ادامه نخست‌وزیری حیدر العبادی تضمین نشده است

سرویس عراق و اقلیم کردستان - یکی از اعضای ارشد جریان الحکمه از تصمیم خود برای گفت و گو با ائتلاف الفتح جهت پیوستن به بزرگ ترین فراکسیون پارلمانی خبر داده و اعلام کرد که ادامه فعالیت نخست وزیر کنونی عراق تضمین نشده است.

به گزارش کردپرس، محمد المیاحی، عضو دفتر سیاسی جریان الحکمه به رهبری عمار الحکیم در گفت و گو با فرات نیوز تشکیل هسته بزرگ ترین فراکسیون در پارلمان آینده عراق از سوی این جریان و ائتلاف های سائرون به رهبری مقتدی الصدر، النصر به رهبری حیدر العبادی و الوطنیه به رهبری ایاد علاوی، را یک مسئولیت بزرگ خوانده و تاکید کرد که نشست شب گذشته آنها در هتل بابل شهر بغداد بسیار موفقیت آمیز بوده است.

المیاحی با اشاره به این که هم پیمانی چهار جریان مذکور دارای هماهنگی عالی با دو حزب اصلی اقلیم کردستان یعنی حزب دمکرات و اتحادیه میهنی می باشد، خاطر نشان ساخت که در نخستین جلسه پارلمان جدید، تشکیل بزرگ ترین فراکسیون را به صورت رسمی اعلام خواهند کرد.

این سیاستمدار عراقی با بیان این که از ائتلاف های الفتح به رهبری هادی العامری و دولت قانون به رهبری نوری المالکی یک ماه پیش از هم پیمانی خود برای تشکیل بزرگ ترین فراکسیون خبر داده با این حال تاکنون موفق به این کار نشدند، اعلام کرد که با الفتح برای پیوستن به بزرگ ترین فراکسیون به همراه سائرون، النصر، الوطنیه و الحکمه گفت و گو خواهند کرد.

این عضو دفتر سیاسی الحکمه در رابطه با جریان های سنی نیز تاکید کرد که تاکنون با هم پیمانی موسوم به محور ملی گفت و گو نکردند بلکه در حال گفت و گو با ائتلاف موسوم به نیروهای عراقی هستند.

المیاحی ضمن اعلام این که العبادی موضع خود مبنی بر هم پیمانی با سائرون و الحکمه را نهایی کرده با این حال به وی برای ادامه فعالیت به عنوان نخست وزیر عراق تضمین داده نشده، از تمایل جریان های دیگر جهت نامزدی فالح الفیاض، مشاور امنیت ملی این کشور برای پست نخست وزیری دولت آینده در ازای خروج از ائتلاف النصر خبر داد.

وی با یادآوری این که الحکمه و سائرون مسئله اکثریت ملی را به عنوان راه حل مرحله کنونی مطرح کرده چرا که مردم خواهان دولت خدمتگذار هستند در حالی که دولت شراکت باعث بروز هرج و مرج سیاسی، ادامه بی ثباتی در عراق و تبعیت از کشورهای خارجی می شود، تاکید کرد که می توان بزرگ ترین فراکسیون را از جریان های اصلی نماینده شیعیان، کردها و اهل تسنن تشکیل داد و نیازی به مشارکت همه جریان های سیاسی در دولت آینده نیست.

این در حالی است که با وجود توافق شب گذشته ائتلاف های سائرون، النصر، الوطنیه و الحکمه بر سر تشکیل هسته بزرگ ترین فراکسیون در پارلمان آینده عراق که به دست کم 165 کرسی از مجموع 329 کرسی پارلمان نیاز دارد، دفتر المالکی اعلام کرده که گفت و گوی میان ائتلاف های دولت قانون، الفتح و محور ملی به همراه حزب دمکرات و اتحادیه میهنی کردستان ادامه دارد و بزرگ ترین فراکسیون را برای معرفی نخست وزیر جدید و انتخاب اعضای کابینه وی تشکیل خواهند داد.

کد خبر 85071

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha