حقوقدان عراقی: مجلس عراق می تواند نخست وزیر اقلیم کردستان را استیضاح کند

سرویس عراق و اقلیم کردستان – یک حقوقدان عراقی گفت: براساس قانون، مجلس عراق می تواند مسرور بارزانی نخست وزیر و وزیر منابع طبیعی اقلیم کردستان را به دلیل تصرف در منابع طبیعی استخراجی از جمله نفت، بدون موافقت یا اطلاع دولت مرکزی عراق، استیضاح نماید.

به گزارش کرد پرس به نقل از بغداد الیوم، "محمد الساعدی" در این باره گفت: براساس قانون اساسی و همچنین آیین نامه داخلی مجلس عراق، نمایندگان مجلس حق دارند همه مقامات اجرایی سراسر کشور، از جمله نخست وزیر اقلیم کردستان را استیضاح کنند.

الساعدی درباره حق دخل و تصرف در منابع نفتی گفت: اقلیم کردستان یا هر طرف دیگری، حق تصرف در نفت با استفاده از قراردادهای فردی و به صورت یک طرفانه را ندارند و اصول 111 و 112 قانون اساسی بیان می دارند که تنها طرف دارای صلاحیت در زمینه نفت، دولت مرکزی است که این اختیارات، شامل کلیه منابع استخراجی است.

این حقوقدان عراقی درباره توافقنامه های امضا شده از سوی دولت اقلیم کردستان با سایر کشورها گفت: بغداد، باید در این زمینه از راهکارهای دیپلماتیک بهره گیرد و به همه کشورهایی که به صورت مستقیم با دولت اقلیم کردستان قرارداد امضا می کنند اعلام نماید که قراردادهای مذکور، اشتباه و برخلاف قانون اساسی عراق است و کشورهای مذکور را مسئول پیامدهای این توافقنامه های یک طرفه بداند.

کد خبر 1059

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha