سخنگوی ریاست اقلیم کردستان: هیچ تلاشی برای تضعیف و خدشه‌دار کردن جایگاه اقلیم کردستان وجود ندارد

سرویس عراق و اقلیم کردستان- دلشاد شهاب، سخنگوی ریاست اقلیم کردستان در خصوص دیدارهای نچیروان بارزانی در بغداد گفت: «گام بسیار مهمی در جهت حل مسئله حقوق برداشته شده است، ما قصد داریم حقوق را از مسائل دیگر جدا کنیم».

به گزارش کردپرس به نقل از روداو، دلشاد شهاب در اظهاراتی به روداو گفت: «سایر احزاب عراقی اطمینان می‌دهند که هیچ تلاشی برای خدشه دار کردن و تضعیف جایگاه اقلیم کردستان انجام نخواهد شد». 

عراق نیز همان انتظارات اقلیم کردستان را از نچیروان بارزانی دارد

سخنگوی ریاست اقلیم کردستان می گوید: «بر اساس قانون، رئیس اقلیم کردستان مسئول حفظ منافع اقلیم کردستان و سازماندهی روابط است. مسئولیت شخصیت نچیروان بارزانی این است در زمانی هایی که در کردستان و عراق مشکلات به سطحی می رسد که روابط و نظم میهن را تهدید می کند، باید آمادگی داشته باشد، همانطور که در اقلیم کردستان چنین انتظاری وجود دارد در عراق نیز به همین صورت است».

دلشاد شهاب اشاره کرد: «نچیروان بارزانی به جلسه ائتلاف مدیریت دولت که متشکل از مقامات تشکیل دهنده دولت است دعوت شد. هدف اصلی از این سفر تاکید مجدد بر مشارکت کردستان در دولت فدرال بر اساس توافق نامه امضا شده در ائتلاف مدیریت دولت بود».

به گفته دلشاد شهاب، «توافق بر سر تشکیل دولت توسط ائتلاف اداره دولت، همه حوزه‌های اقتصادی، نفت و گاز، نظامی و امنیتی، مالی و قانونی را تنظیم می‌کند، این توافق یک نوع مشروعیت قانونی پیدا کرده و مجلس به آن رای داده و استحقاقات اقلیم کردستان در آن آمده است اما برخی از آنها اجرا نشده است، یک نفر باید مسئولیت اجرا و عملی کردن آنها را برعهده بگیرد».

نچیروان بارزانی بسیار با صراحت سوالاتی در مورد اقلیم کردستان از اعضای ائتلاف اداره دولت پرسید

دلشاد شهاب همچنین اظهار داشت: «درست است که در مورد مسئله حقوق کارمندان که از سری مشکلات مردم است و حل و فصل آن هدف ریاست اقلیم کردستان است صحبت‌های زیادی شد، اما فکر نمی‌کنم این امر همه مسائل دیگر را پوشش دهد، بنابراین بحث‌های بسیار راهبردی زیادی مطرح شد. ما (کردها) سؤالاتی داریم، رئیس اقلیم کردستان خیلی صریح از احزاب تشکیل دهنده ائتلاف مدیریت دولت پرسیده است که چرا هنوز بخش زیادی از مفادی که دولت عراق زیرسایۀ آنها تشکیل شد، هنوز اجرایی نشده اند؟ رئیس اقلیم کردستان از اعضای ائتلاف چارچوب هماهنگی شیعه که یک قدرت عالی در عراق محسوب می‌شوند در مورد وضعیت سوال کرد، زمانی که اقلیم کردستان در معرض تهدید بود، ما انتظار بسیار بیشتری از آنها داشتیم، سوال ما این است که به نظر شما برای دشمنی و مخالفت با اقلیم کردستان و فدرالیسم عراق چه اقداماتی درحال انجام است؟».

برای حل مسئله حقوق کارمندان یک گام بسیار مهم برداشته شده است

در سفر نچیروان بارزانی به بغداد مسئله حقوق کارمندان از محور های اصلی گفتوگوی او با مقامات عراقی بود، سخنگوی ریاست اقلیم کردستان دراین باره می‌گوید: «برای حل و فصل مسئله حقوق کارکنان اقلیم یک گام بسیار مهم برداشته شد، در خصوص حقوق ماههای فوریه و مارس دو نکته رعایت شده که واقعاً یک ارتقای کیفی محسوب می‌شود، یکی این که ارتباط بین حقوق اقلیم کردستان و هزینەهای عملیاتی بودجه عراق از بین رفت. خواسته ما این بود که حقوق از سایر موضوعات جدا شود و به عنوان حقوق فردی و شهروندی تلقی شود. دوم این که دیگر به درآمد داخلی و نفت مرتبط نخواهد بود. این یک توافق دوجانبه و اقدام خوبی است. نخست وزیر عراق و ائتلاف اداره دولت بر حمایت مستمر خود از این موضوع تاکید می کنند. اقدامات دیگری نیز باید در آینده انجام شود که یکی از آنها ملی کردن حقوق (توطین) است».

احزاب سیاسی آماده گفتگوی فشرده و سازنده با رئیس اقلیم کردستان هستند

دلشاد شهاب بیان کرد: «وقتی صحبت از تهدید یا برنامەای برای تضعیف موقعیت اقلیم کردستان به میان می آید، باید کسی یا جایی باشد که پاسخگو باشد. رئیس اقلیم کردستان این مسئولیت را بر عهده گرفته و از همه طرف ها خواسته است که این کار را انجام دهند. من مطمئنم نظرات متفاوتی دارند، اما هیچکدام از نظرات آنها به ویژه در مورد قانونی بودن ساختار اقلیم کردستان مغایر با قانون اساسی نیست، آنها آمادەاند اقدامات لازم را برای حل مسائل باقی مانده انجام دهند و آنها همچنین جایگاه و ساختار اقلیم کردستان را انکار نمی کنند. احزاب سیاسی برای رفع تردیدها، اطمینان بخشی به اقلیم کردستان، توسعه روابط و تحکیم فدرالیسم عراق، آماده گفتگوی فشرده و سازنده با رئیس اقلیم کردستان در چارچوب قانون اساسی هستند».

مسئله نفت در سفر نچیروان بارزانی

طبق اعلام ریاست اقلیم کردستان؛ آخرین موضوع مورد بحث بررسی اساسی مسئله نفت بود که مشکل اصلی کمبود قانون نفت و گاز است و یکی از موضوعاتی است که رئیس اقلیم کردستان با طرفهای عراقی و با رئیس جمهور در میان گذاشت و رئیس جمهور نیز برای تصویب قانون نفت و گاز جدی بود. اکنون یک مبلغ مشخص به عنوان هزینه استخراج نفت تعیین شده است، بین اقلیم کردستان و عراق در میزان هزینه تفاوتهایی وجود دارد و هزینه قراردادهایی که اقلیم کردستان با قراردادهایی که عراق برای دههاسال است منعقد کرده است، متفاوت است.

دلشاد شهاب افزود: «ما با دستمزد شرکت‌ها مشکل داریم که گاهی به مردم نیز در این باره توضیح داده نمی‌شود و هنوز متوجه نشدەایم چرا هزینه استخراج یک بشکه نفت سه برابر هزینه استخراج یک بشکه در عراق است و چه دلیلی دارد؟ زیرا شرکت هایی که برای استخراج نفت به اینجا (اقلیم کردستان) آمدەاند، هیچ دستمزدی از جانب ما برای اکتشاف و حفاری دریافت نمی کنند، آنها آمدەاند تا پول زیادی را صرف استخراج نفت کنند و در نهایت در  زمان فروش شریک ما می شوند. بنابراین شراکت در اینجا با عراق متفاوت است. در حال حاضر پیشرفت های بسیار خوبی در این زمینه وجود دارد، مسیر درستی را در پیش گرفته است و من پیش بینی میکنم طرف های عراقی مسیر بهتری را در پیش بگیرند، زیرا عراق آسیب های زیادی خواهد دید».

انتخابات اقلیم کردستان

به گفته دلشاد شهاب، ریاست اقلیم کردستان از سال 2022 تاکنون بیش از 20 نشست در سطح عالی برگزار کرده که برخی از آنها با حضور شخص رئیس اقلیم کردستان برگزار شده و هدف آنها برگزاری یک انتخابات موفق با مشارکت همه احزاب بود و اکنون هدف ریاست اقلیم کردستان نیز برگزاری انتخابات موفق با مشارکت همگان است. ما تمام تلاش خود را برای انجام این امر به کار خواهیم گرفت.

حساب من "مهم این است که حقوق به سلامت به دست شهروندان برسد"

طبق اظهارات دلشاد شهاب در گفتگو با روداو، رئیس اقلیم کردستان توضیحات لازم را در خصوص طرح "حساب من" به احزاب سیاسی عراق ارائه داده است. بانک‌هایی که اقلیم کردستان برای توزیع حقوق از طریق آن‌ها انتخاب کردەاست، بانک‌های رسمی و دارای مجوز هستند. این بانک‌ها مورد اعتماد بانک مرکزی عراق هستند، به این معنی که شهروندان این اطمینان را دارند که این بانکها حقوقشان را به میل خود توزیع نمی‌کند.

«نه دولت اقلیم کردستان و نه مقامات هیچ مشکلی با مشارکت بانک های عراقی و دولتی ندارند. آنچه ما بر سر آن توافق داریم این است که نباید اجازه دهیم برخی تدابیر منجر به عدم پرداخت حقوق کارکنان اقلیم شود، مهم این است که حقوق به سلامت به دست شهروندان برسد، این هدف رئیس اقلیم کردستان است که بسیار بر آن تاکید داشت».

کد خبر 2769134

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha