دستمزد کارگران ایرانی با تورم موجود همخوانی ندارد

دبیر اجرایی خانه کارگر آذربایجان غربی گفت: دستمزد کارگران باید طبق تورم افزایش پیدا کند ولی متاسفانه در چند سال گذشته این اتفاق نیفتاده و دستمزد پایین کارگران اشتغال و تولید را نشانه گرفته و این وضعیت سبب افزایش شکل گیری شغل های کاذب در جامعه شده است.

سعید مصطفی نژاد، دبیر اجرایی خانه کارگر آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار کردپرس با اشاره به مشکلات کارگران ‌گفت: امروزه اصلی ترین مشکل کارگران سراسر کشور مسئله دستمزد آنها است که با واقعیت موجود همخوانی ندارد.

او افزود: از اسفند ۱۴۰۰ تا فروردین ١٤٠٣ قیمت دلار در کشور ۲۴۵ درصد افزایش یافته، ولی دستمزد کارگران در همین بازه زمانی فقط ١٣٩ درصد افزایش یافته است و در این وضعیت قدرت خرید کارگران از باب معیشت زندگی به پایین ترین حد تنزل کرده و کارگران در تامین حداقل های معشیتی با مشکل مواجه شده اند.

مصطفی نژاد ادامه داد: در سال‌های گذشته کارگران آرزو داشتند بتوانند مسکن یا یک خودرو برای خود تهیه کنند اما در حال حاضر آنها در آرزوی تامین چند کیلو گوشت برای خانواده‌هایشان هستند.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان با اشاره به اینکه دستمزد پایین کارگران اشتغال و تولید را نشانه گرفته است، گفت: این وضعیت سبب افزایش شکل گیری شغل های کاذب در جامعه شده است آنها به واسطه دستمزد پایین تمایلی به کار در کارخانه ها نداشته و به شغل های کاذب نظیر زباله گردی و پیک‌موتوری روی آورده‌اند.

او تاکید کرد: با این وضعیت نمی‌توانیم در راستای جهش تولید اقدام کنیم و این مسئله تماماً به ضرر جامعه خواهد بود و ثمره این وضعیت ایجاد شغل‌های کاذبی چون زباله گردی پیک موتوری و شغل‌های خطرناکی چون کولبری و شوتی‌ است.

مصطفی نژاد ادامه داد: دستمزد کارگران باید طبق تورم افزایش پیدا کند ولی  متاسفانه در چند سال گذشته این اتفاق نیفتاده است و تنها ٣ سال پیش بود که این ماده لحاظ شد و حقوق کارگران برابر تورم محاسبه شد.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان اظهار کرد: در اسفند ماه هر سال شورای عالی کار نسبت به تعیین دستمزد کارگران برابر ماده ۴۱ اقدام می‌کند بر اساس این ماده زمانی که دستمزد کارگران تعیین می‌شود باید دو محور مدنظر قرار بگیرد اول اینکه دستمزد کارگران باید بر اساس تورم موجود محاسبه شود و همچنین سبد معیشتی کارگران نیز تعیین گردد.

 او ادامه داد: متاسفانه جلسه شورای عالی کار که در اسفند ماه سال گذشته برگزار شد موارد مذکور رعایت نشد و حقوق کارگران بر اساس تورم موجود محاسبه نشد در حالی که اگر مسئولین به بازار مراجعه کنند می‌توانند میزان تورم بالای ۵۰ الی ۶۰ درصدی را را احساس کنند.

مصطفی نژاد بیان کرد: امسال نیز چون شورای عالی کار نتوانست دستمزد کارگران را بنابر شرحی که رفت مصوب کند نماینده کارگران جلسه را ترک کرد و عنوان کردند که اگر امکان محاسبه دستمزد کارگران بر اساس تورم میسر نیست حداقل می‌توانند راهکارهای دیگری را برای تسهیل معیشت کارگران در نظر بگیرند.

او افزود: در حال حاضر نماینده کارگران دو گزینه را مطرح کرده که یکی بن مسکن و دیگری بن کارگری است. مسکن یکی از شاخصه‌های اصلی و ضروری جامعه کارگری است در حالی که شورای عالی کار دیگر تمایلی به افزایش حقوق کارگران نشان نمی‌دهد این دو راهکار به عنوان تسهیل معیشت کارگران مطرح شده است.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر استفاده از کالای ایرانی و جهش تولید گفت: این موضوع از طریق اعطای بن کارگری به کارگران محقق می شود. در واقع مقام معظم رهبری در اولین روز از هفته کار و کارگر فرمودند: "زمانی که حال کارگران خوب باشد، حال جامعه نیز خوب است". بنابراین ضروری است در راستای فرمایشات رهبری اقدامات لازم جهت تسهیلگری وضعیت معیشتی کارگران اقدام شود.

کد خبر 2769947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha