در سال گذشته 80 درصد صادرات ترکیه به عراق از طریق اقلیم کردستان انجام شده است

سرویس عراق و اقلیم کردستان- حجم مبادلات تجاری ترکیه با عراق و اقلیم کردستان به میلیاردها دلار می‌رسد و در سال 2023، 80 درصد مبادلات تجاری ترکیه با عراق از طریق اقلیم کردستان انجام گرفته است.

به گزارش کردپرس به نقل از روداو، حاجی محمد که صاحب یک رستوران ترکیه‌ای در اربیل است، 18 نفر در رستوران او مشغول به کار می‌باشند که چهار نفر آنها اهل کردستان سوریه، دو نفر آنها ترک و بقیه آنها اهل اقلیم کردستان هستند، حاجی محمد می‌گوید: «از زمانی که اینجا کار می‌کنم، هیچ تبعیضی به خاطر ترکیه‌ای بودنم درحقم اعمال نشده است و آنقدر در اینجا احساس راحتی دارم که انگار اهل همین شهر هستم و مشتری ها هم به غذاهای ترکی علاقە دارند».

در یک سوپرمارکت در اربیل بیش از 10 هزار نوع مواد غذایی به فروش می‌رسد و بیش از 40 درصد این کالاها و اجناس ساخت ترکیه هستند؛ یا مواد اولیە آنها وارد شده و به نام برندهای ترکیه در اربیل تولید شده اند.

سامان شیخان که یک تاجر است می‌گوید: «بیش از 4 هزار از این 10 هزار نوع مواد غذایی محصول کشور ترکیه است؛ علت بازار خوب آن هم این است که یک کشور اسلامی است، مردم به آن اعتماد دارند و از کیفیت محصولات نیز راضی هستند».

عراق و اقلیم کردستان سومین شریک بزرگ تجاری ترکیه هستند، سوخت، مصالح ساختمانی، لوازم برقی، خانگی و اداری از پرفروشترین کالاها در بازار اقلیم کردستان به شمار می‌آیند.

محمد شفیق، مدیر فروش یک شرکت ترکیه‌ای می‌گوید: «فاصله نزدیک، قیمتهای مناسب برای بازار اقلیم کردستان و هماهنگی و تسهیل بسیار باعث شده بسیاری از شعب برندها و بسیاری از شرکتهای ترکیه در اربیل فروش خوبی داشته باشند».

براساس آمارهای هیئت بازرگانی ترکیه، صادرات این کشور در سال 2023، 12 میلیارد و 786 میلیون دلار بوده است؛ که 80 درصد این مبادلات از طریق اقلیم کردستان انجام شده است.

عبدالوهاب طه، مدیر اطلاع‌رسانی اتاق بازرگانی اربیل گفت: «صادرات اقلیم کردستان به ترکیه شامل چند نوع مواد اولیه برای صنعت و چند کالای قدیمی برای صنعتی سازی مجدد به ارزش سالانه حدود 1 میلیارد و 500 میلیون دلار است و در حوزه نفت نیز، پیش از تعلیق صادرات آن، سالانه به ارزش 7 میلیارد دلار نفت فروخته می‌شد».

طی دو دهه اخیر، عراق و ترکیه به توسعه روابط اقتصادی خود ادامه داده‌اند و کلید این رشد و ارتقا، روابط میان اربیل و آنکارا بوده است.

کد خبر 2769709

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha