گردشگری در قروه سودآورد نیست/حلقه گمشده ای به نام مدیریت

سرویس کردستان- گردشگری دومین صنعت پول ساز دنیا محسوب می شود و در این میان قروه با وجود شاخص های طبیعی و تاریخی، نتوانسته به سودآوردی این مهم دست یابد و تأثیری در اقتصاد منطقه داشته باشد.

به گزارش خبرنگار کردپرس، قابلیت های طبیعی، پیشینه تاریخی، شرایط جغرافیایی و اقلیمی، آبگرم معدنی و... می توانست قروه را مستعد تبدیل شدن به یکی از قطب های گردشگری کند اما هم اکنون نه تنها در جذب توریست موفق نبوده بلکه شاهد بی توجهی نهادهای مسئول به امکانات بالقوه خدادادی این منطقه است.

شهرستان قروه علاوه بر جاذبه های گردشگری طبیعی و تاریخی و صنعتی که دارد توانمندی های بسیاری در خصوص ایجاد و احداث بسترهای توسعه توریسم مانند امکانات تفریحی، مراکز گردشگری و امکانات اقامتی را دارا است اما بی توجهی به این مهم و برنامه ریزیهای جسته گریخته با هدف ارائه صرف آمار باعث شده قروه نتواند جایگاهی را که مستحق آن است کسب کند.

به عقیده کارشناسان گردشگری صنعت توریسم علاوه بر اینکه می تواند در کاهش نرخ بیکاری و افزایش درآمدزایی تأثیر گذار باشد با ورود صنایع مرتبط به خود این توانایی را دارد که زمینه های اقتصادی را متحول کند. اما بی توجهی به توانمندیهای این صنعت موجب شده قروه در حوزه گردشگری رتبه قابل ارزیابی نداشته باشد. به ویژه این آمار در میزان سودآوری و تأثیر آن در اقتصاد منطقه ناچیز بوده و قابل تأمل است.

نبود جذابیت

یکی از کارشناسان حوزه گردشگری قروه در این زمینه معتقد است اگر رشد ناشی از گذر زمان را لحاظ نکنیم با وجود گسترش امکانات پذیرایی از گردشگران، درصد اندکی از آنان از طریق تبلیغات برون محیطی به شهرستان سفر می کنند.

«داریوش بهنامیان» با اشاره به تحقیقات میدانی صورت گرفته در خصوص تأثیر تبلیغات و معرفی شهرستان در تعداد مسافرت های انجام شده، درصد آن را ناچیز و یک دهم درصد توصیف کرد.

به گفته او قروه به دو دلیل عمده طبیعی و آب و هوایی برای گردشگر جذابیت دارد و در پاسخ گردشگران به علت انتخاب قروه برای مسافرت عواملی از قبیل سکونت اقوام نزدیک در این شهر، گذر از شهر برای مقاصد دیگر و یا معرفی دوستان بیش از عوامل دیگر دیده می شود و درصد اندکی با تبلیغات و آشنایی کامل با امکانات و ویژگیهای این منطقه سفر کرده اند.

در واقع طبق تحقیقات این کارشناس گردشگری با استناد به پرسش هایی که از خود گردشگران صورت گرفته است حداکثر مدت ماندگاری گردشگران در قروه یک شب بوده که در بیشتر مواقع گردشگر حتی یک شب هم اقامت نمی کند.

او مهمترین دلیل این مسئله را نبود جذابیت های دلخواه برای گردشگران می داند.«تنها جاذبه های طبیعی نمی تواند مسافر را در داخل شهر ماندگار کند و لازم است زمینه های تفریحی، تجاری و گردشگری فراهم باشد.»

کلیشه های دردسرساز

باید دانست استفاده از ظرفیت های کلیشه ای باعث دلزدگی گردشگران می شود. ظرفیت هایی که به حال خود رها شده اند و بدون هیچ گونه رسیدگی در معرض تماشگر قرار می گیرند چگونه می توانند به جذب گردشگر کمک کنند.

مسئولان حوزه گردشگری گمان می کنند تنها با دایر کردن تعدادی مکان اقامتی و چند مرکز خرید کوچک می توان صنعت گردشگری را رونق بخشید و مردم را به این منطقه کشاند. این در حالی است که برای رونق این مهم باید هزینه های کلانی در راستای تقویت زیرساخت ها و به کارگیری ایده های خلاق داشت.

در همین زمینه کارشناس حوزه گردشگری در تکمیل گفته های خود اشاره می کند که توجه به سلایق گردشگران برای مناطق گردشگری یکی از ضرورت های مهم است که امروزه چندان مدنظر قرار نمی گیرد.

«داریوش بهنامیان» با بیان اینکه نیاز مردم باید هنگام حضور در مناطق گردشگری همچون «باباگرگر» یا «حمام قصلان» یا «سراب» و «پل فرهادآباد» تأمین شود، معتقد است تلاش برای جذب گردشگری نباید تنها به یکسری تبلیغات کلیشه محور و ابتدایی محدود گردد.

به گفته او در کدام یک از این مناطق ایده های خلاقانه برای سن های مختلف مردم به کار برده شده و یا از ظرفیت های جذاب گرافیکی بهره گرفته ایم؟ برای مثال در استفاده از چشمه آب گرم باباگرگر کدامین تجیهزات لازم مهیا شده که مسافران بتوانند از آن بهره ببرند؟

بهره کافی برای اشتغال

در حالی که به عقیده کارشناسان در مناطق گردشگرپذیر کشور از هر 12 نفر، شغل یک نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم با مشاغل گردشگری در ارتباط است در شهرستان قروه بدون انجام تحقیقات میدانی و برآورد نهادهای مسئول از تأثیرات این صنعت به آمارهای دو دو تایی استناد می شود.

هرچند رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قروه بارها از ضعف زیرساختی برای جذب سرمایه گذار در بخش گردشگری قروه سخن گفته اما باز هم مثل همیشه دلخوش به آمارها از استقبال مردم در ایام سفر می گوید. آماری که هرگز به تأیید کارشناسان گردشگری نرسیده است.

از یک طرف «علی بهنیا» از رشد بیش از 8 درصدی مسافران اقامت شده نوروز سال جاری در قروه می گوید و از طرفی دیگر بنا به تحقیقات میدانی فعالان حوزه گردشگری این رشد اقامتی حاکی از بازدید از قروه نیست بلکه به دیدار با آشنایان و یا گذر از این مسیر مربوط است.

در واقع آنچه می تواند این آمار را به واقعیت برساند تجهیز امکانات رفاهی است که خود عامل رونق اشتغال خواهد بود. اشتغالی که از صنعت پردرآمد گردشگری نصیب شهر می شود. به هر حال اگر مسئولان به دنبال کاهش بیکاری هستند باید بتوانند راهکارهای لازم برای این مهم را هم بیابند و تنها به آمار و حرف و وعده اکتفا نکنند.

تبلیغات سنتی

یکی دیگر از ضعف های پیش روی صنعت گردشگری در قروه بهره گیری از تبلیغات سنتی و تفکرات حاکم در سنت به جای مانده از گذشته است. به گفته «منیره مقیمی»؛ گرافیست تبلیغات محیطی آنچه امروزه نگاه مخاطب را جذب می کند بهره گیری از تکنیک های مدرن است.

او استفاده از تبلیغات سنتی همانند انتشار بروشور و تراکت و بنر و بیلبوردها را بی تأثیر می داند.«اگر می خواهیم فرهنگ تبلیغ امروز در جامعه را بشناسیم باید از هنرهای گرافیکی و نوشته گرافیکی بهره ببریم. هنرهایی که می توانند در جای جای شهر استفاده شده و همیشه در معرض دید باشند و به زمان و مکان خاصی محدود نیستند.»

«مقیمی» استفاده از هنرهای گرافیگی در تبلیغ مناطق گردشگری و معرفی آن ها به مردم را در زیباسازی شهر اثرگذار دانست.«استفاده از دیوارهای عمومی و مکان های جانمایی برای تبلیغ و حتی سطح خیابان ها و پیاده رو ها می توانند بهترین فرصت برای تبلیغ با به کارگیری هنر نقاشی سه بعدی و گرافیکی را ایجاد کنند.»

حلقه گمشده گردشگری

با وجود اینکه کارشناسان معتقدند برای بهبود صنعت توریسم شهرستان ایجاد همدلی بین نهادهای مختلف و بهره گیری از نظرات و طرح های کارشناسی لازم و ضروری است بازی با اعداد و ارقام تنها اتفاقی است که به بهترین شکل ممکن انجام می شود و در عین حال نمی تواند حقایق ضعف این حوزه را کتمان کند.

در کشورهای پیشرفته و کشورهایی که به ارزش صنعت توریسم پی برده اند علاوه بر سرمایه گذاری در این صنعت، آموزش مدیریت گردشگری بر پایه علوم اقتصادی را مدنظر قرار داده اند تا رابطه گردشگری و اقتصاد به شکوفایی این صنعت منتج شود، اما به نظر می رسد هم اکنون فارغ از ارائه آمارهای کلیشه ای و بی مصرف، مدیریت اقتصادی حوزه گردشگری به حلقه مفقوده ای تبدیل شود تا نتایج آن در منطقه مشهود باشد./

کد خبر 54616

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha