خودداری حامیان خودگردانی شنگال از پذیرش توافق نامه اربیل-بغداد

سرویس جهان- مسئولان مدیریت خودگردان در شنگال می گویند آنها توانسته اند در برابر تهدیدات از خود دفاع کنند اما اربیل و بغداد با توافق سال گذشته خود می خواهند سیستم مدیریتی کنونی را که توسط ایزدیها برای اداره شنگال ایجاد شده ملغی کنند.

به گزارش کردپرس، نشریه ایتالیایی ال مانیفستو در گزارشی به بررسی وضعیت منطقه ایزدی نشین شنگال پرداخته است. این نشریه در گزارش خود اشاره کرده است به دلیل ادامه اختلافات بر سر نحوه اداره این منطقه میان اقلیم کردستان، دولت مرکزی عراق و ایزدیها، همچنان خرابه هایی که بر اثر حمله داعش در سال 2014 ایجاد شد ترمیم نشده و وضعیت مبهمی در انتظار ایزدیهاست در حالی که آنها ساکنان اصلی این منطقه هستند.

مقامات مدیریت خودگردان شنگال که نیروهای پ.ک.ک و نیروهای کرد سوریه را عامل نجات خود از ادامه نسل کشی داعش پس از حمله 2014 دانسته اند، به این نشریه ایتالیایی گفته اند که سیستم مدیریت خودگردانی که بر خلاف نظر اربیل و بغداد بر اداره این منطقه تاکید دارد حاضر به پذیرش حاکمیت اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق نیست زیرا هم نیروهای پیشمرگ و هم نیروهای ارتش عراق، در سال 2014 آنها را در برابر حمله داعش تنها گذاشتند.

مقامات خودمدیریتی شنگال به ال مانیفستو گفته اند توافق نامه سال گذشته میان اربیل و بغداد را بر سر نحوه اداره این منطقه قبول ندارند زیرا ایزدیها با کمک نیروهای کرد سوریه و پ.ک.ک توانسته اند از خود در برابر تهدیدها دفاع کنند اما معلوم نیست در صورت حاکمیت اربیل و بغداد بر شنگال، نیروهای پیشمرگ و ارتش عراق ایزدیها را در برابر نسل کشی دیگری تنها نگذارند.

لیلا قصیم، رییس مشترک خودمدیریتی شنگال به این روزنامه گفته است نه اربیل و نه بغداد با به رسمیت شناختن خودمدیریتی شنگال مخالفت می کنند در حالی که خود نیز برنامه ای برای بازسازی شنگال و کمک به بازگشت صدها هزار آواره ایزدی به این منطقه ندارند.

کد خبر 10928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha