انتخابات شورای شهر قروه و چند سؤال بی پاسخ

سرویس کردستان- تأیید صلاحیت داوطلبان شورای شهر قروه در حالی با ابهام روبرو شده که هم فعالان سیاسی و افکار عمومی و هم هیئت نظارت شهرستان از روند هیئت نظارت استان معترض هستند.

به گزارش خبرنگار کردپرس، هر چقدر روزهای حساس برگزاری انتخابات نزدیک تر می شود تب انتخابات هم بالاتر می رود. از تبلیغات زودهنگام گرفته تا نامشخص بودن روند تأیید صلاحیت ها... همه و همه به نوعی تبدیل به بحث اصلی در محافل عمومی شده به طوری که هر شهروندی در هر فضایی که بحث انتخابات باشد این سؤال را می پرسد که «چطور می شود داوطلبی اول رد بعد دوباره تأیید شود؟!» سؤالی که نیاز است جدی گرفته شده و پاسخ آن اعلام گردد.

رد و تأییدهای نامعلوم!

در انتخابات مهمترین مسئله توجه به تأیید صلاحیت داوطلبان است. موردی که بسیار از نظر مردم دارای اهمیت بوده و سهل انگاری در آن روی مشارکت انتخابات تأثیرگذار خواهد بود. در این میان این دوره از انتخابات شورای شهر قروه روند تأیید صلاحیت ها با ابهامات بسیاری همراه شد. ابهاماتی که هم از جانب مردم مورد بحث است و هم فعالان سیاسی روی آن حساس شده اند.

به گفته تعدادی از اعضای احزاب و فعالان سیاسی از یک طرف هیئت اجرایی بسیاری از داوطلبان شوراها را تأیید و از طرف دیگر هیئت نظارت شهرستان بسیاری را رد صلاحیت کرد. از آن طرف بعد از اعتراض داوطلبان به هیئت نظارت استان تعداد زیادی از افراد رد شده مهر تأیید خوردند!

حال سؤالاتی که مردم و فعالان سیاسی که در نشست احزاب هم علنی آن ها را مطرح کردند این است؛ اول اینکه اگر قرار بود تأیید نهایی با هیئت نظارت استان باشد پس چرا در شهرستان ها هیئت نظارت تشکیل و از آنان نظر خواسته شد؟! دوم اینکه چرا باید افراد رد شده در هیئت نظارت شهرستان مورد تأیید هیئت نظارت استان قرار بگیرند؟! آیا علت رد صلاحیت ها اصولی نبود؟ آیا هیئت نظارت شهرستان بی دلیل افرادی را رد کرده بودند؟! هیئت نظارت استان بر چه اساسی رد صلاحیت ها را بازگرداندند؟! و بسیاری سؤالات دیگر که باید پاسخ داده شود تا مشخص گردد چرا و به چه دلیل داوطلبانی ابتدا رد و سپس تأیید شده اند؟!

روند صلاحیت ها از نظر هیئت نظارت شهرستان

همه این سؤالات در حالی بی پاسخ مانده که رئیس هیئت نظارت شهرستان صراحتاً در نشست با احزاب و فعالان سیاسی در خصوص رد صلاحیت ها توضیحاتی ارائه داد. به گفته «محمدرضا عبدالملکی» آنچه برای صلاحیت داوطلبان مهم بود شیوه استعلام افراد است.«در هیئت اجرایی تمامی استعلامات در محدوده شهرستان گرفته شده بود این در حالی است که در هیئت نظارت به صورت سراسری استعلام داوطلبان صورت گرفت و همین باعث شد تا در تأیید صلاحیت ها دقت بیشتری شود.»

او به نحوه گرفتن سوءپیشینه توسط داوطلبان و روند نادرست در این زمینه اشاره کرد.«برای گرفتن سوءپیشینه داوطلبان باید مراجعه می کردند به اداره آگاهی و با انگشت نگاری اقدام به گرفتن عدم سوءپیشینه می کردند، در حالی که بسیاری قانون را دور زده و از دفاتر قضایی سوءپیشینه گرفته بودند.»

«عبدالملکی» همین روند سوءپیشینه را یکی از اساسی ترین موارد در راستای ورود افراد صالح به انتخابات دانست.«با گرفتن سوءپیشینه از طریق آگاهی به صورت کامل پرونده های افراد نشان داده شد و تمامی سوابق آنان را نمایان ساخت به طوری که افرادی بودند که گرچه مدرک عدم سوءپیشینه داشتند اما دارای سابقه کیفری بوده و همین باعث رد آنان شد.»

تا کجا حساسیت بوده؟

در دوره پنجم شورای شهرها در کل کشور، وضعیت به گونه ای پیش رفت که پس از بگیر و ببندهای فراوانی که اتفاق افتاد اصلی ترین نکته ای که مدنظر قرار گرفت ابتدا مربوط بود به «تأیید صلاحیت ها» و سپس به «ضعف نظارت بر عملکرد شوراها»... که در هر دو مورد مسئولانی زیر سؤال بودند که هم در تأیید صلاحیت ها نقش داشتند و هم به عنوان ناظر باید عمل می کردند.

حال باتوجه به این وضعیت انتظار می رفت برای دوره ششم حداقل هیئت های نظارت حساسیت های خود را بیشتر کرده و در مورد تأیید صلاحیت ها روند تسهیل گری را پیش نگرفته باشند! مقوله ای که به گفته فعالان سیاسی گویا چندان حساسیت لازم دیده نشده و معیار و ملاک تأییدیه ها آن گونه که باید نبوده است.

باتوجه به آنچه گفته شد لازم است هیئت نظارت استان معیار و ملاک تأیید صلاحیت ها را شفاف اعلام نماید و پاسخ سؤالات افکارعمومی را دهد که «چرا» رد صلاحیت های هیئت نظارت شهرستان را قبول نداشته است؟! در هر صورت با توجه به نفوذ سیاست های نادرست که در هر انتخابی ریشه می زند، باید دید آیا می توان انتظار ورود افراد کارآمد و سالم به شورای شهر را داشت؟!

* گزارش: زیبا امیدی فر

کد خبر 10132

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha