کمیسیون ماده 100 به محل درآمد زایی شهرداری ها تبدیل شده است

نماینده مهاباد در شورای عالی استان ها، با تاکید بر لزوم مهار تخلفات ساختمانی در سطح شهر گفت: حساسیت لازم در خصوص پیشگیری از تخلفات ساخت و ساز، در شهرداری مهاباد دیده نمی شود.

مصطفی احمدزاده عضو شورای شهر در گفت و گو با خبرنگار کردپرس در این خصوص اظهار داشت: در جلسه علنی شورای اسلامی شهر لزوم پیشگیری از تخلفات ساختمانی در سطح شهر را بیان و مشخصا از شهردار مهاباد و سایر اعضای شورا درخواست کردم تا اجازه ندهند مالک ساختمان مشهور پتوبافی تخلفات ساختمانی خود را ادامه دهد، ولی حساسیت و واکنش مورد نظر، در آنها دیده نشد.

وی ادامه داد: روی کاغذ کمیسیون ماده 100 توانایی صدور رای تخریب طبقه نهم را دارد اما زمانی که کار ساخت و ساز به پایان رسید به دلیل ابعاد اجتماعی قضیه معمولا حکم تخریب صادر نمی شود.

مسئول کمیسیون فرهنگی شورای شهر مهاباد تاکید کرد: شهرداری باید توسط پلیس ساختمان از این قبیل تخلفات جلوگیری به عمل آورد. اما تا کنون حساسیت لازم را در این مورد نشان نداده اند. هر چند اعضای کمیسیون ماده 100 نیز در برابر عمل انجام شده قرار گرفته اند ولی بنده با توجه به بی ثمر بودن اقدام از کانال شورا و شهرداری، مستقیما نمایندگان دستگاه قضا و دولت را در کمیسیون ماده صد خطاب قرار خواهم داد.

این عضو شورای شهر، با انتقاد از خودگردان شدن شهرداری ها در کشور گفت: به عقیده من خودگردانی مالی شهرداری ها تصمیمی نادرست بود و از زمانی که سهمشان از بودجه عمومی قطع و مجبور به درآمد زایی شدند، بدون اینکه بسترهای مناسب برای درآمدزایی پایدار برایشان فراهم شود، شهرداری ها در کشور به سمت شهر فروشی رفتند.

وی ادامه داد: کمیسیون ماده 100 نیز با تغییر ماهیت آشکار به محلی برای درآمد زایی شهرداری های تبدیل شدند.

احمدزاده تصریح کرد: این مورد قابل قبول نیست که شهرداری ها هیچ امکان دیگری برای کسب درآمد نداشته باشند، چرا که در غیر این صورت شهرها طی تخلفات ساختمانی منهدم می شوند.

وی با اشاره به اینکه ضوابط طرح تفصیلی مشخص است، گفت: تخطی صد در صدی از این ضوابط به شهر فروشی مطلق و تراکم فروشی در شهرهای کشور تبدیل شده است. شهرداری های باید راه حل های بینابینی را در این میان و در صورت لزوم اجرا کنند و منطقی نیست که هر کس بر اساس توان مالی خود ساخت و سازهای خارج از ضوابط را انجام دهد. در حال حاضر در کوچه های 8 متری وفایی مهاباد ساختمان های 8 طبقه ساخته شده است که تخلفی آشکار است در صورت بروز حادثه عواقب جبران ناپذیری خواهد داشت اما متاسفانه این موارد رعایت نشده اند.

گفتنی است؛ سابق بر این، اداره راه و شهر سازی مهاباد به منظور تخلفات ساختمانی شکل گرفته در محله پتوبافی این شهر در خصوص خارج از ضوابط بودن از طرح تفصیلی شهری، دستور توقف عملیات ساخت، در 3 پلاک ساختمانی را صادر کرده بود.

کد خبر 101194

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha