ممانعت از فروپاشی 27 هزار خانواده در دوره تحول قوه قضاییه/استرداد یک پنجم بودجه عمومی کشور

سرویس ایران- معاون اجرایی پژوهشگاه قوه قضاییه با بیان مجموعه اقدامات دستگاه قضایی در دوره تحول به جلوگیری از فروپاشی 27 هزار خانواده و استرداد یک پنجم بودجه عمومی کشور اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار کردپرس، از 16 اسفند 97 همزمان با انتصاب «حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی» به عنوان رئیس قوه قضاییه دوره تحولی در دستگاه قضایی شکل گرفت. تحولی که از مبارزه با فساد آغاز و به استفاده از نخبگان با همه ظرفیت ها در این مجموعه رسید و همچنان هم ادامه دارد.

این دوره تحول که با پیشگیری از فساد و مبارزه با مفسدین همراه شد امید را به جامعه تزریق کرد به طوری که نگاه ها به دستگاه قضا حساس تر و اطمینان بخش تر شد.

در همین زمینه معاون اجرایی پژوهشگاه قوه قضاییه به عنوان یکی از مدیران دستگاه قضا در بخش دوم مصاحبه اختصاصی با کردپرس با اشاره به مجموعه اقدامات دستگاه قضا در دوره تحول به ریاست «حجت الاسلام رئیسی»، اظهار داشت: در دوره تحول اقداماتی در دستگاه قضایی انجام شد و در این مدت برخورد با دانه درشت ها در صدر اولویت های دستگاه قضا قرار گرفت.

به گفته «سجاد جلالی» در دوره تحول قوه قضاییه برخورد با مفسدین بدون هیچ تعارف و نگاه جانبدارانه ای نسبت جناج ، قوم ،حزب و وابستگی سیاسی صورت گرفته است.

معاون اجرایی پژوهشگاه قوه قضاییه به اهم این اقدامات در زمینه کمک های دستگاه قضایی به مشکلات اقتصادی کشور در دوره تحول اشاره کرد. «در این دوره بیش از سه میلیارد و 400 میلیون دلار از ارزهای صادراتی معادل 85 هزار میلیارد تومان از وجوه دولت در سال 99 از مفسدین به خزانه دولت برگردانده شد و این یعنی یک پنجم بودجه عمومی کشور. همچنین اعاده بیش از ۱۳ هزار هکتار از اراضی ملی، منابع طبیعی و تغییر کاربری غیرمجاز تصرف شده به بیت المال از دیگر مواردی بود که انجام شده است.»

«جلالی» همچنین از برخورد با مودیانی که قصد فرار از مالیات داشتند گفت. «باتوجه به شرایط تحریم و مشکلات اقتصادی که وجود دارد، دولت ناچار است به سمت مالیات برود اما می بینیم که دانه درشت ها از پرداخت مالیات استنکاف می کنند برای همین در سال 99 بیش از 30 هزار میلیارد تومان مالیات از مودیان مالیاتی که فرار کرده بودند برگردانده شد و این مبلغ معادل 28 میلیون بشکه نفت است.»

او به بازگرداندن نزدیک به 30 هزار میلیارد تومان ذخایر بانکی که در اختیار بدهکاران کلان بانکی قرار داشت و از استرداد آن امتناع می کردند، اشاره کرد.

«جلالی» در ادامه از برگشت بدهی های مردم از صندوق های مالی خبر داد. «مبلغ 237 هزار میلیارد تومان از بدهی های مردم از صندوق هایی که قارچ گونه بدون هیچ نظارتی همانند (تعاونی ثامن الحجج و فرشتگان) رشد کرده و اموال مردم را به یغما برده بودند، به حساب مردم برگشت داده شد.»

او سپس به اقدامات دستگاه قضا در خصوص حمایت از تولید پرداخت. «در دوره تحول بیش از هزار کارخانه در سال 98 که در رهن بانک ها بودند آزاد و با پیگیری های «حجت الاسلام رئیسی» از اخراج کارگران در این کارخانه ها جلوگیری به عمل آمد.»

مطابق سخنان «جلالی» جلوگیری از تعطیلی 819 واحد صنعتی در این شرایط جنگ اقتصادی یعنی ایجاد 27 هزار شغل و ممانعت از فروپاشی 27 هزار خانواده که در دوره تحول و در کمتر از 18 ماه این اقدامات انجام شد.

این مقام مسئول در دستگاه قضا همین طور از رفع تعهد ناشی از صادرات به مبلغ 14 میلیارد و 500 میلیون یورو گفت و بیان کرد که این یوروها برای واردات گرفته شده و به جاهای دیگر برده شده بود.

«سجاد جلالی» با تأکید بر اینکه برای تمامی این موارد زمانی قوه قضاییه ورود پیدا کرده که کار از کار گذشته گفت که اگر ما شاهد دولتی می بودیم که خود بر عملکرد دستگاه های تابعه نظارت می کرد شاهد توزیع فساد و رانت نبودیم و اصلاً نیازی به ورود دستگاه قضایی نبود. با این وجود هم اکنون ما نیازمند دولتی سالم و کارآمد به دور از هرگونه فساد هستیم./

* مصاحبه: زیبا امیدی فر

کد خبر 7590

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha