جام طلای حسنلو بعد از ١٤ سال به ارومیه بازگشت

به مناسبت هفته میراث‌فرهنگی جام زرین حسنلو نقده با حضور مسئولان در موزه باستان‌شناسی ارومیه رونمایی شد.

به گزارش کردپرس، به‌مناسبت روز جهانی موزه و هفته میراث‌فرهنگی، جام زرین حسنلو نقده با حضور رضا ابراهیمی، معاون سیاسی و اجتماعی استاندار، مرتضی صفری، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و تعدادی دیگر از مسئولان در موزه باستان‌شناسی ارومیه رونمایی شد.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی در این مراسم اظهار کرد: دولت سیزدهم عنایت ویژه‌ای به موضوع ایجاد زیرساخت‌ها برای ایجاد موزه و توسعه گردشگری انجام شده و در این راستا توسعه موزه باستان‌شناسی ارومیه نیز یک ضرورت است،  تا بتوانیم اشیای زیادی به نمایش بگذاریم.

رضا ابراهیمی افزود:  به‌نمایش گذاشتن جام حسنلو نقده در موزه ارومیه نیز قابل تقدیر بوده چرا که باعث می‌شود مردم با هویت و تاریخ گذشتگان خود آشنا شوند و برای آنها که امکان بازدید از این جام در موزه ملی تهران را ندارند این فرصت به مدت دو هفته فراهم شده است.

او ادامه داد: از آنجایی که جام حسنلو متعلق به شهر نقده بوده از فرماندار و شهردار نقده نیز درخواست می‌شود شرایطی را برای مردم این شهرستان فراهم کنند تا بتوانند از این جام در موزه ارومیه بازدید داشته باشند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی نیز در این آیین گفت: یافته های باستان شناسان زمینه ای فراهم می کند تا ما از گذشتگان درس بگیریم و آینده خود را بسازیم.

مرتضی صفری اقدام معاونت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در فرستادن برخی از اشیای بعضی استانها برای مشاهده مردم آن مناطق و آشنایی با آن را قابل تقدیر خواند.

او افزود: از بین اشیایی که به برخی استانها برای مشاهده مردم فرستاده شده، با ارزش ترین شیء تاریخی جام زرین حسنلو است؛ این شیء یکی از آثار تاریخی با ارزش جهانی است که در موزه ملی ایران نگهداری می شود و یک بار ۱۴ سال قبل به استان آمده بود .

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی ادامه داد: امسال نیز اثر فاخر به مدت ۲ هفته درموزه باستان شناسی ارومیه جهت بازدید شهروندان در دسترس خواهد بود.

صفری ادامه داد: موزه باستان شناسی ارومیه از اشیای تاریخی زیادی برخوردار است ولی به دلیل عدم وجود فضا در گنجینه نگهداری می شوند.

گفتنی است؛ جام زرین حسنلو که ۱۴ سال پیش برای نگهداری به موزه تهران ارسال شده بود، به ارومیه بازگشت و همزمان با روز جهانی موزه، در این شهر برای بازدید عمومی رونمایی شد.

کد خبر 2770639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha