پیاوین؛ گمشده ای در کردستان/ روستای هدف گردشگری که امکانات ندارد

سرویس کردستان-روستای پیاوین در بخش نمشیر بانه به دلیل ماندگاری بافت های قدیمی بافت سنتی و پلکانی و حفظ فرهنگی سنتی روستای نشینی، یکی از روستاهای هدف گردشگری در بانه است که تاکنون دستخوش مدرنیزه نشده و همچنان بوی روستا می دهد.

به گزارش خبرنگار کرد پرس، روستای پیاوین با بیش از ۵۰ خانوار و ۲۰۰ نفر جمعیت در ۳۵ کیلومتری بانه و در بخش نمشیر واقع شده این روستا به دلیل حفظ بافت با ارزش قدیمی و پلکانی به یکی از روستاهای هدف گردشگری تبدیل شده و روزانه گردشگرانی از جاهای مختلف به این روستای دلنیشن سفر می کنند و لحظاتی را دور از هیاوهوی مدرنیزه شدن و شهرنشینی در کنار روستاییان و در میان از گنجینه با ارزش می گذرانند.

روستای پیاوین در سال ۱۳۹۶به عنوان روستای هدف گردشگری معرفی و پروژه های برای حفظ بافت ها  با ارزش آن آغاز شده این روستا به دلیل بافت های با ارزش روستایی و استفاده از گل، سنگ و چوب در احداث بناها و شکل پلکانی به عنوان روستای هدف گردشگری معرفی شده که این پروژه در حال حاضر بیش از ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

آنچه روستای پیاوین را از دیگر روستاها متفاوت کرده وجود کوچه ها و گذرگاه های به شکل سنتی با سنگ فرش های متناسب با شرایط و بافت آن است.

برای تهیه گزارش به همراه اکیپ بنیاد مسکن به روستای پیاوین رفتیم که تعدادی از دانش آموزان رشته معماری نیز برای بازدید از این روستای هدف گردشگری و کسب تجربه در باره بافت های سنتی آمده بودند.

پیاوین؛ گمشده ای در کردستان/ روستای هدف گردشگری که امکانات ندارد

کمبود امکانات و خدمات در پیاوین

دهیار روستای پیاوین با گلایه از اینکه بسیاری از مشکلات روستای پیاوین با وجود پیگیرهای زیاد بعد از گذشت سال ها حل نشده باقی مانده می گوید: مدرسه روستا بسیار قدیمی است و نیاز به بازسازی دارد. اینترنت نداریم و تلفن همراه آنتن دهی ندارد. همچنین یکی از مشکلات مهم روستا نبود خانه بهداشت است که باید برای بهره مندی از خدمات بهداشتی به روستاهای اطراف برویم که بارها مسئولین وعده حل این مشکل را دادند که هیچگاه عملی نکردند.

سالار احمد پور با دعوت از گردشگران و طبیعت گردان به روستای پیاوین می گوید: این روستا جاذبه های زیادی برای گردشگری دارد و طبیعت بکر و بافت سنتی پیاوین یکی از جاذبه های منحصر به فرد است که در کمتر جای می توان آن را ببینیم.

چشمه این روستا که به شکل بسیار جذاب طراحی و احداث شده یکی دیگر از جاذبه های پیاوین است بافت پلکانی و استفاده از ابزارهای سنتی در احداث بناها هم یکی دیگر از جاذبه های گردشگری است که مردم می توانند چند ساعتی را دور از شلوغی های شهری و دنیای مدرنیزه به دنیای گذشته سفر کنند.

دهیار این روستا  با بیان اینکه مردم روستای پیاوین آماده پذیرایی از گردشگران هستندتصریح می کند: پروژه این روستا ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و امیدوارم با همکاری و همراهی هم پروژه را به پایان برسانیم و راه را برای جذب بیشتر گردشگران هموار کنیم.

پیاوین؛ گمشده ای در کردستان/ روستای هدف گردشگری که امکانات ندارد

رشد بیش از ۶۵ درصد پروژه روستای پیاوین

رییس بنیاد مسکن شهرستان بانه در گفت وگو با خبرنگار کردپرس با بیان اینکه اعتبارات این پروژه از محل اعتبارات ملی تامین می شود، توضیح می دهد: اجرای طرح حفظ بافت با ارزش روستای پیاوین از محل اعتبارات ملی با اجرای سواره، پیاده روسازی، بازسازی چشمه و سرویس های بهداشتی با استفاده از مصالح بومی و با حفظ بافت با ارزش سنتی روستا انجام می شود که تاکنون ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است

بختیار خدری معتقد است که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی علاوه بر تکالیف و مسئولیت های خود در حوزه تهیه و اجرای طرح هادی روستای، مسکن و اسناد مالکیت در سالهای اخیر با فعالیت های بین بخشی در حوزه اقتصادی، کالبدی و اجتماعی با تهیه نقشه روستاهای دارای بافت با ارزش و روستهای هدف گردشگری در راستای توسعه پایدار اقتصادی، اشتغال پایدار روستای و ایجاد خانه های بوم گردی اقدام کرده است.

او می گوید: در قالب اجرای برنامه هفتم توسعه  کشور؛ روستاهای نژو، سربرد، هفتاش، سونج و آلوت به عنوان روستاهای دارای بافت با ارزش سنتی و هدف گردشگری طبیعی در کارگروه های استانی و ملی معرفی شده و طرح های برای حفظ بافت با ارزش این روستاها با اعتبارات ملی نیز اجرا می شود.

خدری با تاکید بر اینکه ساخت و سازهای که در روستای پیاوین باید با هماهنگی بنیاد مسکن انجام می شود، می گوید:  در ساخت و سازهای این روستا باید بافت با ارزش حفظ و از مصالح بومی برای مقاوم سازی و ساختمان ها استفاده شود.

به گفته او در اجرای طرح پیاوین جداره سازی، سنگ فرش معابر، سواره و ساماندهی چشمه و پارک کودکان و سرویس های بهداشتی اجرای شده که رویکرد ما در اجرای این طرح استفاده از مصالح بومی است.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان بانه توضیح می دهد که امسال نیز برای اجرای طرح های عمرانی برای ۲۶ روستا برنامه ریزی شده که این طرح ها شامل، آسفالت معابر، اجرای دیوار حائل، سنگ فرش و جدول گذاری است.

کد خبر 2769692

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha