پیش بینی کردپرس درست بود؛ عاقبت سیب صادراتی  آذربایجان غربی   کنسانتره شد

سرویس آذربایجان غربی- رییس اتحادیه سردخانه‌داران آذربایجان‌غربی با بیان اینکه 30 تا 35 هزار تن سیب در سردخانه‌های استان موجود است، می گوید: آن بخشی که هنوز کیفیت خود را از دست نداده اند راهی بازار داخلی و صادرات می شوند و بخش دیگر که در حال فاسد شدن است به منظور جلوگیری از دورریز محصول، به واحدهای فرآوری منتقل می شوند.

به گزارش خبرنگار کردپرس، پیش بینی خبرگزاری کردپرس برای زنگ خطر فاسد شدن حدود ٤٠ هزار تن سیب در آذربایجان غربی! درست از کار درآمد.

رییس اتحادیه سردخانه‌داران آذربایجان‌غربی با بیان اینکه 30 تا 35 هزار تن سیب در سردخانه‌های استان موجود است، به خبرنگار کردپرس می گوید: این میزان سیب در سردخانه‌های استان به چند دسته تقدیم می شوند آن بخشی که هنوز کیفیت خود را از دست نداده اند راهی بازار داخلی و صادرات می شوند و بخش دیگر که در حال فاسد شدن است به منظور جلوگیری از دورریز محصول، به واحدهای فرآوری منتقل می شوند.

مراد آقابالازاده با بیان اینکه برخی از باغداران نیز محصول سیب تولیدی خود را در کنار جاده‌های استان تلمبار کرده اند، تصریح می کند: این سیب ها توسط دلالان به قیمتی بسیار پایین خریداری شده و راهی کارخانه های کنسانتره می شود.

او با اشاره به مشکلات مختلف بر سر راه سیب تولیدی آذربایجان غربی اضافه می کند: مسوولان در نیمه اول اسفند ماه سال گذشته ممنوعیت صادرات سیب و پرتقال را اعلام کردند در حالی که اسفند ماه زمان مناسبی از نظر مشتری‌یابی بود. اما ممنوعیت های صادرات که از سوی وزارت صمت وضع شد و فروش سیب را با مشکل روبه رو کرد.

آقابالازاده با اشاره به نبود به سورتینگ و بسته‌بندی محصولات کشاورزی در استان ادامه می دهد: همچنین سایر موانع صادراتی همچون مشکلات پیمان سپاری ارزی، تعلیق کارت های بازرگانی ، کمبود کامیون یخچالدار و افزایش هزینه های نگهداری و حمل و نقل نیز سیب تولیدی استان را تحت تاثیر قرار داده است.

رییس اتحادیه سردخانه‌داران آذربایجان‌غربی می گوید: تا قبل از عید نوروز کرایه حمل و نقل ٢٠ تن سیب به مرز دوغارون ٣٢ میلیون تومان بود اما اکنون این میزان به ٦٥ میلیون تومان رسیده که برای باغداران و بازرگانان بخش کشاورزی صرفه اقتصادی ندارد و صادرکننده رغبتی به این امر ندارد.

او بیان می کند: اکنون زمان مصرف سیب درختی گذشته است زیرا این محصول در مهر ماه وارد سردخانه‌ها شده و اکنون ۸ تا ۹ ماه از زمان مصرفش گذشته و کیفیت مطلوبی ندارد. سیب آذربایجان غربی حداکثر ٦ ماه قابلیت نگهداری در سردخانه را دارد و در این وضعیت خسارت زیادی متوجه سیب تولیدی استان است که از کیلوی ١٢ هزار تومان به ٤ هزار تومان کاهش یافته است.

آقابالازاده در پایان می گوید: عمده صادرات هم در حال حاضر به عراق و پاکستان است و مابقی سیب ها هم به دلیل افت کیفیت با قیمت پایین تر در نهایت راهی کنسانتره می شود. در این بین سردخانه داران نیز متضرر می شوند زیرا در این فصل و گرما هزینه های اضافی برق را به دلیل نگداری حجم زیاد سیب های باقی مانده متحمل می شوند و اینکه باغدار هم به دلیل خسران اقتصادی نمی تواند پول سردخانه را هم پرداخت کند و این موضوع ضربه اقتصادی به بخش تولید کشاورزی و سیب استان است.

به گزارش کردپرس، موانع صادراتی برای محصولات کشاورزی از سال گذشته تا کنون بارها عرق سردی بر تن باغداران نشانده است، در حالیکه تولید سیب در آذربایجان‌غربی مازاد بر مصرف داخلی بوده و تنها راه نجات این محصول صادرات منطقی و توجه به صنایع تبدیلی به روز است.

اول خرداد ماه وزارت جهادکشاورزی در نامه به گمرکات اجازه صادرت سیب در ازای واردات موز را داده زمانی که بخشی اعظم سیب های درجه یک و دو به سیب زیر درختی تبدیل شده و راهی کارخانه های کنسانتره شدند!

گفت و گو / تانیا شعفی

کد خبر 10875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha