سمینار استانی آسیب شناسی تئاتر در مهاباد برگزار می شود

سرویس آذربایجان غربی- رییس انجمن هنرهای نمایشی مهاباد گفت: این انجمن در نظر دارد امسال سمینار علمی- تخصصی آسیب شناسی تئاتر را در مهاباد و در سطح استانی برگزار کند.

به گزارش خبرنگار کردپرس، دکتر قطب الدین صادقی استاد برجسته تئاتر و سینما در این مراسم اظهار داشت: روز جهانی تئاتر در جهان برای برانگیختگی افکار جمعی نامگذاری شده است و در این روز باید نظر سازمانها و ارگانهای جامعه را برای حمایت از این انجمن فرهنگ ساز و تمدن ساز معطوف کرد، هر چند کمبود بودجه و منابع مالی در کشور گریبان هنرهای نمایشی را گرفته است.

صادقی با اشاره به اینکه اجرای هنرهای نمایشی نباید تنها در مراسم و جشنواره ها و برای داوران حاضر در فستیوال ها برگزار شود، تصریح کرد: در اصل هنر برای مردم و در استفاده عموم معنا پیدا می کند. اجرای هنرهای نمایشی و تئاتر باید به صورت مداوم و پیوسته در طول سال برگزار و به عنوان یک ظرفیت بزرگ در ارتقای سطح جامعه استفاده شود.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مهاباد نیز ضمن تقدیر از حضور هنرمندان و برگزارکنندگان این مراسم گفت: مهاباد همواره یکی از قطب های فرهنگی استان است و در سال 97 بیش از 100 برنامه فرهنگی و هنری در این شهرستان برگزار شده است.

قادر مرادی افزود: روز ملی هنرهای نمایشی عاملی برای ایجاد پیوند بین هنرمندان تئاتر است و امیدواریم با احداث مجتمع فرهنگی هنری جدید در این شهرستان بخش بزرگی از مشکلات فضای فیزیکی استاندارد برای اجرای برنامه های فرهنگی و هنری برطرف شود.

در ادامه رییس انجمن هنرهای نمایشی مهاباد با اشاره به روتین بودن برنامه انجمن های نمایشی کشور گفت: بخشی از این برنامه ها حمایت از اجرای عمومی است که سال گذشته از 6 اجرای عمومی در مهاباد شامل 5 نمایش صحنه ایی و یک نمایش خیابانی حمایت به عمل آمد.

بختیار پنجه ای افزود: انجمن نمایشی مهاباد در 31 سالگی خود در 3 جشنواره شرکت کرد و مقاماتی هم به دست آورد. در سال گذشته همزمان با روز جهانی تئاتر در مهاباد برنامه های انجمن هنرهای نمایشی اعلام شد و امیدواریم ادامه یابد.

وی ادامه داد: علاوه بر این دوره آموزشی استعداد یابی در عرصه نمایش نیز در سه سطح مقدماتی، پیشرفته و تکمیلی برای کشف استعدادهای درخشان در زمینه تئاتر برگزار شد.

رییس انجمن هنرهای نمایشی مهاباد اظهار داشت: در طول سال 97 جشنواره نمایشنامه خوانی به نام اندیشه در سطح شهرستان برگزار شد که مقدمه ای برای برگزاری این جشنواره ایی در سطح منطقه است.

وی ادامه داد: امسال این جشنواره و جشنواره ایی دیگر در قالب نمایش نامه نویسی در مهاباد و در سطح استانی طراحی می شود و تمرکز اصلی انجمن بر برگزاری سمینار علمی تخصصی آسیب شناسی تئاتر در سطح استان آذربایجان غربی است.

وی تصریح کرد: این برنامه مقرر شده بود تا سال گذشته در مهاباد اجرا شود اما به دلیل نبود اعتبار تحقق نیافت و امسال سعی کردیم از کانالی خارج از اداره ارشاد منابع مالی آن را تکمیل کنیم و در این راستا حمایت کمیسیون فرهنگی شواری شهر و شهرداری مهاباد را خواهیم داشت.

سپس مراسم با اجرای موسیقی و قرائت پیام ویژه روز جهانی تئاتر که از سوی کارلوس سلدرن نویسنده، کارگردان و‌ معلم تئاتر اهل کشور کوبا تهیه شده است، ادامه یافت.

در پایان گواهی پایان دوره هنرجویان دوره کلاسهای آموزش بازیگری به هنرجویان انجمن هنرهای نمایش مهاباد اعطا شد و از فعالان و پیشکسوتان عرصه تئاتر مهاباد قدردانی شد.

به گزارش کردپرس، روز 27 مارس برابر با 7 فروردین روز جهانی تئاتر است که این روز در ایران با نام روز ملی هنرهای نمایشی نامگذاری شده است.

کد خبر 107792

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha