اجرای طرح طبقه بندی مشاغل در 85 درصد از کارگاه های بزرگ کرمانشاه

سرویس کرمانشاه _ مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد: در راستای برقراری عدالت دستمزدی، طرح طبقه بندی مشاغل در 85 درصد از کارگاه های بالای 50 نفر شاغل در استان کرمانشاه اجرا شده است.

به گزارش خبرنگار کردپرس؛ مختار احمدی در نشست خبری با اهالی رسانه عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین وظایف اداره کار و امور اجتماعی، صیانت از نیروی کار است و در این راستا به دنبال اجرای طرح طبقه بندی مشاغل برای کارگاه‌های بالای ۵۰ نفر کارگر هستیم.

وی هدف از این طرح را اجرای عدالت دستمزدی عنوان کرد و گفت: در این طرح کارگران براساس سابقه کار، تجربه و مدرک، امتیاز بندی و در قالب گروه‌های شغلی تعریف می شوند و بر اساس این گروه شغلی، حداقل مزایای آن ها تعیین می شود.

احمدی ادامه داد: ۳۴۶ بنگاه تولیدی بالای  ۵۰ نفر در استان وجود دارد که تاکنون در ۸۵ درصد از این کارگاه ها، طرح طبقه بندی مشاغل اجرا شده است.

وی انجام بازرسی‌های ادواری و دوره‌ای از کارگاه‌ها را یکی دیگر از وظایف این مجموعه دانست و گفت: اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی حدود ۲۰ نفر بازرس دارد که بر اجرای سیستمی قوانین و مقررات کار و تامین اجتماعی، صیانت از نیروی کار و کاهش حوادث ناشی از کار نظارت میدانی و مداوم دارند و در همین راستا حدود ۸ هزار بازرسی طی سال گذشته در استان کرمانشاه انجام شده است.

مدیرکل کار و رفاه اجتماعی از کاهش ۲۳ درصدی حوادث ناشی از کار در سال ۱۴۰۲ در مقایسه با سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت:
بیشترین حوادث ناشی از کار و به ویژه موارد منجر به فوت در کارگاه‌های ساختمانی اتقاق می افتد و با توجه به‌ کمبود بازرس در مجموعه اداره کار، نیازمند همراهی و نظارت بیشتر دیگر مجموعه‌های مرتبط مانند راه و شهرسازی، نظام مهندسی ساختمان و شهرداری‌ها در حوزه رعایت ایمنی کارگاه‌ها هستیم.

وی در بخش دیگری از این نشست به عملکرد مراجع حل اختلاف پرداخت و گفت: در سال گذشته حدود ۷ هزار رای توسط مراجع حل اختلاف صادر شد که یک عملکرد بسیار مناسب است.

احمدی بر صدور رای سازشی توسط مراکز حل اختلاف تاکید کرد و گفت: رای سازشی موجب رضایت بیشتری میان کارگر و کارفرما می شود و خوشبختانه ۳۰ درصد این آراء سازشی بوده که بیش از دو هزار رای را شامل می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: در اسفند ۱۴۰۰ که این مسئولیت را پذیرفتم یکی از چالش‌های ما میانگین بالای زمان رسیدگی به شکایات بود که با افزایش تعداد هیات‌های تشخیص در شهرستان کرمانشاه و راه اندازی این هیات‌ها در تمامی شهرستان‌ها این میانگین زمانی از ۱۱۳ روز در سال ۱۴۰۰ به ۴۹ روز در سال ۱۴۰۱ و ۴۰ روز در سال ۱۴۰۲ کاهش یافت که یک کار بزرگ در راستای خدمات بهتر به کارگران عزیز محسوب می شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه در ادامه اظهار کرد: خوشبختانه سال گذشته  شاهد یک روند کاهشی در نرخ بیکاری استان بودیم و در فصل بهار کاهش ۵.۲ درصدی، در فصل تابستان کاهش ۳.۳ درصدی و در فصل پاییز کاهش ۱.۷ درصدی نرخ بیکاری نسبت به مدت مشابه سال ماقبل آن را شاهد بودیم ولی در فصل زمستان نرخ بیکاری حدود ۲.۳ درصد افزایش داشت.

وی روند کاهش نرخ بیکاری را محصول برنامه محوری و تدویت سند اشتغال دانست و گفت: بر اساس سند اشتغال استان طی سال گذشته ایجاد ۳۴ هزار و ۵۱۷ شغل ناخالص هدفگذاری شد که بر اساس  سامانه رصد شاهد تحقق ۱۱۸ درصدی بودیم و در مجموع سال گذشته ۴۰ هزار و ۵۶۰ شغل در این سامانه به ثبت رسیده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه در ادامه از پرداخت ۷۰۰۰ میلیارد تسهیلات اشتغالزایی در کرمانشاه خبر داد و گفت:  این میزان شامل تسهیلات تبصره ۱۶، تبصره ۱۸، مشاغل خانگی و تسهیلات سفر رئیس جمهور بوده است. از تسهیلات یازده هزار میلیارد تومانی سفر رئیس جمهور تاکنون بالغ بر ۴۴۰۰ میلیارد تومان آن پرداخت شده و با توجه به دو ساله بودن فرصت پرداخت این تسهیلات، امیدواریم تا پایان این موعد شاهد جذب تسهیلات در نظر گرفته شده برای استان باشیم.

احمدی در ادامه از وجود ۳۲۰۰ تعاونی فعال در استان خبر داد گفت: این تعاونی‌ها در حوزه تولید، توزیع، مصرف، مسکن، بهداشت، عمران و ... هستند و بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از جمعیت استان تحت پوشش آن ها قرار دارند و تعاونی‌های کرمانشاه سال گذشته به حدود ۶۳ میلیون دلار صادرات داشته اند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه از آخرین وضعیت پروژه‌های شستا گفت: شستا چهار پروژه اصلی در استان دارد که در میان آنها سیمان غرب از واحدهای بسیار فعال و خوب به شمار می‌رود. برای پروژه‌ کاغذ غرب مقرر شده در صورت عدم اجرا به سرمایه‌گذار واگذار شود و اکنون نیز یک سرمایه‌گذار برای این پروژه اعلام آمادگی کرده است. همچنین پروژه بیستون تامین نیز مقرر شده بانک رفاه منابعی را پرداخت کند که طبق پیگیری صورت گرفته بانک رفاه مشکلی برای پرداخت این منابع ندارد. و کارخانه اسیدسیتریک نیز اکنون تولید آزمایشی را انجام می‌دهد و نزدیک به ۷۰ نفر نیز در آن مشغول به کار هستند.

کد خبر 2770029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha