آیا مسعود بارزانی، نهمین رئیس جمهوری عراق خواهد شد؟» / مریم علی

سرویس عراق و اقلیم کردستان - روزنامه عراقی «العالم الجدید» در گزارشی تحت عنوان «آیا مسعود بارزانی نهمین رئیس جمهوری عراق خواهد شد؟» به قلم مریم علی به بررسی امکان تعیین بارزانی به عنوان رئیس جمهوری عراق با حمایت نوری المالکی و هادی العامری، روسای ائتلاف های دولت قانون و فتح پرداخته است.

به گزارش کردپرس، روزنامه «العالم الجدید» می نویسد: در حاشیه نشست های سیاسی بین احزاب مختلف در عراق، نام مسعود بارزانی، رهبر حزب دمکرات کردستان (پارتی) به عنوان نامزد تصدی منصب ریاست جمهوری عراق در پی خارج شدن این منصب از اولویت های اتحادیه میهنی کردستان (یکیتی) که برای نفوذ برکرکوک، یعنی استان طلای سیاه در عراق تلاش می کند، مطرح شده است.

روزنامه «العالم الجدید» به نقل از یک منبع بلند پایه سیاسی می افزاید: نام مسعود بارزانی هفته گذشته برای نخستین بار در نشستی با حضور نوری المالکی و هادی العامری و رهبران دو حزب اتحادیه میهنی و دمکرات کردستان و هوشیار زیباری، وزیر دارایی برکنار شده عراق به عنوان جانشین محتمل رئیس جمهوری عراق مطرح شد و اکنون انتظار می رود که یک هم پیمانی با مشارکت چند ائتلاف دیگر از جمله «القرار العراقی» به رهبری اسامه النجیفی و خمیس الخنجر رهبر حزب «المشروع العربی فی العراق» و با هدف توزیع پست های دولتی تشکیل شود.

این منبع گفت: دو حزب عمده کردستانی دارای اختلافات شدیدی در خصوص سهم خود از مناصب اجرایی در عراق هستند و اتحادیه میهنی خواستار بازگرداندن نفوذ خود بر استان کرکوک و تصدی منصب استانداری این استان است و از تصدی منصب ریاست جمهوری عراق منصرف شده، در حالی که حزب دمکرات کردستان به دنبال تصدی منصبی حاکمیتی همچون ریاست جمهوری عراق متناسب با شان مسعود بارزانی، رهبر 72 ساله خود با هدف حفظ منافع کردها در عراق و بازگشت مجدد به عرصه سیاسی درعراق پس از شکست همه پرسی استقلال اقلیم کردستان است.

به گفته منبع یاد شده، دو حزب اصلی اقلیم کردستان همچنین در صدد احیاء منصب اقلیم کردستان به صورت تشریفاتی و قرار دادن آن در ردیف پست های قابل مناقشه و مبادله این منصب بین خود هستند.

براساس این گزارش، موضوع تصدی یک منصب حاکمیتی از سوی بارزانی به مرحله نسبتا" خوبی رسیده؛ چرا که المالکی و العامری از نامزدی بارزانی برای تصدی منصب ریاست جمهوری عراق به شرط بهبود روابطش با بغداد و عدم برانگیختن مشکلات و تعیین نوری المالکی به عنوان معاون خود و پذیرش شروط العامری که در نشست های بعدی اعلام خواهند شد، حمایت کردند.

اکنون چالش بزرگ در برابر این طرح، حیدر العبادی، نخست وزیر عراق است که انتظار می رود تنها با ضمانت تصدی یک دوره نخست وزیری عراق حاضر به پذیرش نامزدی بارزانی برای تصدی منصب ریاست جمهوری عراق است؛ چرا که به اعتقاد او وجود المالکی و هوشیار زیباری در کنار بارزانی در صورت تعیین شدن به ریاست جمهوری عراق، یک چالش بزرگ حکومتی به شمار می رود .

نوری المالکی رهبر ائتلاف دولت قانون و مسعود بارزانی رهبر حزب دمکرات کردستان اکنون به بهبود وضعیت خود در قواعد بازی سیاسی درپی ناکامی هایشان در سال های گذشته و ضرورت مقابله با مخالفانشان که کشف اهداف و انگیزه های سقوط موصل را خواستارند، نیاز دارند.

این گزارش حاکی است که ایران و ترکیه نیز از تصدی منصب ریاست جمهوری عراق از سوی مسعود بارزانی استقبال خواهند کرد؛ اما آمریکا درحال حاضر بیشتر به انتخاب نخست وزیر جدید عراق در مرحله حساس کنونی اهمیت می دهد، با اینحال تعیین مسعود بارزانی به عنوان سومین رئیس جمهور کُرد و نهمین رئیس جمهوری عراق، قبضه کردها را براین منصب تقویت خواهد کرد.

کد خبرنگار: 20103

کد خبر 60517

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha