این ما نبودیم که با PKK  و اوجالان مذاکره کردیم بلکه خود اردوغان بود/ باید AKP  را هم منحل کنند

سرویس ترکیه - دمیرتاش در مصاحبه ای کتبی به پرسش ها درباره انزوای اجباری اوجالان، انحلال HDP و مسائل سیاسی روز پاسخ داد.

به گزارش کردپرس، صلاح الدین دمیرتاش رئیس مشترک سابق حزب دموکراتیک خلق ها، از طریق وکلایش به پرسش های خبرنگاران روزنامه «ینی یاشام» پاسخ داد.
او در این گفتگو به پرسش هایی پیرامون انحلال HDP، تصمیم دادگاه حقوق بشر اروپا، ائتلاف دموکراسی، و انزوای عبدالله اوجالان رهبر زندانی حزب کارگران کردستان (PKK) پاسخ داد و در پاسخ به پرسشی درباره انحلال HDP گفت: "در واقع کسی که با اوجالان و PKK گفتگو کرد ما نبودیم، اردوغان بود."

دمیرتاش در پاسخ به این پرسش که "از آن داخل بیرون چطور به نظر می رسد؟" گفت: "خیلی بد است، ترکیبی از فشار، بیماری و فقر. احساس می کنم که کل جامعه در حال غرق شدن است. در این وضعیت مسئولیت بزرگی بر عهده رهبران سیاسی به ویژه رهبران اپوزیسیون است. آنها باید همیشه و همه جا در حال امید دادن به مردم باشند."

دمیرتاش با پاسخ به پرسشی پیرامون ائتلاف دموکراسی، یعنی ائتلاف نیروهایی که خواهان تحقق دموکراسی هستند با بیان این که در عرصه سیاست کسی نیست که از اصول جهانی دموکراسی بی خبر باشد گفت: "در چند مورد می توان اصول دموکراسی را تعریف کرد و پیرامون آن به اجماع رسید:
"1. شکل دموکراتیک حکومت (سیستم تقویت شده پارلمانی)؛
2. قوه قضائیه بی طرف؛
3. انتخابات آزاد با تضمین آزادی بیان، آزادی مطبوعات و تشکیلات و برگزاری آزاد میتینگ ها؛
4. در انتصاب مدیران دولتی هیچ موردی جز شایستگی افراد نباید مد نظر قرار گرفته شود؛
5. تحقق صلح در جامعه با احقاق قانون اساسی جمهوری از طریق تهیه قانون اساسی دموکراتیک و مدنی؛
گروه ها و احزاب سیاسی مختلف خواهان دموکراسی در این کار می توانند با هم همراهی کنند تا معقول ترین گزینه را برای انتخابات بعدی به کار بگیرند. ائتلاف دموکراسی یک مدل اتحاد پویا را فراتر از ائتلاف های موجود به وجود می آورد.
به نظرم اگر بخش ناسیونالیست اپوزیسیون مانع ائتلاف برای دموکراسی بشود، ائتلاف سوم تحت رهبری HDP می تواند به عنوان ائتلاف دموکراسی عمل کند."

دمیرتاش در پاسخ به پرسشی پیرامون انحلال HDP نیز با بیان این که این اتفاق قابل پیشبینی بود گفت: "بدیهی بود که این پرونده با فشار MHP و حمایت حزب عدالت و توسعه (AKP) دیر یا زود گشوده می شود. این داستان یک قضیه کاملا سیاسی است که برای انتخابات انجام می شود. اگر دادگاه قانون اساسی بر اسا قانون عمل کند HDP باید تبرئه شود. اگر آنها به خاطر گفتگو با PKK می خواهند HDP را منحل کنند پس باید AKP را هم منحل کنند چون هیات های HDP که به امرالی و قندیل رفتند با اراده و خواست و حمایت اردوغان و دولت او ذیل قانون شماره 6551 این کار را کرده اند.
در واقع این ما نبودیم که با PKK و اوجالان گفتگو کردیم بلکه خود اردوغان بود. ما پیشنهاداتمان را برای تسهیل رابطه به هر دو طرف ارائه دادیم. اما ما مخاطب هیچ کدام از این طرف ها نبودیم، نه قندیل و نه زندان امرالی. گفتگو کننده اصلی خود اردوغان و دولتش بود.
به علاوه این که مذاکرات ایالتی و حکومتی با امرالی و قندیل شاید بیش از ده بار بدون دخالت و اطلاع ما انجام شده است. به عبارت دیگر HDP تنها در یکی از این گفتگو ها دخالت کرده است. ما هیچ کدام از این گفتگو ها را اشتباه و مجرمانه نمی دانیم ولی متهم کردن HDP را ریاکارانه و غیر اخلاقی می دانیم."

دمیرتاش در پاسخ به پرسشی با این مضمون که "در زندان ها بر علیه تجرید (انزوای اجباری) زندانی امرالی یعنی عبدالله اوجالان اعتصاب غذا صورت گرفته است، پیام شما به جامعه چیست؟" گفت: "منزوی کردن زندانی هم علت و هم نتیجه رسیدن به بن بست سیاسی است. تا زمانی که حکومت سیاست خود را در قبال کُردها تغییر ندهد منزوی کردن زندانی ها هم تاثیری در بهتر شدن شرایط سیاسی موجود نخواهد داشت. اگر امروز به وضعیت سیاسی حکومت نظری بیاندازیم می بینیم که چطور وضعیت سیاسی آن هر روز دشوار تر می شود. اما باید بگویم که هر آن منتظر یک اتفاق غیر منتظره باشید که حکومت اجازه بدهد وکلا و خانواده اوجالان به امرالی بروند. (دمیرتاش این پرسش ها را پیش از مکالمه تلفنی اوجالان با برادرش محمت اوجالان پاسخ داده است؛ ینی یاشام)
اعتصاب غذا در زندان ها بسیار شایع و چالش برانگیز است اما متاسفانه به جز خانواده های زندانیان کس دیگری به این موضوع حساسیت نشان نمی دهد. جامعه باید نست به این موضوع حساس باشد تا این انزوای غیر قانونی به پایان برسد."

دمیرتاش در پاسخ به پرسش پیرامون این که آیا ممکن است حکومت در برابر تصمیم دادگاه حقوق بشر اروپا مقاومت کند گفت: "به هر حال این تصمیم اعمال نخواهد شد چون حکومت نه قانون می فهمد و نه اخلاق! ما نمی دانیم حکومت چه خواهد کرد اما قدر مسلم ما در برابر فشار ها مقاومت می کنیم. مردم ما بزرگترین تصمیم را پای صندوق های رای به AKP نشان خواهد داد."

کد خبر 7133

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha