روزنامه نگاری در ترکیه مانند پوشیدن پیراهنی از آتش است/ ترکیه جهنم روزنامه نگاران است

سرویس ترکیه - سینان آیگول روزنامه نگار کرد با انتقاد از خشونت علیه روزنامه نگاران افشاگر در ترکیه، این کشور را جهنم روزنامه نگاران توصیف کرد.

به گزارش کردپرس، سینان آیگون روزنامه نگار کرد پس از این که به دلیل پیگیری یک پرونده فساد در شهرداری حزب عدالت و توسعه (AKP) در تاتوان مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود، آزادی بیان را در ترکیه دچار بحران جدی توصیف کرد و گفت که این کشور جهنم روزنامه نگاران است.

سینان آیگول که به دلیل پیگیری و افشای اخبار فساد در نهادهای دولتی و شهرداری ها یکی از مشهورترین روزنامه نگاران استان بیتلیس است، در یکی از تحقیقات روزنامه نگاری خود پرونده فساد مالی و فروش سرخود اموال شهرداری را را در شهرستان تاتوان استان بیتلیس پیگیری و افشا کرد. آیگول پس از آن توسط محافظان شهردار و نیروهای پلیس بیتلیس مورد خشونت و ضرب و شدید قرار گرفت. تصاویر خشونت پلیس و محافظان شهردار که توسط دوربین های مدار بسته ثبت شده بود، بلافاصله در فضای مجازی و رسانه ها منتشر شد و این خبر به یکی از اخبار پر سر و صدای رسانه های اپوزیسیون کردی ترکیه بدل شد. 

به نوشته فرات، آیگول پس از این در سخنانی با بیان این که شهرداری  اموال غیر منقول خود را در مناقصات غیر قاونی به فروش می رساند، گفت: «م برای افشای فساد در حوزه شهرداری بیتلیس تلاش کردم و به همین دلیل هدف حمله پلیس و نیروهای شهرداری قرار گرفتم. آنها با این کار می خواهند ما را وادار به سکوت کنند اما ما ساکت نخواهیم نشست. من به کار خودم ادامه خواهم داد.»

حمله به یک روزنامه نگار مشهور نشان دهنده جهالت آنها است

او با بیان این که تا کنون فساد در دستگاه های دیگری را نیز فاش کرده است گفت: «تاتوان جای بسیار کوچکی است و من به دلیل اخبارم در این شهر شناخته شده هستم. تا کنون کسی جرات نکرده بود این چنین به من حمله کند. حمله شهرداری به من نشان دهنده اوج جهالت شهرداری AKP است. این حمله های آشکار از سوی دیگر نشان دهنده این است که این افراد چقدر پشتشان به قدرت گرم است.» 

آیگول با توضیح درباره حمله خشونت آمیز نیروهای حراست شهرداری به خودش این حمله را نه یک حرکت برای ایجاد رعب و وحشت، بلکه حمله ای با هدف کشتن خودش توصیف کرد و گفت که افراد مرتبط با این اتفاق را افشا خواهد کرد.

دولت ترکیه روی همه دیکتاتورها را در حوزه آزادی بیان سفید کرده است

روزنامه نگار کرد، با بیان این که آزای بیان یکی از بحران های جدی ترکیه است گفت: «عدم آزادی بیان مسئله امروز ترکیه نیست. دولت ترکیه در 20 سال اخیر چنان وضعیت آزادی بیان را در رسانه ها به محاق برده است که روی همه کشورهای دیکتاتوری دیگر را سفید کرده است. تمام قوانین وضع شده در حوزه رسانه ها به ضرر آزادی بیان و در جهت محدود کردن و کنترل اخبار رسانه ها هستند. به پشتوانه همین قوانین است که مقامات دولتی و گروه های مافیایی رانت خوار قدرت می گیرند. اگر مطبوعات آزاد و قوانین مبتنی بر آزادی بیان در یک محیط واقعاً دموکراتیک وجود داشت، آنها تا این حد بی پروا عمل نمی کردند.»

ترکیه جهنم روزنامه نگاران است

آیگول افزود: «روزنامه نگاری در ترکیه، به ویژه در کردستان ترکیه، به مثابه پوشیدن پیراهنی از آتش، است. ما در تاریخ مطبوعات خود ده ها روزنامه نگار کشته شده داریم. صدها نفر از دوستان ما در وسط خیابان مورد خشونت و ضرب و شتم قرار گرفته اند. همچنین صدها نفر از دوستان ما هنوز در زندان هستند. در اینجا نمی توان از آزادی مطبوعات سخن گفت. متأسفانه این کشور جهنم خبرنگاران است.»

شهردار تاتوان مجبور به عذرخواهی از آیگول شد

گفتنی است، سینان آیگول پس از پیگیری و افشای فساد مالی و رانت در شهرداری AKP در تاتوان، از سوی نیروهای محافظ شهرداری و پلیس مورد خشونت واقع شد. او به دلیل شدت جراحات روانه بیمارستان شد. تصاویر منتشر شده از دوربین های مداربسته موجب خشم عمومی به ویژه در کردستان ترکیه شد. این موضوع تا حدی پیش رفت که محمت امین گیلانی شهردار تاتوان که در یک کنسرت شرکت کرده بود، از سوی مردم هو شد.

گیلانی در واکنش به انتقادات شدید از رفتار نیروهایش، مجبور شد با انتشار پیامی در رسانه های اجتماعی به طور رسمی از آیگول و مردم به دلیل رفتار نیروهای زیردستش عذرخواهی کند. او همچنین مدعی شد که رفتار آنها ربطی به شهرداری ندارد و او در جریان این حمله نبوده است.

کد خبر 2757858

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha