اقتصاد هنر در کرمانشاه نیازمند احیاء/  بهزاد خالوندی

سرویس کرمانشاه _ حوزه هنر در کرمانشاه با وجود ظرفیت و پتانسیل های گسترده و فراوان، سال‌هاست گرفتار یک رکورد و سکون اقتصادی نفسگیر شده است و برون رفت از این وضعیت نیازمند تلاش‌های جدی، هدفمند و برنامه محور است.

خبرگزاری کردپرس _ سال‌هاست اقتصاد هنر در کرمانشاه زمینگیر است و به ضعیف‌ترین سطح خود رسیده است. خبر چندانی از عرضه کتاب‌ها و آثار پرفروش به بازار نشر نیست. معدود آثار مهم و قابل اعتنا هم اغلب با هزینه و سرمایه‌های شخصی و بدون بازده مالی خاصی منتشر می‌شوند.

سال‌هاست آلبوم موسیقی تازه‌ای از هنرمندان شناخته شده کرمانشاهی در شکل استاندارد و تجاری آن، منتشر نشده و رکود عجیبی در این حوزه حاکم است.

سینماها، کتابخانه‌های بخش خصوصی و دکه‌های مطبوعاتی به دلیل کسادی، یکی یکی تعطیل شده‌اند و یا تغییر کاربری یافته‌اند و آن تعداد اندک شمار باقی مانده هم به سختی روزگار می‌گذرانند.

برگزاری کنسرت های موسیقی بزرگان حوزه موسقی مقامی و سنتی این دیار اغلب توجیه اقتصادی ندارند و بخش دولتی هم توان مالی خاصی برای حمایت ویژه‌ از فعالیت های این حوزه نداشته است. در بخش‌های دیگر هنری هم کم و بیش همین شرایط حاکم است.

متاسفانه طی این سال‌ها بنا به دلایل مختلف، اقتصاد هنر در کرمانشاه شکل نگرفت و در سه دهه اخیر جز در مقاطعی، شاهد رونق اقتصادی خاص و مستمری در حوزه هنر نبوده‌ایم.

این شرایط فرساینده باعث شده حضور و فعالیت حرفه‌ای در حوزه فرهنگ و هنر کرمانشاه دیگر توجیه اقتصادی نداشته باشد. با توجه به این شرایط، بسیاری چهره‌های ممتاز برای تداوم فعالیت مجبور به هجرت از این شهر و دیار شده‌اند و برخی هم که مانده‌اند به سختی روزگار می‌گذرانند.

این رکود در حوزه هنر کرمانشاه در شرایطی رقم خورده که در برخی استان‌ها مانند: اصفهان، یزد، همدان و ... توانسته‌اند یک رونق اقتصادی مناسب در حوزه هنرهای رایج در منطقه خود ایجاد کنند.

آنچه در کرمانشاه رقم خورده حاصل ناتوانی و نداشتن دغدغه‌ بوده است و گرنه، ظرفیت‌های هنری کرمانشاه آنچنان عظیم و گسترده است که روزگاری خود یک اقلیم و مرکزیت هنری در ایران زمین بوده است و کم از اصفهان، یزد و ... نداشته و ندارد.

بی گمان در کرمانشاه می توان با کارهایی همچون: کمک گرفتن از چهره‌های خلاق و شناخته شده هر حوزه، راه‌اندازی رشته اقتصاد هنر در دانشگاه‌های کرمانشاه، گرفتن مشاوره و راهنمایی از فعالان اقتصادی و بازرگانی دارای تجربه در این حوزه، استفاده از تجربیات استان های موفق، برندسازی و بازاریابی مناسب برای آثار ارزشمند و دایرکردن حراج‌های دایمی آثار هنری، چرخ اقتصاد هنر را در این دیار به حرکت درآورد.

موفقیت در این مهم، تنها مدیران دغدغه‌مند می‌خواهد که امیدواریم مدیرکل جدید و جوان فرهنگ و ارشاد اسلامی بتواند تحولی در فضای راکد، ساکت و ورشکسته هنری کرمانشاه ایجاد کند.

کد خبر 30696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha