این گسترش مشاغل کاذب و سوءاستفاده از کودکان، زنان و مردان سالخورده نیز از پیامدهای آن است.
توکلی افزود: در این رابطه می توان راهکارهای مختلفی ارائه داد از جمله: حمایت دولت و نهادهای مدنی از نیازمندان و برخورد با سوءاستفاده کنندگان، برنامه ریزی دولت برای کاهش فقر و بهبود وضعیت اقتصادی، کاهش مسائل و آسیب های اجتماعی، وجود انجمن های خیریه و نهادهایی چون سالمندان و کودکان بیسرپرست و تقویت آنها جهت نقش آفرینی موثر در مناسبات اجتماعی.
نظر شما