وضعیت کردهای ترکیه در گزارش سالانه حقوق بشری آمریکا

سرویس جهان- وزارت خارجه آمریکا از ادامه بازداشت خودسرانه کردهای ترکیه، اعمال وضعیت فوق العاده در مناطق کردنشین ترکیه و همچنین استفاده پ.ک.ک از کودکان به عنوان نیروی نظامی خبر داده است.

 به گزارش کردپرس، وزارت خارجه آمریکا در گزارش سالانه 2024 خود از ادامه محدودیت های شدید برای فعالیت سیاسی کردهای ترکیه و بازداشت صدها تن از کردهای این کشور به اتهام وابستگی به حزب کارگران کردستان ترکیه یا پ.ک.ک خبر داده است.

 وزارت خارجه آمریکا همچنین به حساسیت برخی نهادهای دولتی ترکیه مانند پارلمان این کشور به استفاده اعضا از زبان کردی در هنگام سخنرانی و تلاش برای توقف این اقدامات اشاره کرده است. محدود بودن استفاده از زبان مادری در مناطق کردنشین ترکیه، خودسانسوری رسانه های کرد زبان ترکیه به دلیل اعمال فشار دولت  نیز از دیگر موارد نقض حقوق بشر در ترکیه عنوان شده است.

وزارت خارجه آمریکا اعمال محدودیت رفت و آمد در مناطق کردنشین ترکیه را نیز از جمله اقدامات خصمانه دولت ترکیه نسبت به کردها عنوان کرده است. در این گزارش تاکید شده اقدامات نظامیان ترکیه در مقابله با پ.ک.ک، به صورت غیر قابل تصوری زندگی غیر نظامیان کرد را تحت تاثیر قرار داده است.

آمریکا همچنین اعمال فشار علیه فعالان سیاسی کرد، احزاب کردگرای ترکیه و نهادهای سیاسی نزدیک به کردها را از جمله رفتارهای خصمانه دولت ترکیه علیه کردها ذکر کرده است.

وزارت خارجه آمریکا همچنین از ادامه اقدامات نظامی پ.ک.ک در مناطق کردنشین ترکیه خبر داده و ادعا کرده است که پ.ک.ک همچنان به عضوگیری از میان افراد زیر 18 سال ادامه می دهد.

آمریکا کشتن شدن غیرنظامیان کرد در جریان حملات هوایی ترکیه در اقلیم کردستان و منطقه تحت کنترل کردهای سوریه را نیز در زمره رفتارهای خصمانه ترکیه آورده است.

بر اساس این گزارش، هم پ.ک.ک و هم نهادهای دولتی ترکیه از جمله ارتش این کشور، رفتارهای تهاجمی و اقدامات غیرانسانی با غیرنظامیان داشته اند.

کد خبر 2769648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha