گزارشی از دستاوردهای سفر دوم رییس جمهور به کردستان

سرویس کردستان- رییس جمهور روزهای 11 و 12 آبان میهمان کردستان بود و در قالب دور دوم سفرهای استانی در این دو روز علاوه بر دیدارهای مردمی و نخبگانی، طرح های عمرانی و خدماتی زیادی هم در سطح استان به بهره برداری رسید.

به گزارش کرد پرس، بر اساس اطلاعات و آماری که معاون اجرایی رییس جمهور ارایه داد، در مجموع پروژه هایی به ارزش 33 هزار میلیارد تومان در این سفر به بهره برداری رسیده است. در این سفر دو پروژه مهم و شاخص راه اندازی و افتتاح شد که راه آهن همدان- سنندج یکی از آنهاست.

اتصال کردستان به شبکه ریلی کشور می تواند در میان مدت نقشی مهم در شتابدهی به رشد اقتصادی در این استان داشته باشد و یکی از زیرساخت هایی است که قادر است به افزایش جذابیت های استان در حوزه  جذب سرمایه گذاری کمک کند.

همچنین راه اندازی فرودگاه سقز هم در زمره پروژه های حمل و نقلی قرار می گیرد که با توجه به ظرفیت های این منطقه می تواند اثرات مشابه پروژه راه آهن در میان مدت در اقتصاد استان داشته باشد.

توجه ویژه به مسئله آب

آنچه در این دور از سفر رییس جمهور به صورت ویژه نمایان بود توجه دولت به پروژه های آبی در استان است. بر اساس اطلاعات ارایه شده در این سفر نزدیک به 12 هزار میلیارد تومان در حوزه وزارت نیرو و عمدتا در حوزه پروژه های آب رسانی هزینه شده است.

 این پروژه ها در بخش هایی مانند سد سیازاخ دیواندره یا سد چراغ ویس سقز به رفع مشکلات آب شرب کمک می کند و در بخش هایی به تامین آب برای بخش کشاورزی که نشان می دهد مطالبه مردم کردستان در حوزه آب هم در بخش آب شرب و هم در بخش کشاوزی به درستی در اولویت برنامه های دولت در استان کردستان قرار گرفته است. هر چند عقب ماندگی های مزمن در این می طلبد در این حوزه باید بیش از این هم سرمایه گذاری صورت بپذیرد.

در همین راستا در این دو از سفر هم بر اساس اطلاعات ارایه شده از سوی معاون اجرایی رییس جمهور در مجموع نزدیک به 14 هزار میلیارد تومان برای پروژه های جدید علاوه بر تاکید بر تحقق کامل مصوبات دور اول به تصویب رسیده که در این بخش هم به نظر می رسد اولویت بندی های دولت درست است چرا که اولویت اصلی استان کردستان کریدور شمال- جنوب به شمار آمده است که نیمی از این پروژه افتتاح شده و نیمی دیگر در مراحل مختلف پیشرفت فیزیکی قرار دارد.

 تکمیل سدها، مسیرهای دسترسی، راه‌ها، شبکه آب و فاضلاب، تکمیل پروژه های علوم پزشکی، طرح های هادی روستایی، شبکه های آبیاری و زه‌کشی و پایاب سدها از مصوبات دور دوم سفر است.

در کنار پتروشیمی بیجار، پروژه سد سنگ سیاه، طرح توسعه لاستیک بارز، طرح‌های پیشران در حوزه آهن و طلا، پروژه‌های کشاورزی و کشت و صنعت از جمله مهم‌ترین مصوبات اقتصادی این دور از سفر به کردستان بوده است.

بر این اساس مقرر شد سهم حداکثری حقوق معادن به میزان ۲۵۰ میلیارد تومان به استان اختصاص یابد، همچنین مجوز احداث شهرک صنعتی مشترک ایران و عراق در سلیمانیه نیز اعطا شد.

کد خبر 2762833

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha