کاهش 83 درصدی بارش در فرودین در کردستان /تشدید نگرانی ها برای تامین آب در استان

سرویس کردستان - مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان گفت: میزان بارش ها در فروردین ماه سال 1400 نسبت به مدت مشابه سال گذشته 83 درصد کاهش یافته است.

به گزارش کُرد پرس، آرش آریانژاد با بیان اینکه کمترین میزان بارش استان کردستان در طول دوره آماری نیم قرن اخیر ثبت شده است، اظهار کرد: کاهش بارش، نگرانی در مورد تأمین آب شرب، کشاورزی، ذخایر آبی و مدیریت تأمین آب را تشدید می‌کند.

وی با اشاره به وضعيت بارش و تحلیل بارندگي ايستگاه‌هاي مبنا، محدوده‌هاي مطالعاتي و حوضه‌هاي آبريز استان كردستان در سال آبي 1400-1399، افزود: ميزان متوسط بارش دريافتي استان در فروردين ماه سال جاري، برابر با 15 ميليمتر بوده که اين ميزان نسبت به سال آبي گذشته و متوسط درازمدت به ترتيب 83 درصد و 80 درصد کاهش را نشان داده و كمترين بارش ثبت شده در فروردين ماه در طول دوره آماري (نيم قرن اخير) به شمار مي‌آيد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان بارش تجمعي استان از ابتداي سال آبي 1400-1399 نيز با ميزان 287 ميليمتر عنوان کرد و ادامه داد: میزان بارندگی استان نسبت به سال آبي گذشته و متوسط درازمدت به ترتيب 28 و 24 درصد كاهش يافته است.

آریانژاد یادآور شد: اين وضعيت در كنار فقدان ذخاير برفي در ارتفاعات و همچنين پيش بيني عدم بارش‌هاي قابل توجه (حداقل تا دو هفته آينده)، علاوه بر تأثيرات منفي بر ذخاير آبخوان‌هاي آبرفتي و دبي پايه رودخانه‌ها، سبب افزايش تقاضا براي مصارف آب بويژه در بخش كشاورزي استان خواهد شد که به منظور پيشگيري از تبعات و مشكلات احتمالي و برون رفت از این بحران نیازمند همت جمعی خصوصا در بخش کشاورزی هستیم.

وی به تبعات کاهش بارندگی و خشکسالی اشاره کرد و بیان کرد: از تاثیرات بارز کاهش بارندگی افت منابع آب زیرزمینی و فرونشت زمین است که نقش عوامل انسانی در بروز این پدیده 77 درصد و عوامل طبیعی 23 درصد است.

کد خبر 8342

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha