حمایت اردوغان از فلسطین لفظی است/سیاست متناقص اردوغان؛ حمایت از غزه، حمله به کُردها

سرویس ترکیه-حقوقدان و سیاستمدار کُرد ترکیه گفت:سیاست ترکیه با دروغ و تناقض پیش می‌رود و اعتقادی به مسئله فلسطین ندارد اما در مقابل می‌بینیم که ترکیه حامی گروه‌هایی است که خاک‌ کردستان سوریه را اشغال کرده‌اند.

«صدقی زیلان» حقوقدان و سیاستمدار کُرد ترکیه در پاسخ به سوال کُردپرس درباره اظهارات اردوغان درباره فلسطین گفت:موضوع فلسطین‌ یک‌ مسئله تاریخی است.در جنگ‌ جهانی یکم فلسطین‌تحت قیومیت انگلستان‌ قرار گرفت و یهودیان‌ ارام آرام‌ بنای سیاست خود را پی‌ریزی کردند.پس از جنگ‌جهانی دوم بوسیله انگلستان و قدرت‌های دیگر اسراییل توسط سازمان ملل بعنوان یک‌ کشور به رسمیت شناخته شد و اسراییل در سال ۱۹۶۷ پس از جنگ‌شش روزه با تصرف بخش دیگر از خاک‌ فلسطین و اعراب توانست نشان دهد که می‌تواند از خود دفاع کند.
وی ادامه داد:این در حالی است که پیشتر کُردها توسط انگلستان به رسمیت شناخته نشدند و آن‌ها حکومت شیخ محمود برزنجی را در عراق نابود کردند و در مقابل با سیاست‌های انگلستان بود که ترکیه و آتاترک توانستند پایه‌های ترکیه جدید را بگذارند و کُردستان تحت کنترل عثمانی را به سه بخش تقسیم کنند.
وی افزود:پس از سال ۱۹۴۸ که سازمان‌ملل اسراییل را به عنوان‌ یک کشور پذیرفت، ترکیه در دهه ۵۰ اولین کشور اسلامی بود که اسراییل را به رسمیت شناخت و در همین موقع شاه ایران هم‌ به آمریکا و هم‌ به اسراییل نزدیک‌ بود.
وی تصریح کرد:حماس بخشی از جریان اخوان‌المسلمین در منطقه است که برخی از کشورهای منطقه از آن‌ حمایت‌ می‌کنند.دولت پیشین عراق حامی جریان اخوانیسم‌ در فلسطین‌ بود و برخی کشورهای منطقه مخالف این‌ جریان بودند.امروز ایران‌ نیز، هم از حزب الله حمایت می‌کند و‌ هم‌ حامی حماس است.
وی خاطرنشان کرد:حمایت ترکیه و اردوغان از غزه تنها یک‌ حمایت لفظی است و رییس جمهور ترکیه تنها صدای خود را بلند کرد و اقدام دیگری انجام‌ نداده است.
این‌حقوقدان کُرد گفت:جنگ ترکیه و اسراییل تنها لفظی است و به ابعاد دیگر کشیده نمی‌شود.برای نمونه هیچ تغییر و خللی در مناسبات اقتصادی میان دو طرف ایجاد نشده است.
صدقی زیلان یاداور شد:مسئله فلسطین، مسئله خاک و سرزمین است و کُردها نیز دچار همین مشکل هستند.دولت اردوغان و حزب عدالت و توسعه که از سال ۲۰۰۳ بر سر کار آمد ابتدا رویکرد نرمتری داشت و حتی مذاکرات صلح با پ.ک.ک شروع شد اما بعدا شاهد بودیم که اردوغان‌‌ روی واقعی خود را نشان داد.ترکیه دولت متجاوزی است که صد سال است به کُردها ظلم می‌کند و امروز به بهانه جنگ‌ با پ.ک‌ک نمی‌خواهد حاکمیتی کُردی در سوریه ایجاد گردد.در قضیه اقلیم کُردستان‌ نیز سیاست ترکیه خصمانه است و شاهد بودیم‌ در موضوع رفراندوم چه سیاست تندی را در پیش گرفت.
وی افزود:سیاست ترکیه با دروغ و تناقض پیش می‌رود و اعتقادی به مسئله فلسطین ندارد اما در مقابل می‌بینیم که ترکیه حامی گروه‌های تروریستی است که بخشی از آن‌ها شهروندان‌ فلسطین هستند و امروز خاک کُردستان سوریه را تصرف کرده‌اند.
کد خبر 10073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha