۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۱
خائن چه کسی است؟/ آریز عبدالله

سرویس عراق و اقلیم کردستان- آریز عبدالله، نویسنده، تحلیلگر سیاسی و عضو شورای رهبری اتحادیه میهنی کردستان در یادداشتی به وضعیت دمکراسی، آزادی بیان و نحوه اظهار عقاید مختلف در اقلیم کردستان و اینکه آیا اصلا چیزی به نام دمکراسی در اقلیم کردستان وجود دارد یا خیر پرداخته است.

به گزارش کردپرس، متن یادداشت آریز عبدالله عضو شورای رهبری اتحادیه میهنی به شرح زیر است: 

ناپاکی یا خیانت یک اصطلاح منفی است که گاهی در بین کردها در همان معنای لغوی خود به کار می رود و گاهی نیز منظور از آن دور از حقیقت بودن است اما درنتیجه کاربرد زیاد آن، دیگر تاثیرگذاری مطلوبی که باید داشته باشد را ندارد.

ما تحت تأثیر فرهنگ و ادبیات سیاسی عرب هستیم، وقتی به تاریخ درگیری های مذهبی و سیاسی در عراق نظر می افکنیم، می بینیم که هزاران نفر به همین اتهام در جنگ ها و کودتاهای نظامی کشته شدەاند و قاتلان نیز بعدها به همین اتهام کشته شدەاند.

و اینها همه در نتیجه عدم پذیرش یکدیگر، فقدان دمکراسی و فرهنگ دمکراسی است. وگرنه در کشورهایی که دارای دموکراسی، آزادی بیان، رسانه، عقاید مختلف، تنوع نژادی و رنگ های متفاوت هستند، هیچ گاه نه خونی ریخته می شود و نه کسی خائن محسوب می شود.

آیا در کردستان آزادی و دموکراسی وجود دارد؟ اگر هست باید یک اختلاف عادی سیاسی و فکری باشد و عقاید متفاوت کردستان را مانند بهار رنگارنگ کنند نه اینکه دشمنی ایجاد کند و علیه یکدیگر باشند.

وقتی شخص یا حزبی از این چارچوب خارج می شود و به ایجاد اخلال و انحراف در جامعه متوسل می شود، می خواهد آب را گل آلود کند و از این آب ماهی بگیرد.

کسی که به جای گفت و گو به زبان تند و تهدید متوسل می شود و آشوب ایجاد می کند، به صدور بیانیه برخی افراد اعتقاد دارد نه نتایج صندوق های رای.

چه کسی چه کسی را خائن می داند؟

اگر فکر و اندیشۀ کسی مانند شما نباشد و راه دیگری را برای حل مشکلات پیدا کند، آیا او خائن است؟

وقتی کشوری با بحران مواجه می شود، چه کسی مسئول آن است؟ کسی که باعث آن شده یا کسی که برای رفع بحران تلاش می کند؟

چگونه می شود به همین سادگی مردم را خائن خطاب کنید؟ بر چه اساسی و طبق حکم کدام دادگاه؟

ما در وضعیتی بحرانی هستیم، باید به فکر بهترشدن اوضاع باشیم، نە اینکه وضعیت را بحرانی تر کنیم. اقلیم ما بیش از این تاب تداوم چنین وضعیتی را ندارد و حسرت و پشیمانی بعداً دیگر فایده‌ای ندارد.

کد خبر 2768569

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha