۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۲
ارزش استراتژیک میدان گازی «کورمور»

سرویس عراق و اقلیم کردستان_ رسانه خبری دراو میدیا در گزارشی کوتاه به معرفی و ارائه شناسنامه میدان گازی کورمور و میزان ذخایر و ظرفیت آن، سهم شرکتهای فعال در این میدان و علت حملات هوایی به آن پرداخته است.

به گزارش کردپرس به نقل از رسانه خبری دراو میدیا،

مکان میدان گازی کورمور: منطقه چمچمال در سلیمانیه به مساحت ۱۳۵ کیلومتر مربع

معرفی میدان گازی کورمور: بزرگترین میدان تولید کننده گاز در عراق

ذخایر تایید شده: ۸۲۰۰ میلیارد فوت مکعب

ظرفیت تولید: ۴۵۲ میلیون فوت مکعب گاز خشک و ۱۵۰۰۰ بشکه میعانات گازی و بالغ بر ۱۰۰۰ تن گاز مایع در یک روز. این میدان، گاز مورد نیاز را برای تولید ۴۲۰۰ مگاوات برق در یک روز تولید می‌کند، از این مقدار ۲۸۰۰ مگاوات آن به اقلیم کردستان انتقال می‌یابد و مابقی به استانهای کرکوک و موصل انتقال داده می‌شود.

میدان گازی کورمور از طریق لوله‌های گازی طبیعی به طور متوسط ۶۷% برق اقلیم کردستان را برای نیروگاههای برق چمچمال و اربیل تامین می‌کند.

سهم  شرکتهای تولید کننده خارجی: شرکت دانه گاز و شرکت هلال که هرکدام از آنها سهم ۳۵%ی دارند و شرکتهای OMV و MOL و RWE هر کدام  ۱۰% سهم دارند.

چشم انداز آینده: افزایش سطح تولید به سطح استاندارد ۶۳۰ میلیون فوت مکعب در سال ۲۰۲۳، اما به دلیل بروز عواملی این کار به مدت زیادی به تعویق افتاد که از بارزترین این عوامل بمباران مجدد این میدان است، که باعث توقف عملیاتها در زمینه گسترش آن شده است و شرکت «ایکستران» آمریکایی فعالیت در این میدان را ترک کرد که بخشی از پول این شرکت  از طریق توافقنامه‌ای با شرکت تامین مالی توسعه بین‌المللی آمریکا به ارزش ۲۵۰ میلیون دلار تامین می‌شد.

علت بمباران مجدد میدان گازی کورمور: خنثی کردن برنامه‌های دولت عراق برای رسیدن به مرحله خودکفایی در زمینه انرژی و کسب امنیت انرژی در عراق. با توجه به وجود طرحهای امیدوارکننده از سوی دولت اقلیم کردستان در زمینه انتقال گاز طبیعی به اروپا و با توجه به افزایش پیامدهای بحران موجود میان روسیه و اکراین بر بخش انرژی در اروپا  این طرحها اخیرا توجهات عظیم بین‌المللی را به خود جلب کرده است، بنابراین اقدامات برای تنظیم طرحی استراتژیک به منظور احداث لوله‌ای برای انتقال گاز طبیعی تسریع یافتند که به صورت اساسی از میدان گازی کورمور  کشیده می‌شود و از شهر اربیل می‌گذرد و به شهر دهوک ختم می‌گردد، و سپس به شبکه لوله‌های ترکیه متصل می‌گردد شبکه‌ای که این امکان را فراهم می‌کند گاز این میدان به کشورهای اتحادیه اروپا انتقال یابد.

کد خبر 2769848

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha