چرا رای بدهیم و آن هم به یک اصولگرا / سید علاءالدین حیدری*

سرویس کرمانشاه _ "تجارب سالهای اخیر مشخص کرده است که کلید مطالبات اهل سنت در سبد اصلاح طلبان یافت نمی شود و در واقع نسخه ما در دست این جناح نیست . اصلاح طلبان با ما فقط همدردی می کنند و هیچ ابزاری برای تحقق مطالبات اهل سنت ندارند . بنظر بنده تعامل سازنده با اصولگرایان و نیز گشایش گفتمان متقابل با آنها می تواند به نفع هر دو طرف باشد" .

برخی بر من خرده می گیرند که چرا جامعه اهل سنت را به حضور پرشور در پای صندوق های رای تشویق می کنی و تاکید هم داری که به گزینه اصولگرا رای بدهند. در جواب این دوستان باید عرض کنم که بنده معتقدم اگر اهل سنت بعنوان ایرانیان معتقد و متعهد می خواهند در چهارچوب قانون مطالبه گر حقوق حقه خود باشند ، شرط اول بازی در شطرنج سیاست هر نظام و کشوری کنش سیاسی و شرکت در انتخابات است.

اگر ما ادعای مطالبه گری و طلب حقوق خود را در نظام جمهوری اسلامی بعنوان شهروندان ایرانی با حقوق مشخص و تایید شده داریم ، شرط لازم برای آن التزام به قواعد بازی از جمله حضور در انتخابات است.

پس باید در پای صندوق های رای حضوری چشم گیر داشته باشیم تا بتوانیم با دست پر مطالبه گری کنیم . اینکه برخی ها بدلیل عدم تحقق حقوق و یا دلسردی از دولت ها مردم را از صندوق های رای رویگردان می کنند با هیچ منطق سیاسی و محک عقلی همخوانی نداشته و اصولا نمی شود در زمینی بازی کرد و ادعای حق نمود که به قواعد آن بازی و زمین پایبند نبود .

لذا بنظر بنده نفس حضور در انتخابات یک اصل در بازی سیاسی و دروازه ای رو به طریق مطالبه گری ما است و آنرا یک امر لازم و حتمی می دانم. اما در پاسخ به کسانیکه می گویند چرا رای را به سمت سبد اصولگراها هدایت می کنی؟ باید عرض کنم که جامعه اهل سنت با تقدیم بیش از ۱۲هزار شهید ، دهها هزار ایثارگر در راه همراهی با نظام و پایداری ایران اسلامی دارای نقش ویژه و تاثیرگذاری در دوام و قوام نظام جمهوری اسلامی است و راه مطالبه حقوق قانونی خود را در همین چهارچوب می بیند .

اصول قانون اساسی ، نظرات ارزشمند حضرت امام ( ره) ، بیانات و دستورات راهگشای مقام معظم رهبری( مدظله العالی ) در خصوص وحدت و حقوق اهل سنت راه مطالبه گری ما را باز و حق دانسته و تایید نموده اند . لذا ما این مسیر را برای خود باز دیده و عقل سیاسی حکم می کند که با اتخاذ راهبردهای سیاسی انتخاباتی در تعامل با نامزدهای ریاست جمهوری پویاتر عمل کنیم.

بر همین اساس جویای راه مطمئن و میسر درست برای مطالبه حقوق خود بوده و هستیم. تجارب انتخاباتی گذشته بیانگر این موضوع بوده که عموما جامعه اهل سنت متاثر از چند فاکتور با نامزد مورد تایید جناح اصلاح طلب همراه بوده و به امید تحقق شعارها و وعده های آنها آرای چند میلیونی خود را به سبد آنها سرازیر کرده اند . اما در عمل آنچه که تحقق یافت با حق و سهم واقعی جامعه اهل سنت فرسنگ ها فاصله داشت و می توان گفت که عمده مطالبات در همان شعارها فریز شدند و گامهای موثری برداشته نشد .

در واقع چند دوره همراهی با اصلاح طلبان نتیجه مشخص و خروجی آنچنانی برای ما نداشته است . پس عقل سیاسی و اجماع فکری بیانگر این موضوع است که وقتی یک تاکتیک جواب نداد و یا اتخاذ یک تصمیم نتیجه ای در بر نداشته باید تاکتیک را عوض کرد . برخی ها می گویند که باید زمین بازی را ترک کرد چون نتیجه نمی گیریم ، ولی معتقدم که ترک زمین بازی راه پیگیری مطالبات را به بن بست برده و در واقع دچار خودحذفی می شویم و این برای ما یک امر مذموم سیاسی است .

بلکه قاعدتا باید راهبرد را تغییر داد و با جابجایی تاکتیک ها بازی هوشمندانه تری کرد . یعنی وقتی اصلاح طلبان نمی توانند و یا نمی خواهند به وعده ها و امیدهای ما جامه عمل بپوشانند پس باید وارد تعامل جدیدی شد .

یعنی مسیر جدیدی را باز کرده و با تعامل سیاسی و یا نگاهی نو به انتخابات ، هوشمندانه تر از قبل عمل کرد .عرصه سیاست عرصه سخت و واقعی است و ما نباید بر اساس وعده ها پیش برویم .تجارب سالهای اخیر مشخص کرده است که کلید مطالبات ما در سبد اصلاح طلبان یافت نمی شود و در واقع نسخه ما در دست این جناح نیست . اصلاح طلبان با ما فقط همدردی می کنند و هیچ ابزاری برای تحقق مطالبات اهل سنت ندارند .

بنظر بنده تعامل سازنده با اصولگرایان و نیز گشایش گفتمان متقابل با آنها می تواند به نفع هر دو طرف باشد .بدون تعارف ، اصولگرایان از قدرت بیشتری برای پاسخگویی به مطالبات ما برخوردارند و ما هم از آرای بالایی برای پیروزی آنها در انتخابات بهره مندیم .لکن اتخاذ تاکتیک جدید را منطقی می دانم و بر آن تاکید می کنم .

پیشنهاد می کنم این دوره تعامل با اصولگرایان را در پهنه سیاست امتحان کنیم .آنهم اصولگرایی با تعامل و البته نفوذ و قدرت بالا که بتواند بر وعده های خود به ما جامه عمل بپوشاند .با توجه به تعامل مطلوب و نیز ارتباطات وسیع آیت الله رئیسی در سالهای گذشته با جامعه اهل سنت ، ایشان را گزینه قابل اتکا و مورد اعتمادی در این انتخابات می بینم .لذا از همه بزرگان، علما معزز ، نخبگان فکری و فعالین مدنی اهل سنت ایران می خواهم که با همراهی پرشور ، فعال و مسئولانه با آقای رئیسی باب جدیدی را برای تداوم مطالبه گری حقوق قانونی خود برداریم .

*فعال مدنی اهل سنت

کد خبر 11016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha