حزب دموکرات کردستان به عنوان نماینده دولت ترکیه در اقلیم عمل می کند

سرویس ترکیه - فهیم ایشیک روزنامه نگار کُرد با انتشار مقاله ای نسبت به افزایش روابط میان دولت ترکیه و دولت اقلیم کردستان هشدار داد و حزب دمکرات کردستان (پارتی) را متهم کرد که به عنوان نماینده دولت ترکیه در کردستان عراق عمل می کند.

به گزارش کردپرس، فهیم ایشیک روزنامه نگار و تحلیل گر سیاسی کُرد با انتشار مقاله ای در روزنامه ینی اوزگور پولوتیکا، نسبت به افزایش روابط میان دولت ترکیه و دولت اقلیم کردستان هشدار داد و حزب دمکرات کردستان (پارتی) را متهم کرد که به عنوان نماینده حزب عدالت و توسعه (AKP) در کردستان عراق عمل می کند.

ایشیک با بیان این که روابط میان دولت ترکیه و اقلیم به تدریج در حال افزایش است، نوشته: «متأسفانه حزب دمکرات کردستان اغلب دارد مانند شاخه جنوب کردستان حزب عدالت و توسعه عمل می کند. دولت ترکیه نه تنها از نظر نظامی، بلکه در زمینه های اقتصادی، سیاسی و ارتباطی نیز جایگاه محکمی در منطقه ایجاد کرده است.»

ایشیک ادامه داده است: «قرار بود انتخابات پارلمانی در اقلیم کردستان در 10 ژوئن برگزار شود. با این حال، این که آیا انتخابات برگزار می شود و آیا مردم پای صندوق های رأی خواهند رفت یا خیر، همچنان یک معما است. دلیل آن رویکرد حزب دمکرات کردستان به موضوع انتخابات است. پارتی مخالف برگزاری انتخابات در 10 ژوئن است. مقامات پارتی دلایل خاص خود را دارند، اما من فکر می کنم دلیل اصلی این است که آنها شاهد تضعیف روز افزون پارتی در هستند.»

ایشیک با اشاره به تغییراتی چون تبدیل شدن حلبچه به استان، و تغییر شمار نمایندگان استان ها، نوشته است: «دادگاه عالی عراق در آخرین تصمیم خود تصمیم گرفت که انتخابات در تاریخ 10 ژوئن برگزار شود. حزب دمکرات کردستان حضور در انتخابات را با این تصمیم به نفع خود نمی بیند. به همین دلیل می گوید انتخابات باید به تعویق بیافتد وگرنه انتخابات را تحریم می کنیم.»

اگر پارتی درانتخابات پارلمانی هم شکست بخورد به سختی سر پا خواهد ماند

در ادامه این مقاله آمده است: «پیش بینی می شود در صورت برگزاری انتخابات بر اساس قانون جدید، جایگاه تعیین کننده حزب دمکرات کردستان در دولت تغییر کرده و نفوذ آن تضعیف شود. حزب دمکرات کردستان که با رویکرد خود در انتخابات کرکوک هم خود و هم کردها را شکست داد، در صورت شکست در انتخابات پارلمانی نیز ممکن است به سختی سر پا بماند. این وضعیت نه تنها ممکن است بر مشروعیت حزب دمکرات کردستان تأثیر بگذارد، بلکه تأثیر منفی بر قدرت های منطقه ای نیز داشته باشد. به همین دلیل تمام توان خود را صرف به تعویق انداختن انتخابات 10 ژوئن می کند.»

ترکیه می خواهد با تکیه بر رابطه اس با پارتی به مواضع PKK حمله کند

«خطر مهم دیگر حضور دولت ترکیه در منطقه است. دولت ترکیه ده ها پایگاه نظامی در منطقه دارد. روابط بین حزب دمکرات کردستان و دولت ترکیه به تدریج در حال افزایش است. متأسفانه حزب دمکرات کردستان اغلب می تواند مانند شاخه حزب عدالت و توسعه کردستان عراق عمل کند. دولت ترکیه نه تنها از نظر نظامی، بلکه در زمینه های اقتصادی، سیاسی و ارتباطی نیز جایگاه محکمی در منطقه ایجاد کرده است. ترکیه که به این قدرت اطمینان دارد، اکنون می خواهد با همراهی نیروهای حزب دمکرات کردستان و ارتش عراق، حمله جدیدی را علیه نیروهای PKK انجام دهد. ترکیه مقدمات خود را در این زمینه تکمیل کرده است. اگر هنوز حمله ای آغاز نشده، به این دلیل است که دولت عراق هنوز به دولت ترکیه برای ارائه حمایت درخواستی چراغ سبز نشان نداده است.»

پارتی می داند که دولت ترکیه در ماه‌های ژوئن و جولای راهی منطقه خواهد شد

«حزب دمکرات کردستان، با توجه به اینکه وقتی دولت بغداد رویکردی دوگانه را اتخاذ کند، تنها خواهد ماند، در فراتر رفتن از حمایت لجستیکی یعنی شرکت در جنگ تردید دارد. جالب اینجاست که در حالی که حزب دمکرات کردستان خواستار به تعویق افتادن انتخابات است، طرح حمله دولت ترکیه به منطقه را نیز به عنوان دلیل لازم برای به تعویق افتادن انتخابات می داند. حزب دموکرات کردستان بر اساس اطلاعاتی که از منطقه به دست می‌آید به سایر نیروهای سیاسی می‌گوید که دولت ترکیه با عملیاتی همه‌جانبه در ماه‌های ژوئن و جولای راهی منطقه خواهد شد و اعلام می‌کند که این وضعیت امنیت انتخابات را به خطر می‌اندازد. حزب دمکرات کردستان که به امنیت انتخابات فکر می کند، متأسفانه نمی بیند یا نادیده می گیرد که این موضوع اساساً یک مشکل امنیتی در کردستان است.»

کردها برای نجات منطقه به ویژه کردستان سوریه و عراق از تهدید ترکیه به یک رویکرد مشترک نیاز دارند

«به طور خلاصه این وضعیت خطرات بسیار جدی را برای کردستان در پی دارد. علاوه بر این، ما نه تنها در حوزه امنیت اقلیم کردستان، بلکه برای تمام کردستان و منطقه، به ویژه کردستان ترکیه و کردستان سوریه با خطرات جدی روبرو هستیم. بیشترین مسئولیت در این زمینه اساساً بر عهده سایر نیروهای کردستانی غیر از احزاب اولیه است. اگر سایر نیروهای کردستانی بتوانند موضع مشترکی به نفع کردستان و کردها داشته باشند و ایده های خود را با قدرت منعکس کنند، بدون شک می توانند تأثیر جدی بر احزاب بگذارند. دلیلی وجود ندارد که نیروهای کرد مثل طرفداران یک تیم فوتبال به موضوع نگاه کنند. بلکه برعکس، باید با دیدی که مربوط به آینده کردستان است به این مسئله مهم نگاه کرد. ممکن است مسئله انتخابات و حمله ترکیه وضعیتی را ایجاد کند که بر قدرت های منطقه ای و همچنین نیروهای سیاسی کرد که مشکلات داخلی را تجربه می کنند تأثیر بگذارد. یک رویکرد مشترک همچنین می تواند از بسیاری از خطرات جلوگیری کند.»

حزب دموکرات کردستان به عنوان نماینده دولت ترکیه در اقلیم عمل می کند

کد خبر 2770248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha