آمرزش‌ یافتگان‌ در شب «برات» از مجازات‌ تبرئه‌ می‌شوند

سرویس ایران- بر اساس باورها و اعتقادات بزرگان دین و احادیث حضرت محمد (ص) در شب «برات» سه مورد در زندگی انسانها تعیین می شود، تعیین طول عمر انسان، تعیین میزان رزق و روزی و مقدرات و اتفاق های سرنوشت ساز زندگی انسانها تا سال آینده سه مورد مهمی هستند که همگی در شب برات رقم می خوردند.

به گزارش کردپرس، بسیاری از اهل سنت و فرقه‌های صوفیه به فضیلت و عظمت شب «برات» و انجام دادن عباداتی چون تلاوت قرآن، برپاداشتن احیا و خواندن نمازها و ادعیه و روزه فردای این شب اعتقاد دارند.

شب نیمه شعبان برترین شب بعد از شب قدر است، که در اعتقادات اهل سنت به این شب، شب برات می گویند و مردم معتقدند که برات انسان نو می شود به عبارتی سرنوشت او رقم می خورد و خداوند در این شب، نعمت‌های افزونِ خود را به بندگانش ارزانی می‌دارد.

مردم اهل سنت شب برات را آغازی برای آمادگی مسلمین برای ورود به ماه مبارک رمضان می‌دانند و به همین مناسبت قبل از نیمه شعبان خانه‌ها و کسب و کار خود را تمیز و غبار روبی می‌کنند.

مسلمانان اهل سنت در شب نیمه شعبان (شب برات) حد فاصل نماز مغرب تا نماز عشاء که حدود یک ساعت و نیم است به عبادت می پردازند.

بر اساس باورها و اعتقادات بزرگان دین و احادیث حضرت محمد (ص) در شب برات سه مورد در زندگی انسانها تعیین می شود، تعیین طول عمر انسان، تعیین میزان رزق و روزی و مقدرات و اتفاق های سرنوشت ساز زندگی انسانها تا سال آینده سه مورد مهمی هستند که همگی در شب برات رقم می خوردند.

پخش نزوراتی مانند حلوا و شیرینی بین خویشاوندان و فقرا، حضور بر سر مزار از دست رفتگان و طلب مغفرت برای افراد از دست رفته از دیگر آیینهایی است که مردم اهل سنت کردستان در نیمه شعبان به جای می‌آورند.

قرائت سه بار سوره مبارکه یاسین با سه نیت افزایش عمر با عزت و پربرکت، دوری از مقدرات ناگوار و بلایا و افزایش رزق و روزی حلال را یکی از برنامه های معنوی این شب از سوی مسلمانان اهل سنت خواند.

بسیاری از اهل سنت و فرقه‌های صوفیه به فضیلت و عظمت این شب و انجام دادن عباداتی چون تلاوت قرآن، برپاداشتن احیا و خواندن نمازها و ادعیه و روزه فردای این شب اعتقاد دارند.

پانزدهم شعبان فقط برای شیعیان اهمیت ندارد بلکه برای اهل سنت به ویژه طریقتهای تصوف آن نیز جایگاه خاصی دارد.

روایات متعددی از پیامبر(ص) و صحابه درباره اهمیت عبادت در این شب و مشخص شدن روزی و مقدرات انسان در آن وجود دارد. برخی از علمای اهل سنت در صحت این روایات تردید داشته و وجود فضیلت برای شب نیمه شعبان را رد میکنند این در حالی است که ابن تیمیه، نظریه پرداز سلفیه نیز نتوانسته فضیلت این شب را نادیده بگیرد اما جمع شدن مسلمانان در مسجد برای شب زنده داری و خواندن نماز صد رکعتی این شب را بدعت دانسته است.

