دادگاه فدرال عراق اجرای یکی از مفاد حکم خود درخصوص تعداد کرسی های پارلمان کردستان را به حالت تعلیق درآورد

سرویس عراق و اقلیم کردستان- دادگاه عالی فدرال عراق به نفع نخست وزیر اقلیم کردستان رای صادر کرد و دستور داد اجرای حکم مربوط به توزیع تعداد کرسی های پارلمان کردستان، موقتاً به حالت تعلیق دربیاید.

به گزارش کردپرس به نقل از کردستان24، دادگاه عالی فدرال عراق روز سه شنبه ٢٠٢٤/٥/٧ در پاسخ به شکایت مسرور بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان، با صدور حکمی اجرای بند دوم ماده 2 سیستم ثبت نام و تایید لیست نامزدهای انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان به شماره (٧) سال ٢٠٢٤ را به حالت تعلیق درآورد. در حکم دادگاه فدرال آمده است؛ پارلمان اقلیم کردستان متشکل از 100 کرسی است که بین حوزه های انتخابیه زیر تقسیم می شوند: استان اربیل 34 کرسی، سلیمانیه 38 کرسی، دهوک 25 کرسی و حلبچه 3 کرسی.

دادگاه فدرال اعلام کرده است که اجرای این ماده تا زمانی که شکایت حل و فصل نشود، ادامه خواهد یافت تا از عواقب اجرای آن که حل و فصل آن را در آینده دشوار خواهد کرد، جلوگیری شود.

دفتر سیاسی حزب دمکرات کردستان در 18 مارس 2024 بیانیەای درباره وضعیت کنونی عراق، روابط اربیل و بغداد، انتخابات پارلمانی کردستان و تصمیمات دادگاه فدرال صادر و اعلام کرد: «به نفع مردم و میهن خود میدانیم که زیر بار پذیرش یک تصمیم غیرقانونی و تحمیلی خارج از اراده مردم اقلیم کردستان و نهادهای قانونی آن نرویم و در انتخاباتی غیرقانونی و مغایر با قانون اساسی که زیر سایۀ یک نظام تحمیلی برگزار می‌شود، شرکت نخواهیم کرد».

حزب دمکرات کردستان این موضع را پس از صدور حکم دادگاه فدرال عراق اتخاذ کرد. دادگاه فدرال پس از 11 بار تعویق جلسات رسیدگی به قانون انتخابات پارلمانی، در 21 فوریه 2024، درخصوص انتخابات ششمین دوره پارلمان کردستان حکمی مبنی بر تقسیم اقلیم کردستان به چهار حوزه انتخاباتی و انحلال 11 کرسی اقلیت های پارلمان کردستان صادر کرد که بر اساس این حکم تعداد کرسی های پارلمان کردستان از 111 کرسی به 100 کرسی کاهش خواهد یافت.

کد خبر 2770252

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha