اما و اگرهای دستیابی اقلیم کردستان به سیستم دفاع موشکی

سرویس جهان- در حالی که نشریه فوربز آمریکا چند هفته قبل از استقرار یک واحد سیستم دفاع موشکی آمریکا در اقلیم کردستان خبر داده بود، امروز، در گزارش دیگری با اشاره به حمله پهپادی به میدان گازی تحت کنترل اقلیم کردستان عراق، توصیه کرده است که اقلیم کردستان از عراق بخواهد در برابر حملات هوایی به این منطقه، حداقل، برای محافظت از میدان های گازی مسئولیت دفاع هوایی از این تاسیسات را بر عهده بگیرد.

به گزارش کردپرس، اقلیم کردستان عراق که در دو سال گذشته هدف حملات پهپادی، راکتی و موشکی قرار گرفته، از دولت آمریکا خواسته است به عنوان همپیمان دفاعی اقلیم کردستان، سیستم های دفاع موشکی را در این منطقه مستقر کند. آخرین حمله پهپادی به مناطق تحت کنترل کردهای عراق، میدان گاز کورمور در جنوب این منطقه را هدف قرار داد که هیچ کس مسئولیت آن را بر عهده نگرفته است. این حمله کشته شدن چهار کارمند شرکت های پیمانکار اماراتی در این میدان گازی را به دنبال داشت.

مجله فوربز آمریکا اواخر فروردین ماه ادعا کرد که آمریکا، اخیرا، حداقل یک واحد سیستم دفاع موشکی پیشرفته خود موسوم به پاتریوت را در اقلیم کردستان عراق مستقر کرده است.

این مجله گفته است هنوز معلوم نیست که چه زمانی آمریکا این سیستم را در اقلیم کردستان عراق مستقر کرده است اما این مسئله می تواند یک نقطه عطف محسوب شود. به نوشته این مجله، استقرار سیستم دفاع موشکی پاتریوت آمریکا به درخواست رهبران اقلیم کردستان عراق از این کشور، برای تقویت دفاع هوایی این منطقه باز می گردد.

اندیشکده کارنگی اروپا نیز دو هفته پیش در مقاله‌ای ادعا کرد اخیرا سیستم دفاع موشکی پاتریوت  در اقلیم کردستان استقرار پیدا کرده است. بر اساس مقاله کارنگی، حداقل یک بار دیگر در سال ۲۰۲۰ نیز به صورت موقت، سیستم دفاع پاتریوت در اقلیم کردستان نصب و بعد از مدت کوتاهی جمع آوری شده بود .بر اساس این مقاله، آمریکا تمایل ندارد که به صورت دائم سیستم دفاع موشکی پیشرفته در اقلیم کردستان مستقر کند و اگر هم این کار را بکند، فقط به خاطر حفاظت از نیروهای این کشور است که به بهانه مقابله با داعش، در اقلیم کردستان حضور دارند.

 کارنگی یکی از دلایل عدم تحقق استقرار دائم سیستم دفاع موشکی آمریکا در اقلیم کردستان را مسائل امنیتی عراق و لزوم اخذ اجازه دولت مرکزی برای این کار دانست. آرون استین، رئیس اندیشکده تحقیقات سیاست خارجی، درباره علت تعلل و یا عدم تمایل دولت آمریکا به سیستم استقرار سیستم دفاع موشکی در اقلیم کردستان گفته است تقاضاهای زیادی برای دریافت این سیستم در جهان وجود دارد و همچنین نقل و انتقال آن در سطح جهان چندان آسان نیست و نیاز به برنامه‌ریزی و بررسی تهدیدهای پیرامون آن دارد. او به قیمت آن نیز اشاره کرد و گفت هزینه خرید هر یک از این سیستم‌ها یک میلیارد و یکصد میلیون دلار است.

دولت آمریکا در بودجه 2024 خود متعهد شده بود، در صورت تامین بودجه و خالی نشدن زرادخانه موشکی این کشور، به دلیل درخواست های فراوان جهانی برای دریافت سیتم دفاع موشکی این کشور، حاضر است این سیستم ها را، در صورت تحقق شرایطی در اقلیم کردستان مستقر کند. با این حال هفته گذشته یکی از خبرنگاران فاکس نیوز ادعا کرد که به دلیل مشکلات مالی، فعلا امکان اجرای این خواسته وجود ندارد. نکته مهم این است که هم نشریه فوربز و هم اندیشکده کارنگی تاکید کرده اند که استقرار سیستم دفاع موشکی پاتریوت آمریکا در اقلیم کردستان به صورت موقت بوده و امکان برچیدن آن وجود دارد.

مجله فوربز امروز در گزارش خود، به دلیل آنچه بی توجهی آمریکا در مسئله تامین امنیت هوایی اقلیم کردستان خوانده است، پیشنهاد کرده است که دولت مرکزی عراق که برخی سیستم ای دفاع موشکی روسی ماند پانت سیر اس یک را در اختیار دارد، امنیت هوایی اقلیم کردستان را تامین کند.

اما این نشریه با اشاره به وجود اختلافات اساسی میان اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق، تحقق این مسئله را بعید دانسته است.

جوئل وینگ، ناظر مسائل عراق در مصاحبه با فوربز تاکید کرده است که بغداد از عوامل اصلی مخالفت با استقرار سیستم دفاع موشکی توسط آمریکا در اقلیم کردستان است و از آنجایی که برخی گروههای عراقی نیز مخالف استقرار این سامانه ها توسط دولت مرکزی در اقلیم کردستان هستند، امکان استفاده اقلیم کردستان از تجهیزات دفاعی هوایی دولت عراق نیز کم است.

کد خبر 2770270

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha