درگیری لفظی وزرای خارجه یونان و ترکیه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک

سرویس ترکیه - کنفرانس مطبوعاتی مشترک وزرای خارجه ترکیه و یونان با درگیری لفظی بین آن دو به پایان رسید.

به گزارش کردپرس، مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه پس از دیدار با نیکوس دندیاس همتای یونانی اش در نشست مطبوعاتی مشترک شرکت کرد. این نشست مطبوعاتی که به طور زنده از کانال های تلوزیونی پخش می شد به یکباره به صحنه درگیری لفظی بین دو وزیر تبدیل شد.

در ابتدای این نشست مطبوعاتی در حالی که همه چیز با آرامش طی می شد وزیر امور خارجه یونان گفت باید فضای مفنی بین دو کشور از بین برود. چاووش اوغلو نیز پاسخ داد ما معتقدیم که می توان با گفتکوی سازنده بسیاری از مسائل را حل کرد. اما در پایان این نشست به یکباره فضای گفتگو رنگ عوض کرد و دو وزیر امور خارجه به هم تاختند.

بنا بر خبر جمهوریت، چاووش اوغلو با اشاره به اختلاف دیدگاه درباره مسئله دریای اژه گفت: «ما در اژه اختلاف نظر داریم. آغاز این فرایند مهم است. در دریای اژه هم طرفدار یک شراکت عادلانه هستیم. ما پیشنهادات خود را درباره این موضوع به اتحادیه اروپا منتقل کردیم و منتظر پاسخ آنها هستیم.»

پس از این دندیاس وزیر امور خارجه یونان با گفتن این که ما می توانیم یک برنامه مثبت با ترکیه ایجاد کنیم آغاز کرده و گفت: «یونان از عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا حمایت می کند اما قوانینی وجود دارند که نباید نقض بشوند و آن هم از طریق احترام به تمامیت ارضی همه کشور ها ممکن می شود. اگر ترکیه به نقض تمامیت ارضی ما ادامه بدهد، آنوقت گزینه های روی میزمان را استفاده می کنیم.»

او با اشاره به استفاده ابزاری ترکیه از مسئله پناهجویان گفت: «من در سال های اخیر موضع خودم را نسبت به استفاده ترکیه از مسئله پناهجویان نشان دادم. من همچنین درباره تغییر کاربری ایاصوفیه به مسجد هم موضع خود را ابراز کردم.»

پس از این بود که چاووش اوغلو با عصبانیت به وزیر خارجه یونان پاسخ داد و گفت: «ما با روشی دوستانه خواستیم حرف بزنیم اما اگر شما جلوی چشم مطبوعات بخواهید کشور من را متهم کنید باید پاسخ شما را بدهم. این ها اتهامات غیر قابل قبول هستند. ما اقلیت روم ارتودکس را در ترکیه می پذیریم ولی این که شما به کسانی که می گویند ما ترک هستیم می گویید ترک نیستید، نه انسانی است و نه دموکراتیک. حالا شما بلند شده اید به ما درس حقوق بشر می دهید؟ اینجا جلوی چشم مطبوعات به ترکیه اتهام می زنید من اصلا نمی توانم این را بپذیرم.»

دندیاس در پاسخ گفت: «آنگونه که حدس می زدم همکاران تو از خود شاه هم سلطنت طلب تر هستند. من نمی توانم وانمود کنم که در مدیترانه شرقی هیچ اتفاقی نیافتاده. ترکیه هم در اژه هم در مدیترانه شرقی مشغول نقض قوانین است.»

چاووش اوغلو هم گفت: «ترکیه در مدیترانه شرقی داشت برای نجات فلات قاره تلاش می کرد.»

کد خبر 8004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha