مبارزه با فساد و رانت‌های اقتصادی باید از اولویت های کاری رئیس‌جمهور آینده باشد

سرویس کردستان -–رئیس شورای وحدت اصولگرایان کردستان گفت: مبارزه با فساد و رانت‌های اقتصادی باید از اولویت های کاری رئیس‌جمهور آینده کشور باشد و باید به این مقوله توجه ویژه کند.

حجت‌الاسلام‌ جواد دهقانی در گفت و گو با کُرد پرس، اظهار کرد: قاعدتاً حضور مردم در انتخابات مشروعیت نظام حاکم را افزایش می‌دهد به این معنا که نشان می‌دهد مردم به ساختار مردم‌سالاری دینی که در کشورشان حاکم است اعتقاد دارند و از طرفی هم مشارکت در انتخابات به میزان رضایت مردم از عملکرد دستگاه‌های اجرایی کشور بستگی دارد.

وی افزود: بنابراین شرکت مردم در انتخابات به این دلیل که کشور هم‌اکنون در شرایط خاصی قرار دارد از اهمیت زیادی برخوردار است و سبب می‌شود در مذاکرات بین‌المللی، سیاسی و تجاری دست برتر را داشته باشیم و در این صورت رضایت مردم هم جلب می‌شود.

رئیس شورای وحدت اصولگرایان کردستان با اشاره به راهکارهای ترغیب مردم برای مشارکت حداکثری مردم در انتخابات، ادامه داد: بهترین راهکاری که می‌تواند حضور مردم را تضمین کند عملکرد مدیران اجرایی کشور است، یعنی اگر مردم ببینند که حضورشان پای صندوق‌های رأی هم در انتخابشان و هم در کارآمدی کشور مؤثر است، به طور حتم حضور پرشورتری خواهند داشت.

حجت الاسلام دهقانی یادآور شد: بنابراین باید عملکرد اجرایی کشور تقویت شود و از لحاظ اینکه مردم این حس را داشته باشند که حضورشان در انتخاب رئیس جمهور و اعضای شوراهای شهر و روستا تأثیر دارد بهتر در انتخابات شرکت می‌کنند و بر این باور هستم که مردم به این موضوع معتقد هستند، اما اینکه این حضور و انتخاب چقدر می‌تواند بر میزان کارآمدی کشور تأثیرگذار باشد این موضوع را باید نهادهای اجرایی با کار خوبشان به مردم اثبات کنند.

وی بیان کرد: از طرف دیگر دولت و حکومت هم باید شرایطی را فراهم کنند و چراغ سبزی به مردم نشان داده شود تا با مشکلات اقتصادی روز افزونی که مواجه هستند برای حضور در انتخابات دلسرد نشوند، این مشکلات نباید سبب شود که حضور مردم در انتخابات کم‌رنگ شود، باید اقدامات مؤثری را دولت در این برهه زمانی انجام دهد تا بخشی از دغدغه‌ها و مشکلات مردم مرتفع شود.

از تأثیر عمیق احزاب بر مردم و جامعه به سادگی نگذریم

رئیس شورای وحدت اصولگرایان کردستان گفت: بهبود معیشت نیز متغیری از کارآمدی نهادهای اجرایی است و اگر نهادهای اجرایی مؤثر عمل کنند مشکل معیشت حل و بسیاری از مسائل دیگر مرتفع می‌شود، علاوه بر تأثیر بسیار نهادهای اجرایی نباید از تأثیر عمیق احزاب بر مردم و جامعه گذشت، چرا که احزاب بین حکومت و مردم واسطه هستند و هرچه شاداب‌تر و فعال‌تر عمل کنند می‌توانند به ترغیب مردم برای شرکت در انتخابات کمک کنند.

حجت الاسلام دهقانی در مورد انتظاراتی که از یک رئیس‌جمهور وجود دارد، اظهار کرد: سه انتظار اصلی از رئیس‌جمهور داریم که مورد اول آن کارآمدی است و معتقدم رئیس جمهور بعدی باید یک ساماندهی در موضوعات مختلف داشته باشد و برای تحقق این مهم برای کشور کارآمدی اقتصادی، کارآمدی در روابط بین‌الملل و توانایی بین بخشی از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی افزود: انتظار دوم، مبارزه با فساد و رانت‌های اقتصادی است و رئیس‌جمهور آینده باید به این مقوله توجه ویژه کند و این مبارزه می‌تواند در راستای شفافیت باشد، به این معنا که هرچه دولت بعدی بتواند شفافیت را در کشور بیشتر کند قاعدتاً مبارزه با فساد راحت‌تر می‌شود.

رئیس شورای وحدت اصولگرایان کردستان ادامه داد: انتظار سوم، اصلاح ساختارها است، در ۴۲ سال گذشته برخی از ساختارهایی که ایجاد شده ساختارهای خوبی نیست و باید اصلاح شود و رئیس جمهور مهم‌ترین کاری که در ۴ یا ۸ سال آینده که سر کار است باید انجام دهد اصلاح این ساختارهای معیوب است و در پایان دوره ریاست خود رئیس‌جمهور حق ندارد بگوید که مشکلات سر جای خودش است، بلکه باید بگوید چقدر در حل ساختارها پیشرفت داشته‌ام.

کاندیداها باید وعده‌های قابل تحقق بدهند

حجت الاسلام دهقانی یادآور شد: مردم باید بدانند که انتخابات تنها راهی است که می‌توانند حرف خودشان را به گوش مسئولان برسانند و از بین افرادی که انتخاب می‌شوند مردم مطالبه گر آنان باشند و کاندیداها نیز برنامه ارائه دهند. در مناظره‌ها طرح‌ها و شعارهای زیادی داده می‌شود که بسیاری از این شعارها زمینه اجرا ندارد، بنابراین این طرح‌ها و شعارها باید قابل اجرا و تحقق باشد.

وی درباره انتظاراتی که از رئیس جمهور آینده می‌توان داشت، بیان کرد: رئیس‌جمهور با رعایت تمام مصالح ملی، باید ارتباطات کشور را با جهان خارج مثبت کند و بدون اینکه باجی به کسی داده شود روابط خارجی اصلاح و تعامل با جهان با رعایت تمام مصالح کشور مثبت شود.

این فعال سیاسی گفت: در داخل کشور برنامه‌های مختلف توسعه به شکل مطلوبی اجرا نشده است و برنامه چشم انداز ایران در سال ۱۴۰۴ برنامه مثبت و خوبی است، اما باید گفت برنامه‌های مختلف را به خوبی تدوین می‌کنیم و بعد آن را نادیده می‌گیریم. برنامه‌های ۵ ساله نباید نادیده گرفته شوند و اگر به اهداف این برنامه‌ها نگاه کنیم متوجه می‌شویم که چقدر از آن هدف‌ها عقب هستیم.

حجت الاسلام دهقانی اظهار کرد: از رئیس‌جمهور آینده این انتظار هم وجود دارد که برنامه‌های توسعه را سرعت ببخشد. از طرف دیگر قانون اساسی کشور نباید معطل بماند، چرا که این قانون اصول بسیار خوبی دارد که اجرا نمی‌شود و تنها چند اصل قانون اساسی اجرا می‌شود. اجرای قانون اساسی در زمینه‌های مختلف می‌تواند راهگشا باشد و بدون شک اجرای کامل قانون اساسی خواسته مردم نیز است.

کد خبر 11039

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha