کارکنان بزرگترین شرکت نفتی آمریکا از فردا به جنوب عراق بازمی‌گردند

سرویس عراق و اقلیم کردستان - مدیر شرکت نفت بصره از تصمیم بزرگ ترین شرکت نفتی آمریکا برای بازگرداندن کارکنان خود به یکی از میادین نفتی این استان واقع در جنوب عراق خبر داد.

به گزارش کردپرس به نقل از پایگاه خبری السومریه نیوز، احسان عبدالجبار، مدیر شرکت دولتی نفت بصره شامگاه جمعه با صدور بیانیه ای اعلام کرد که شرکت نفتی اکسون موبیل آمریکا تصمیم گرفته کارکنان خود را به میدان نفتی "غرب قرنه یک" در این استان نفت خیز واقع در جنوب عراق بازگرداند.

عبدالجبار در بیانیه خود در این باره تاکید کرد که بنا به دستور ثامر الغضبان، معاون نخست وزیر در امور انرژی و وزیر نفت عراق هنگام ریاست بر جلسه مشترک با مدیریت اکسون موبیل، این شرکت اطمینان داد که از فردا (یک شنبه) بازگشت کارکنان به دفاتر خود در بصره را آغاز می کند.

مدیر شرکت نفت بصره در ادامه همچنین خاطر نشان ساخت که طی مدت انتقال کارکنان اکسون موبیل به دفاتر این شرکت در شهر دبی امارات، کارکنان شرکت نفت بصره تمامی فعالیت های میدانی در میدان نفتی غرب قرنه یک را با کارآمدی و کیفیت مناسب انجام می دادند.

این در حالی است که اکسون موبیل به عنوان بزرگ ترین شرکت نفتی آمریکا در اواخر اردیبهشت ماه تمامی کارکنان خارجی خود در میدان غرب قرنه یک با ظرفیت تولید روزانه 440 تا 490 هزار بشکه نفت خام و 150 تا 200 میلیون فوت مکعب گاز طبیعی را به بهانه وجود تهدیدهای امنیتی در استان بصره، از عراق خارج کرده و به شهر دبی امارات انتقال داده بود.

شرکت نفت بصره نیز در واکنش به این اقدام شرکت اکسون موبیل به عنوان اپراتور میدان نفتی غرب قرنه یک، آن را یک اقدام احتیاطی موقت خوانده و تاکید کرده بود که این مسئله بر توان تولید نفت خام و گاز طبیعی و همچنین عملیات توسعه پروژه های مختلف و تعمیرات برنامه ریزی شده در میدان مذکور هیچ گونه تاثیری نگذاشته و نمی گذارد چرا که این میدان در واقع از سوی کارکنان شرکت نفت بصره و زیر نظر اکسون موبیل اداره می شود در حالی که کارکنان این شرکت از دفاتر آن در دبی نیز همان فعالیت های مشاوره خود را انجام خواهند داد.

وزیر نفت عراق نیز به نوبه خود ضمن تاکید بر این که اقدام اکسون موبیل در تخلیه کارکنان خود از میدان نفتی غرب قرنه یک غیر قابل قبول و توجیه ناپذیر است، خاطر نشان ساخته بود که چنین اقدامی هیچ گونه ارتباطی با وضعیت امنیتی میدان های نفتی جنوب عراق ندارد و بنا بر دلایل سیاسی مرتبط با تنش های کنونی منطقه اتخاذ شده است.

الغضبان ضمن تاکید بر این که در پیامی به مسئولان اکسون موبیل خواهان ارائه توضیح درباره اقدام اخیر شده و از آنها درخواست کرده با توجه به قرارداد بلندمدت دو طرف در مورد توسعه میدان نفتی غرب قرنه یک به عنوان یکی از میادین مهم عراق، کار خود در این میدان را از سر بگیرند، اعلام کرده بود که بنا به درخواست مسئولان این شرکت، با آنها برای بررسی مسئله خروج کارکنان خارجی از میدان مذکور دیدار می کند.

کد خبر 111470

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha