جلیل جباری، به خبرنگار کردپرس اظهار کرد: تعداد این آثار 49 مورد آجر لعابدار منسوب به قلایچی بوکان بوده که سال گذشته با تلاشهای وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی از سوئیس به کشور بازگردانده شد.
او افزود: این آثار پس از برگزاری مراسمی در تهران با حصور دکتر مونسان به بوکان انتقال داده شده و از 28 اردیبهشت به مدت یک ماه در موزه این شهرستان در معرض عموم گذاشته میشود.
مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی آذربایجان غربی ادامه داد: این اقدام با هدف نشان دادن تاریخ و فرهنگ مردم منطقه انجام شده و از عموم شهروندان برای بازدید از این آثار دعوت میشود.
جباری بیان کرد: ٤٩ قطعه آجر لعابدار بوکان شب یکشنبه ۳۰ آذر ماه ۹۹ وارد موزه ملی ایران شد. خوشبختانه این پرونده با مشارکت و همکاری نزدیک نهادهای حقوقی و فرهنگی کشورهای ایران و سوئیس به ثمر رسید، پس از صدور حکم رفع توقیف در سال ۲۰۱۶ و تحویل آن به سفارت جمهوری اسلامی ایران در برن، سرانجام در آذرماه سالجاری به تهران رسید و در موزه ملی ایران جای گرفت.
پیشتر معاون وزیر میراث فرهنگی درخصوص قاچاق این آثار از کشور گفته بود: در سالهای اول انقلاب اسلامی در اثر حفاریهای غیرمجاز گسترده در تپه قلایچی شهرستان بوکان آجرهای لعابدار کمنظیری کشف شد که متأسفانه برخی از آنها از بازارهای عتیقه خارج از کشور سر در آوردند.
به گفته طالبیان؛ در آن سالها از سوی ادارهکل باستانشناسی هیئتی به بوکان اعزام و با انجام یک فصل کاوش نجاتبخشی، تعداد زیادی آجر لعابدار و کتیبهای به خط آرامی کشف میشود، با ادامه کاوشها در تپه قلایچی از سال ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۵ در مجموع تعداد ۴۵۰ تکه آجر، حاصل از حفاریهای علمی و توقیفشده از قاچاقچیان به موزه ملی ایران انتقال داده میشود.
او افزود: بازگرداندن این آثار در سال ۱۳۹۱ با وصول خبری مبنی بر در اختیار داشتن مجموعهای از آجرهای لعابدار توسط خانوادهای ایرانی ساکن سوئیس و تمایل آنها برای فروش در دستور کار معاونت میراثفرهنگی، ادارهکل موزهها و ادارهکل حقوقی وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی قرار گرفت.
به گزارش کردپرس، تعلق این مجموعه به فرهنگ ماناها در جنوب دریاچه اورمیه و مربوط به سده هشتم و هفتم پیش از میلاد که همزمانی و مشابهت زیادی با نمونههای مکشوفه از محوطههای آشوری در بینالنهرین دارند.
کارشناسان آجرهای لعابدار قلایچی نشانگر پیشینه محلی هنر ایران در دوران پیش از هخامشیها می دانند به نوعی میتوان ریشه هنر آجرهای لعابدار هخامنشی که در شوش و تخت جمشید بهکار رفته است را در درون فلات ایران جستجو کرد.
مجموعه باارزش آجرهای توقیفی در سوئیس دارای نقوش اسفنکس، بز کوهی، پرندگان شکاری، جانوران ترکیبی و نقوش گیاهی و هندسی است و اهمیت زیادی در مطالعه هنر و فرهنگ مانایی در اوایل هزاره اول قبل از میلاد دارد.
نظر شما