اما اهل سنتِ معتقد به فضیلت نیمه شعبان، به شب زندهداری و انجام امور عبادی نظیر خواندن قرآن، برپایی نمازهای مستحبی، دعا و روزه داری در روز نیمه شعبان اهتمام میورزند. این شب نزد آنان نیز به شب «برات» معروف است زیرا باور دارند که در شب نیمه شعبان خداوند برات (سند) آزادی از جهنم را به بندگان خود میبخشد. خواندن صد رکعت نماز یا همان صلاة الخیر که در آن هزار بار سوره توحید خوانده میشود از جمله اعمال عبادی مشترک میان شیعه و اهل سنت است. مراسم شب برات در برخی از مناطق اسلامی نظیر شبه قاره هند با زیارت قبور، دادن غذا و صدقه به نیازمندان همراه است.

برات‌، شب‌ (نیز برائَت‌)، شب‌ پانزدهم‌ و به‌ قولی‌ چهاردهم‌ ماه‌ شعبان‌ است. در لغت برائت‌ به‌ معنی‌ بیزاری‌ و دور بودن‌، و بری‌الذمه‌ شدن‌ از دَین‌، و برات‌ ـ مخفف‌ آن‌ و یا کلمة‌ دیگری‌ از همان‌ اصل‌ ـ سند و نوشته‌ای‌ است‌ که‌ به‌ کسی‌ دهند تا به‌ استناد آن‌، پول‌ یا هر چیز دیگر را از دیگری‌ بگیرد.

بدین‌ترتیب‌، در این‌ شب‌، آمرزش‌ یافتگان‌ از مجازات‌ تبرئه‌ می‌شوند و به‌ تعبیر مجازی‌، سند آزادی‌ آنان‌ از کیفر دوزخ‌ صادر می‌شود. به‌ قولی‌ دیگر، شب‌ برات‌، شب‌ تعیین‌ روزی‌ افراد است‌ و به‌ تعبیر مجازی‌ اسناد ارزاق‌ آنان‌ صادر، و به‌ حکم‌ الهی‌ عمر و رزق‌ هرکس‌ معین‌ می‌شود.

در پاره‌ای‌ از نواحی‌ کردستان‌، در این‌ شب‌، در مسجدها و تکیه‌ها و خانقاه ها و منازل‌، دعاو نماز مخصوص‌ (به‌ جماعت‌ و غیر جماعت‌) خوانده‌ می‌شود؛ و عقیده‌ بر این‌ است‌ که‌ در شب‌ برات‌، روزیِ بندگان‌ از نو تقسیم‌ خواهد شد و دعا برای‌ افزایش‌ روزی‌ مستجاب‌ است‌ و هرکس‌ آن‌ شب‌ سیر نخورد، در طول‌ سال‌ سیر نخواهد شد؛ ازاینرو همة‌ خانواده‌ها، غذای‌ مخصوص‌ (پلو خورشت‌، کشمش‌ پلو، رشته‌پلو و نظایر آن‌) تهیه‌ می‌کنند، و فقیران‌ را نیز در تهیة‌ آن‌ یاری‌ می‌دهند، و به‌ این‌ کار «کاسة‌ جشن‌» می‌گویند.

پختن‌ نوعی‌ حلوا و شیرینی‌ مخصوص‌ و خیرات‌ کردن‌ آن‌، از دیگر مراسم‌ این‌ شب‌ است‌. در این‌باره‌ اشاره‌ و تأکید رسول‌ اکرم‌ صلّی‌اللّه‌ علیه‌وآله‌وسلّم‌ به‌ عزاداری‌ برای‌ حمزه‌ علیه‌السّلام‌ پس‌ از شهادت‌ وی‌ در غزوة‌ احد، موجب‌ شده‌ است‌ تا مسلمانان‌ هند برای‌ یاد کردن‌ وی‌ در شب‌ برات‌ توجه‌ و تقدم‌ ویژه‌ای‌ قائل‌ شوند. سوزاندن‌ عود و روشن‌ کردن‌ شمع‌، دادن‌ هدایا بویژه‌ اسباب‌ و آلات‌ آتش‌ بازی‌ به‌ کودکان‌ از دیگر آیین های‌ شب‌ برات‌ است.‌

کد خبر 6991

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha