دلیل سکوت اقلیم کردستان در برابر نقض حاکمیت عراق از سوی ترکیه

سرویس عراق و اقلیم کردستان - یکی از نمایندگان کُرد مجلس عراق در توجیه سکوت اقلیم کردستان در قبال تجاوزهای اخیر ترکیه، تاکید کرد که واکنش به نقض حاکمیت کشور، مسئولیت دولت فدرال است.

به گزارش کردپرس، جمال کوچر، عضو مجلس نمایندگان عراق از فراکسیون اتحاد اسلامی کردستان (یه‌کگرتوو) امروز (پنج شنبه) در گفت و گو با پایگاه خبری المعلومه، سکوت دولت اقلیم کردستان در قبال حملات هوایی و زمینی اخیر ارتش ترکیه به خاک عراقرا این چنین توجیه کرد که واکنش به این مسئله، از جمله مسئولیت های دولت فدرال به شمار می آید چرا که مربوط به نقض حاکمیت کشور است.

کوچر با بیان این که ترکیه به بهانه حفاظت از امنیت ومرزهای خود در برابر سازمان های تروریستی، به خاک عراق تجاوز می کند و ایران نیز روستاهای مرزی در اقلیم کردستان را توپ باران می کند، تاکید کرد که نقض حاکمیت عراق به دلیل عدم اتخاذ تدابیر جدی و قاطع در قبال آن، تاسف بار است.

این نماینده کُرد مجلس عراق در همین حال تصریح کرد: اگر امنیت این دو کشور همسایه با تهدیدات سازمان های تروریستی در ارتباط است، باید بر اساس چارچوب های متداول که حاکمیت همگان را حفظ می کند، با دولت فدرال عراق هماهنگی کنند.

کوچر در پایان نیز خاطر نشان ساخت: سکوت اقلیم کردستان به معنای آن نیست که اقلیم راضی به چنین تخلفاتی است بلکه این مسئله از جمله مسئولیت های دولت فدرال به شمار می آید چرا که مربوط به نقض حاکمیت کشور است نه اقلیم.

یادآور می شود که وزارت دفاع ترکیه بامداد چهارشنبه در پیامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توییتر، اعلام کرد که عملیات زمینی نیروهای ارتش این کشور در منطقه هفتانین در شمال عراق علیه نیروهای حزب کارگران کردستان تحت عنوان "پنجه - ببر" آغاز شده جایی که نیروهای تکاور ارتش با پشتیبانی نیروی هوایی وارد این منطقه شدند.

وزارت دفاع ترکیه بامداد دوشنبه هفته جاری نیز از حمله هوایی جنگنده های ارتش این کشور به پایگاه های حزب کارگران کردستان در مناطق شنگال، قره چوغ، قندیل، زاب، آواشین - باسیان، گارا و خواکورک در شمال عراق در چارچوب عملیات موسوم به "پنجه - عقاب" خبر داده و به دنبال آن نیز فرماندهی عملیات مشترک وابسته به وزارت دفاع عراق تاکید کرد که 18 جنگنده ارتش ترکیه با نقض حریم هوایی این کشور، تا عمق 193 کیلومتری مرز مشترک دو کشور وارد شدند و یک اردوگاه آوارگان کُرد در نزدیکی مناطق مخمور و شنگال را بمباران کردند.

کد خبر 303574

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha