نیچروان بارزانی: می خواهیم در چارچوب عراق زندگی کنیم

سرویس عراق و اقلیم کردستان - نیچروان بارزانی طی کنفرانسی خبری با اشارە بە اینکە دولت اقلیم کردستان آماده است در چارچوب قانون اساسی عراق برای ایجاد ثبات در منطقه و اقلیم کردستان با دولت عراق، وارد گفتگو شود اعلام کرد: ما می خواهیم امنیت و ثبات برقرار شده و در چارچوب عراق زندگی کنیم.

به گزارش کردپرس به نقل سایت رسمی حزب دمکرات کردستان، نیچروان بارزانی طی کنفرانسی خبری اعلام کرد که دولت اقلیم کردستان آماده است در چارچوب قانون اساسی عراق برای ایجاد ثبات در منطقه و اقلیم کردستان با دولت عراق وارد گفتگو شود، به صورتی که این گفتگوها در جهت منافع تمامی شهروندان عراقی باشد.

وی با اشارە به اینکە پس از برگزاری رفراندوم استقلال اقلیم کردستان اتفاقات ناگوار بسیاری روی داده؛ گفت:" باید به آینده امیدوار باشیم و با اتحاد داخلی این مرحلە دشوار را پشت سر بگذاریم و از منافع شخصی خود بگذریم."

نخست وزیر اقلیم کردستان تاکید کرد که اربیل بر این باور است که مشکلات با استفاده از نیروی ارتش حل نمی شود، بلکه حل این اختلافات مستلزم گفتگوهای جدی سیاسی در خصوص تمامی مشکلات فعلی اقلیم کردستان و عراق است.

وی گفت مدت 14 سال گذشته از سال 2003 تاکنون، برای اقلیم و عراق درسی بوده که مشکلات هرگز با تحمیل طرفی بر دیگری قابل حل نیست؛ چرا کە ما این ها را به عنوان مشکلات داخلی یک کشور می بینیم و باید در نهایت از طرق مسالمت آمیز و با گفتگو در چارچوب قانون اساسی حل و فصل شوند، هرچند کە برداشت ها از مواد قانون اساسی متفاوت است، اما باید بازهم به قانون اساسی مراجعە کرده و آن را اجرا کنیم.

بارزانی در مورد لایحه بودجه 2018 عراق گفت: روز گذشتە این لایحه در دولت عراق به تصویب رسید و ما نسبت به آن انتقاداتی جدی داریم، اول اینکە این لایحه به صورت مستقیم و صریح نام اقلیم کردستان را نمی برد و این خود نقض قانون اساسی است و دوم باید در مورد تدوین این لایحه با دولت اقلیم نیز مشورت می شد، کە این کار نیز صورت نگرفتە است.

نخست وزیر اقلیم کردستان در مورد حقوق کارمندان و حقوق بگیران اقلیم کردستان با اشارە به اینکە به باور وی اظهارات مقامات دولت عراق در مورد اینکە حاضر به پرداخت حقوق کارمندان اقلیم هستند، یک بازی سیاسی است و در واقعیت حاضر به پرداخت آن نیستند، اعلام کرد: در اینجا تاکید می کنم کە لیست حقوق بگیران اقلیم کردستان بر اساس سیستم بیومتریک آماده است و اگر بغداد حاضر است بنا به این لیست حقوق را پرداخت کند، از آن استقبال می کنیم.

وی تاکید کرد کە اگر بغداد سهم 17 درصدی بودجه اقلیم کردستان از بودجه عمومی عراق را پرداخت کند، اربیل حاضر به تحویل نفت به دولت عراق است.

همچنین اشارە کرد کە تا زمانی کە طرفین به مرحلە گفتگو می رسند، باید وضعیت کنونی به همین منوال بماند و باید میان اربیل و بغداد گفتگوی جدی انجام شود.

نیچروان بارزانی در مورد انتقال نیروهای عراقی به مرزهای اقلیم کردستان گفت به نظر می رسد در حالی کە آتش بس کنونی برقرار شده است، شمار بسیاری از نیروهای حشدالشعبی و دیگر نیروها در سحیلا و مناطق دیگر مستقر شده اند؛ اما به هر حال باید آتش بس پابرجا بماند، چرا کە مشکلات با جنگ حل نمی شود.

وی در مورد وضعیت سیاسی داخلی اقلیم کردستان، گفت کە در دولت اقلیم کردستان اجماع نظر در مورد ضرورت گفتگو با بغداد وجود دارد و می خواهیم کە بغداد نیز با این کارت بازی نکند، زیرا مشکلات عراق از این طریق حل نمی شود کە چە کسی قوی و چە کسی ضعیف است، گفتگوهای جدی و با منطق باید انجام شود و ما می خواهیم کە امنیت و ثبات برقرار شده و در چارچوب عراق زندگی کنیم، باید مذاکرە کنیم، مشکلات با استفاده از زور رفع نمی شوند؛ همانطور کە موضع جامعە جهانی، حل مشکلات با بغداد بر اساس قانون اساسی عراق است، ما نیز بر همان موضع تاکید می کنیم.

نیچروان بارزانی همچنین خواستار بازگشت وزاری جنبش تغییر به دولت اقلیم و بر سرکارهای خود شد و تاکید کرد کە مخالفتی با بازگشت این وزار ندارند.

همچنین گفت کە مشکلاتی کە در گذشتە روی داده و واکنش های صورت گرفتە به آن، موجب نگرانی است به همین دلیل، باید اکنون این مشکلات حل شوند و دولت برای این منظور نیز آمادگی آغاز هر نوع گفتگویی را دارد.

نخست وزیر اقلیم کردستان در مورد تلاش برای آغاز گفتگو با بغداد گفت کە اربیل برای گفتگو آماده است، اما بغداد حاضر به انجام دادن گفتگو نیست و علیرغم خواست اقلیم کردستان، اقدامی نیز برای برگزاری دیدار میان وی و نخست وزیر عراق انجام نشده است.

بارزانی با اشارە به اینکە اقلیم کردستان از سوی عراق و جامعە جهانی به رسمیت شناختە شده و اکنون تلاش هایی برای از میان برداشتن ساختار قانونی و سیاسی اقلیم درجریان است، گفت: باید در این مقطع از کارت های فشار علیە یکدیگر استفاده نکنیم و نباید با این منطق با یکدیگر تعامل سیاسی داشتە باشیم

همچنین افزود:باید مسئلە گذرگاه های مرزی نیز میان اربیل و بغداد از طریق قانون اساسی عراق حل شود و اقلیم در این مورد مشکلی ندارد، اما با زبان تهدید و استفاده از نیروی نظامی نمی شود، ما می گوییم بیایید تمامی مشکلات را با مذاکرە حل کنیم، می خواهم با این قانون اساسی مشکلات را برای حال و نسل های آینده نیز به صورت قطعی و یکبارە حل کنیم، باید بغداد در این مورد اعلام آمادگی کند و ما منتظر پاسخ بغداد هستیم.

در خصوص نقض توافق نظامی با بغداد هم گفت کە هیچ توافق نظامی تاکنون صورت نگرفتە و اقلیم چیزی را نقض نکرده است، البتە نشست هایی برگزار شده و خواست اقلیم این است کە مشکلات از طریق گفتگو و به دور از گزینەهای نظامی حل شوند.

بارزانی ابراز امیدواری کرد کە نخست وزیر عراق سیاست گرسنە نگە داشتن مردم اقلیم را کە در جهت منافع عراق هم نیست، پایان دهد.

نخست وزیر اقلیم کردستان در مورد روابط با همسایگان اقلیم کردستان گفت: می خواهیم کە در روابط با همسایگان و ترکیە خواست خود برای صلح را نشان دهیم، ترکیە در مقاطعی دشوار درهای کشور خود را بر روی ما گشود و در روزهای سختی به اقلیم یاری رسانده است و ایران نیز همین طور، اقلیم کردستان می خواهد گفتگو و روابط خود با همسایگان را تداوم بخشد و آنان به ایجاد گفتگوی میان اقلیم و بغداد و رسیدن به راه حل یاری کمک کنند.

همچنین تاکید کرد: با ترکیە و ایران در رابطە هستیم و هر وقت کە این دو کشور آماده باشند، هیئت های خود را به این کشورها اعزام می کنیم.

وی در پایان اعلام کرد: اگر عراق بخواهد در جهت نابودی دستاوردهایی کە اقلیم کردستان کسب کرده، تلاش کند، در اشتباه است و در این کار موفق نخواهد بود.

کد خبر 47782

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha